کد خبر: ۵۸۰۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

12 دلیل برای دوش گرفتن با آب سرد

دوش آب سرد به تقویت فعالیت سیستم لنفاوی که وظیفه خروج مواد زائد از سلول ها را بر عهده دارد، کمک می کند. بر همین اساس، خطر ابتلا به عفونت ها کاهش می یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
استحمام با آب سرد در ابتدای صبح یا در انتهای روز برای افراد بسیاری چالش بر انگیز است زیرا به استفاده از آب گرم برای کسب آرامش بدن عادت کرده اند.

به گزارش"مدبکال دیلی"، اما دوش آب سرد می تواند فواید جالب توجهی را برای بدن انسان به همراه داشته و به روش های مختلف سلامت انسان را بهبود ببخشد که از آرامش ذهن تا بهبود شرایط پوست و کاهش چربی های اضافه بدن را در بر می گیرد.

کمک به کاهش وزن
استفاده از دوش آب سرد می تواند به کاهش وزن اضافه بدن کمک کند. دوش آب سرد چربی قهوه ای در بدن را فعال می کند که برای گرم کردن بدن مورد استفاده قرار گرفته و می تواند به کاهش وزن کمک کند.

با افزایش فعالیت این چربی، کالری بیشتری برای گرم نگه داشتن بدن سوزانده می شود. نتایج یک پژوهش نشان داد که دمای سرد نسبت به دمای عادی می تواند چربی قهوه ای را 15 برابر بیشتر فعال کند.

بهبود شرایط سیستم ایمنی
مطالعه ای که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شد، نشان داد که استحمام با آب سرد به صورت منظم تسریع آهنگ متابولیک و افزایش تعداد گلبول های سفید که با بیماری ها مبارزه می کنند را به همراه دارد.

گردش خون بهتر
بهبود گردش خون به معنای سلامت کلی بهتر دستگاه قلبی عروقی است. یکی از فواید دوش آب سرد کمک به گردش خون بهتر است. استفاده از آب سرد برای دوش گرفتن افزایش جریان خون با هدف گرم نگه داشتن اندام های بدن را در پی دارد.

تخلیه سیستم لنفاوی
دوش آب سرد به تقویت فعالیت سیستم لنفاوی که وظیفه خروج مواد زائد از سلول ها را بر عهده دارد، کمک می کند. بر همین اساس، خطر ابتلا به عفونت ها کاهش می یابد.

بهبود انعطاف پذیری احساسی
نتایج یک مطالعه نشان داد که دوش آب سرد می تواند به توسعه یک سیستم عصبی که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استرس دارد، کمک کند. دوش آب سرد به عنوان عاملی برای شکل گیری یک استرس اکسیداتیو محدود و کوچک عمل می کند که این اقدام با گذشت زمان به مغز چگونگی آماده کردن خود برای مقابله با استرس را می آموزد.

کاهش استرس
همانگونه که مغز چگونگی مقابله با موقعیت های استرس‌زا را فرا می گیرد، دوش آب سرد می تواند به کاهش سطوح اسید اوریک و تقویت سطوح گلوتاتیون در خون کمک کند که می تواند به کاهش استرس کمک کند.

کاهش احتمال ابتلا به افسردگی
دوش آب سرد می تواند علائم افسردگی را با تحریک بخشی در مغز که نورآدرنالین ترشح می کند، کاهش دهد. نور آدرنالین یک ماده شیمیایی موثر در کاهش افسردگی است،

افزایش سطوح تستوسترون
برای مردان، حتی مقدار اندکی گرما می تواند بر DNA، RNA، و سنتز پروتئین در بیضه ها تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که 15 دقیقه افزایش گرما در بیضه موش ها به کاهش چشمگیر در سطوح تستوسترون منجر شود، که می تواند چرایی معکوس شدن این اثر به واسطه دماهای سرد را توضیح دهد.  

بهبود باروری
دوش آب سرد می تواند تعداد اسپرم ها را افزایش داده و باروری را بهبود ببخشد. به گفته پژوهشگران، این می تواند آثار حمام های داغ که به عنوان یک عامل ضد بارداری در نظر گرفته می شود را معکوس کند.

 طی یک مطالعه، مردانی که به مدت سه هفته یک روز در میان نیم ساعت را در حمام داغ سپری می کردند، با ناباروری برای شش ماه مواجه شدند.

ریکاوری سریع‌تر ماهیچه ها
مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که حمام یخ پس از تمرینات ورزشی شدید، گردش خون را بهبود بخشیده و به دفع مقداری از اسید لاکتیک جمع شده در بدن کمک می کند که می تواند روند ریکاوری بدن را تسریع کند.

بهبود شرایط پوست و مو
دوش آب سرد نه تنها برای سلامت انسان را مفید است، بلکه می تواند ظاهر بهتری نیز به انسان ببخشد. آب سرد می تواند به کاهش خطر از دست دادن بیش از حد چربی های طبیعی پوست و مو کمک کند.

همچنین، آب سرد می تواند به ظاهر درخشان مو و تقویت پوست سر کمک کند.

بهبود کیفیت خواب
یک حمام یخ 10 دقیقه ای می تواند کمک شایانی به خواب خوب شبانه شما کند. دوش آب سرد می تواند اثری آرامش بخش داشته باشد که به خواب رفتن راحت و تجربه خواب با کیفیت را ممکن می سازد.

منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین