کد خبر: ۵۸۰۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

صداوسیما، تقلب و مردمِ 'عـادل'

چندی قبل دختری در توئیتر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را «مِنشِن» کرد و از جابجایی رایی خبر داد که به برنامه «نود» داده و برای «برنده باش» حسابش کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیران رسانه ملی چندی پیش تصمیم گرفتند جایزه‌ای تلویزیونی راه بیندازند؛ چیزی شبیه به «اِمی». ایالات متحده 70 سال است از تولیدات تلویزیونی برترش تقدیر می کند، هم‌ترازِ اسکار قرارش می دهند. سازمان صدا و سیما هم در نخستین سال از دهه نود تصمیم به برگزاری جشنواره ای تلویزیونی گرفت، نامش را «جام جم» گذاشت و سه دوره متوالی برگزارش کرد. سه سال وقفه افتاد و از سال قبل دوباره چراغش روشن شد. امسال هم پنجمین دوره اش را برگزار کردند اما فرق داشت با دوره های پیشین. به قدری حاشیه داشت و جنجال که هفته ها، روزنامه ها و خبرگزاری ها را به خود مشغول کرد؛ از دستکاری آرا به سود سلبریتی سینما و جایزه ای که در دستان مجریِ مغضوبِ سیما قرار گرفت.

**دوربین‌ها زوم روی مدیر شبکه سه

اجرای مراسم را محمدجعفر خسروی، مجری صریح اما آرام رسانه ملی بر عهده داشت؛ شاید کم‌خطرترین گزینه برای اجرای یکی از پر التهاب‌ترین اختتامیه ها. مدیران ارشد صداوسیما و شبکه‌هایش بودند؛ از عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان تا سید مرتضی میرباقری. اما شاید مهمترین چهره مراسم، مجری دهه شصتی شبکه سه بود؛ همان که دعوایش با عادل فردوسی پور، مجری محبوب برنامه «نود»، مغضوبش کرد میان بسیاری از مردم.

**مخاطبِ هیچ جشنواره‌ای، تمام ملت ایران نیست

سید مرتضی میرباقری، معاون سیما از جمله کسانی بود که روی سن رفت. او جشنواره جام جم را یکی از بزرگترین رویدادهای رسانه‌ای، علمی و فرهنگی کشور توصیف کرد و گفت: «هیچ جشنواره‌ای در کشور از نظر میزان مخاطب، بررسی کمیت و همچنین میزان آثار و هنرمندانی که به خلق اثر می‌پردازد، قابل مقایسه با جشنواره جام جم نیست. ما در جشنواره جام جم 138 هزار و 460 برنامه را بررسی می‌کنیم. مخاطبِ هیچ جشنواره‌ای، تمام ملت ایران نیست اما مخاطبان این جشنواره از خردسالان تا کودکان و نوجوانان و جوانان و کهنسالان هستند.»

**تقلب یا اختلال؟

چندی قبل دختری در توئیتر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را «مِنشِن» کرد و از جابجایی رایی خبر داد که به برنامه «نود» داده و برای «برنده باش» حسابش کرده اند. محمدجواد آذری جهرمی هم رسانه ای کرد موضوع را و ناگهان تعداد معترضان افزایش یافت. دست هایی در صدا و سیما متهم شدند به دستکاری در آرا برای حذف عادل فردوسی پور، مجری مغضوبِ مدیر شبکه سه.

گفتند فروغی نمی خواهد فردوسی‌پور رای بیاورد و جایزه بگیرد اما مردم، عادل بودند و بالا نگه داشتند پسرِ ترکه‌ای موفرفریِ دوست داشتنی را؛ او که بیش از 20 سال شنبه شب ها و بعد دوشنبه شب ها از قاب شبکه 3 به آنها سلام کرد، «خیلی خیلی خوشحال» شد و زیر و روی فوتبال را ریخت روی داریه! هر چند نامش را سرآخر هم نگذاشتند میان مجری های برتر ولی تندیس «برنامه منتخب شاخص از نگاه مردم» به برنامه «نود» به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی پور رسید.

معاون سیما درباره مهم ترین حاشیه پنجمین دوره جشنواره جام جم هم صحبت کرد. «ما حدود 140 برنامه و فرد را در مقام قضاوت قرار دادیم و در یک عنوان، تغییری در آرا به وجود آمد. اختلالی رخ داد که شناسایی و میزان آرای اشتباه، حذف شد. حوزه‌های امنیتی و قضایی کشور را خبر کردیم و در نهایت علت این اخلال توسط مراجع قضایی اعلام خواهد شد.»

**طعنه به سبک فردوسی‌پور

فردوسی پور که تندیس و لوح جشنواره بهترین برنامه های ترکیبی را هم برای برنامه «نود» دریافت کرد، پشت تریبون، طعنه هایش را به سوی فروغی شلیک کرد. البته کارگردان تلویزیونی مراسم اختتامیه هم خواسته یا ناخواسته دل به دلِ مجری «نود» داد و در میانه صحبت های او، روی چهره مدیر شبکه سه زوم کرد‍ که برخلاف دیگر حاضران، هیچ تشویقی نثار فردوسی پور نکرد! 

فردوسی پور بعد از دریافت جایزه گفت: «خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام، دو جایزه گرفتم؛ یکی از هیات داوران برای بهترین برنامه ترکیبی و دیگری از مردم. من فرزندِ رسانه ملی هستم و به آن مدیونم. در این 22 سال، صادقانه و پاک کار کردم. جایزه دوم که مردم به من دادند بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم.»

او با بغض ادامه داد: «برای سختی‌هایی که امسال کشیدم، منقلب شدم ولی این جایزه که لطف مردم و سازمان بود، مثل یک اکسیر است و تمام غم‌هایم را کنارمی‌گذارم. از وزیر ارتباطات، پلیس فتا و همچنین معاون سیما و ستاد برگزاری جشنواره که از آرای مردمی صیانت کردند، تشکر می‌کنم چون صیانت از آرای مردمی از خط قرمزهایم بوده است.»

**پایانِ «ماه عسل»

تندیس و لوح جشنواره در بخش بهترین اجرا به احسان علیخانی برای «ماه عسل»، محمدجعفر خسروی برای «زنده باد زندگی»، محمد دلاوری برای «پایش» و رضا رشیدپور برای «حالا خورشید» تعلق گرفت. همچنین تندیس بهترین مجری منتخب مرد باز هم به رشیدپور رسید. او، جایزه اش را به سرنشینانِ هواپیمای سقوط کرده تقدیم کرد.

احسان علیخانی هم به دوستداران برنامه «ماه عسل» شوکی وارد کرد و از پایان برنامه اش بعد از 11 سال خبر داد: «در فکر این بودم که بیایم اینجا و گله کنم. شاید 18 ساله بودم که وارد صداوسیما شدم و در شبکه یک وارد کار شدم. تجربه اجرای این جشنواره را در دور دوم یا سوم دارم و برای اینکه بگویم اوضاع اقتصادی سازمان چقدر خراب است، باید بگویم قسط آخر اجرای آن جشنواره را دریافت نکردیم!»

او ادامه داد: «من با مسئولان سازمان صحبت کردم و فکر می‌کنم اکنون زمانی برای پایان 'ماه عسل' و شروع 'عصر جدید' است. از بودن در کنار داوران برنامه 'عصر جدید' خوشحال هستم. البته من محکومم به مجلل بودن و تشریفاتی بودن!»

**تمجید گلزار از فروغی

تندیس و لوح جشنواره در بخش اجرای مسابقه به محمدرضا گلزار برای اجرای مسابقه «برنده باش» رسید. بازیگر نامدار و پولساز سینما که ورودش به تلویزیون با انتقادات زیادی روبرو بود، جایزه اش را با تمجید از مدیر شبکه سه دریافت کرد: «در راه فکر می‌کردم اگر قسمتم بود بیایم بالا، از چه کسی باید تشکر کنم. از مردم تشکر می‌کنم که اعتبار سال‌ها کار در سینما و موسیقی و اخیرا در تلویزیون را از آنها دارم. مردم باعث شدند تا 'برنده باش' یکی از دو برند تلویزیون شود و از مدیران، مردم و طرفدارانم هم ممنونم. از مدیر بادرایت شبکه سه آقای فروغی و از برادرم آقای کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه هم تشکر می‌کنم.»

جوایز جشنواره جام جم در بخش های دیگر هم به برندگان اهدا شد اما شاید یک عمر فعالیت درخشان منوچهر والی زاده در رادیو، درخشش حسام منظور و مریم مومن در سریال «بانوی عمارت» و تلاش دلنشین پژمان بازغی برای ساخت و اجرای «کودک شو» به اندازه حاشیه های جشنواره برای مخاطبان رسانه های ملی و حتی رسانه ها مهم نباشد!

منبع: روزنامه همدلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین