کد خبر: ۵۸۰۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۳
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

طراحی سازوکار ایرانی متناسب با INSTEX برای دورزدن تحریم‌های آمریکا

همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد ساز وکار متناسب با کانال معرفی شده از طرف سه کشور اروپایی بانام سازوکار ویژه تأمین مالی وتجارت (STFI) بزودی درتهران ثبت میشود.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس کل بانک مرکزی جمعه شب اعلام کرد: ساز وکار متناسب با کانال معرفی شده از طرف سه کشور اروپایی با نام ساز وکار ویژه تأمین مالی و تجارت (STFI) بزودی در تهران ثبت می شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛ عبدالناصر همتی تأکید کرد: ثبت این شرکت به هیچ وجه به معنای معطل شدن ایران برای عملیاتی شدن ساز وکار اروپا نیست و ما استراتژی اتخاذ شده خود را برای نحوه تأمین مالی و تجارت کشور در شرایط تحریم از روش ها و طرق ویژه‌ای که طراحی کرده ایم، بویژه از طریق همسایگان و سایر شرکای تجاری ادامه می دهیم.

طراحی سازکار ایرانی متناسب با INSTEX برای دورزدن تحریم‌های آمریکا

همتی اضافه کرد: با مذاکراتی که همکاران من هفته گذشته در تهران با نمایندگان سه کشور اروپایی و مدیر اینستکس در بانک مرکزی داشتند، توضیحات کامل در مورد ساز وکار ایرانی متناسب با ساز وکار اروپایی داده اند و ما منتظر اقدامات عملی از طرف اروپا هستیم.

به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا' موسوم به اینستکس - INSTEX به ثبت رسمی رسیده است. 

این ساز وکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما بتدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

در همین راستا «پر فیشر» مدیر ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX) در سفر اخیر خود به ایران با رؤسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده است. 

سفارت فرانسه در تهران نیز با انتشار تصاویری از این دیدار در صفحه توئیتر خود چنین نوشت: «رؤسای نمایندگی‌های سه کشور اروپایی از پر فیشر رئیس اینستکس در تهران استقبال کردند. گامی مهم برای بحث با همتایان ایرانی در مورد چگونگی عملیاتی کردن ساز وکار تجاری اتحادیه اروپا و ایران.»

از سوی دیگر، علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز سه شنبه گذشته در خصوص سفر مدیر اینستکس به تهران، اظهار کرد: موضوع ساز وکار مالی اروپا (اینستکس) توافقی است که از هر دو طرف باید عملیاتی شود؛ توافق اینستکس اکنون در مرحله مقدماتی قرار دارد.

وی ادامه داد: مسؤولی که از اینستکس به تهران سفر کرده، برای پیگیری مراحل مقدماتی ساز و کار این شرکت است؛ همچنین به دنبال توافقاتی هستند که منجر به توسعه محدوده اینستکس شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون محدوده اینستکس شامل اقلام کشاورزی، مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی است که توسعه این محدوده قاعدتاً به مذاکره نیاز دارد و این مذاکرات لزوماً در اروپا شکل نمی‌گیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخشی از پیگیری امور مربوط به اینستکس و گذشتن از مقدمات و رسیدن به فاز اجرایی، همین مسیری است که هیأت اینستکس به آن جهت در ایران حضور پیدا کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین