کد خبر: ۵۸۰۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹

کنگره آمریکا وضعیت اضطراری را لغو کرد/ ترامپ: وتو می‌کنم

سناتورهای آمریکایی به لغو حکم دونالد ترامپ مبنی بر اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز مکزیک رای دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
۱۲ جمهوری‌خواه به همراه ۴۳ دموکرات و دو سناتور مستقل کنار هم ایستادند تا طرح لغو اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی آمریکا از سوی آقای ترامپ با ۵۹ رای موافق به تصویب برسد.

ترامپ گفته این مصوبه را وتو خواهد کرد.

مجلس نمایندگان کنگره که اکثریت آن با دموکرات‌هاست ماه گذشته این طرح را تصویب کرده بود.

پیش از این گزارش شده بود که هفت جمهوری‌خواه در کنار دموکرات ها به این طرح رای مثبت خواهند داد اما جمهوریخواهان که اکثریت را در سنا دارند فراتر از این پیش بینی با دموکرات‌ها هم نظر شدند و به این ترتیب آقای ترامپ با مخالفت جدی کنگره در برابر تصمیمش برای احداث دیوار مکزیک روبرو شده است.

میت رامنی و مایک لی هر دو از ایالت یوتا، لامر الکساندر از ایالت تنسی؛ سوزان کالینز، از ایالت مین؛ لیزا مورکوئسکی از آلاسکا و رند پال، جمهوری‌‍خواه برجسته کنتاکی از جمله ۱۲ جمهوری خواهی بودند که عصر پنجشنبه (۱۴ مارس) به این طرح رای مثبت دادند.

جمهوری‌خواهان با ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی اکثریت مجلس سنا را دارند و دموکرات‌ها برای به تصویب رساندن این طرح دست‌کم به همراهی ۴ سناتور جمهوری‌خواه نیاز داشتند.

در همین حال، آقای ترامپ که امروز (پنجشنبه ۱۴ مارس) با خبرنگاران در کاخ‌سفید صحبت می‌کرد با تاکید دوباره بر بحرانی بودن وضعیت در مرزهای جنوبی این کشور گفت احتمالا باید این طرح را در صورت تصویب وتو کند.

"ما در نهایت آن (دیوار) را به طور کامل احداث خواهیم کرد. همه حقوق‌دانان معتقدند که این تصمیم کاملا مطابق قانون اساسی است."

او همچنین با حمله به دموکرات‌ها در توییتر آنها را "منکران ضرورت مرز" نامید و گفت رای مخالف به تصمیم او در حقیقت "رای به نانسی پلوسی" است.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان است که مخالفت جدی او با بودجه درخواستی آقای ترامپ برای احداث دیوار مرزی با مکزیک موجب تعطیلی دولت فدرال آمریکا در ماه‌های دسامبر و ژانویه گذشته شد.

ترامپ همچنین دموکرات‌ها را متهم کرده که به جرایم، قتل‌ها و موضوعاتی چون موادمخدر و قاچاق انسان در مرزهای جنوبی این کشور "بی‌توجهند".

این در حالی است که دموکرات‌ها می‌گویند به مشکلات ناشی از ورود غیرقانونی مهاجران از مرزهای جنوبی این کشور واقفند اما راه مقابله با آن را احداث دیوار بتونی نمی‌دانند بلکه حاضرند با احداث بودجه به روزآمد و هوشمند کردن تدابیر مرزبانی کمک کنند.

همزمان آمارها حکایت از روند رو به کاهش ورود غیرقانونی مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا طی دو دهه گذشته است هر چند آمارها طی چند ماه گذشته افزایش نسبی داشته است.

با این حال، به نظر نمی‌رسد این طرح در صورت تصویب هم بیش از یک اعلام مخالفت علنی اما صوری با کاخ‌سفید راه به جایی ببرد. چرا که در صورت وتو کردن آن از سوی آقای ترامپ، آن گاه کنگره به تصویب مجدد آن با اکثریت دست‌کم دو سومی نیاز دارد. حدنصابی که به دست آوردن آن برای دموکرات‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

هر چند در صورت تصویب، این یک مخالفت جدی دیگر میان کنگره و کاخ سفید تلقی خواهد شد آن هم تنها یک روز پس از تصویب طرحی که طی آن سناتورها به پایان دادن حمایت آمریکا از اتئلاف به سرکردگی عربستان در جنگ یمن صادر کردند.

روز گذشته، سنای آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است طرحی را تصویب کرد که خواستار پایان حمایت آمریکا از ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن می‌شود.

این طرح فراجناحی با ۵۴ رای موافق و ۴۶ رای مخالف تصویب شد و دست ردی به سیاست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حمایت از عربستان‌سعودی و رهبران آن علیرغم تنش‌های اخیر است.

ترامپ پیش‌تر وعده داده بود که چنین مصوبه‌ای را هم وتو کند.

بدین ترتیب، رئیس جمهوری آمریکا که طی ۲۶ ماه گذشته از حق وتوی خود علیه مصوبات کنگره استفاده نکرده بود احتمالا باید دو بار با امضای خود رسما در برابر کنگره بایستد؛ دو وتو و طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال در تاریخ آمریکا آن هم فقط طی دو ماه که مجلس نمایندگان کنگره به دست دموکرات‌ها افتاده است.

روز گذشته، رسانه‌های آمریکا گزارش کردند که سناتورها لینزی گراهام؛ تد کروز و بن سس برای متقاعدکردن آقای ترامپ درباره لغو اعلام وضعیت اضطراری به کاخ‌سفید رفته‌اند اما جلسه آنها با رئیس‌جمهوری موفقیت‌آمیز نبوده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین