کد خبر: ۵۸۰۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

ممنوعیت پرواز بویینگ ۷۳۷ در آسمان ایران

پرواز بویینگ ۷۳۷ مکس بر فراز آسمان ایران ممنوع شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به دنبال اعلام ممنوعیت پرواز هواپیمای بویینگ ۷۳۷ سری Max در آسمان اکثر کشورهای جهان، پرواز این هواپیما در آسمان ایران نیز ممنوع اعلام شد.

به دنبال سقوط یک فروند بویینگ ۸-۷۳۷ سری مکس در کشور اتیوپی در تاریخ ۱۰ مارس سال جاری و مرگ ۱۵۷ سرنشین آن، بسیاری از کشورهای جهان پرواز این هواپیما در آسمان کشور خود را ممنوع اعلام کرده‌اند. این دومین سانحه مرگبار این هواپیما در ۵ ماه اخیر به شمار می‌رود. پیش از این نیز در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۸، یک فروند از این مدل هواپیما متعلق به خطوط لاین‌ایر اندونزی در آسمان این کشور سقوط کرده و ۱۸۹ نفر را به کام مرگ کشانده بود. تنها چند ماه از تولید و ورود به خدمت هر دو هواپیما می‌گذشت و هر دو هواپیما نو و با طراحی نو به حساب می‌آمدند.

سری مکس جدیدترین سری هواپیمای پرطرفدار بویینگ ۷۳۷ به حساب می‌آید که از طراحی نوین و فناوری به روز برخوردار است. بویینگ ۸-۷۳۷ مکس اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی انجام داده و از جدیدترین هواپیماهای معرفی شده به صنعت هوانوردی به شمار می‌رود. هرچند تا پیش از اعلام گزارش نهایی این دو سانحه، نمی‌توان در مورد علت سانحه اظهار نظر کرد، اما طبق بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد سقوط هر دو هواپیما به علت نقص در یک سامانه کامپیوتری باشد که به منظور جلوگیری از واماندگی (Stall) هواپیما طراحی شده است.

البته سوانح مرگبار تنها رخ‌دادهای پیش آمده برای بویینگ هفتصد و سی و هفت مکس نیستند، تاکنون بیش از ۱۲ حادثه برای این نوع هواپیما پیش آمده که یکی از آن‌ها بر فراز آسمان ایران بوده است. در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۸ هواپیمای بویینگ ۸-۷۳۷ سری Max هواپیمایی نروژی که از دوبی عازم اسلو بود، بر فراز آسمان ایران با افت فشار روغن یکی از موتورهای خود مواجه شد و به ناچار در فرودگاه شیراز فرود اضطراری کرد. این هواپیما به علت تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوانوردی کشورمان نزدیک به ۴ ماه در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بود، چراکه امکان تأمین قطعات مورد نیاز برای تعمیر آن فراهم نمی‌شد.

حال پس از دومین سانحه مرگبار برای بویینگ ۷۳۷ سری مکس، بسیاری از کشورهای جهان پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرده‌اند. چین، اتیوپی و اندونزی نخستین کشورهایی بودند که پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرده و ناوگان خود را زمین‌گیر کردند. این اقدام به سرعت در اتحادیه اروپا، فیجی، مالزی، عمان، استرالیا، کانادا، برزیل، امارات متحده عربی، بریتانیا و چندین کشور دیگر نیز دنبال شد و نهایتاً در آمریکا نیز پرواز این هواپیما ممنوع اعلام شد. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از کشورهایی که این هواپیما را در ناوگان خود ندارند نیز، پرواز بویینگ ۷۳۷ سری مکس بر فراز آسمان خود را ممنوع اعلام کرده‌اند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین