کد خبر: ۵۸۰۶۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

صداوسیما پولش را کجا خرج می‌کند؟!

در پی توئیت وزیر ارتباطات، شرکت توسکا در پاسخ به او با انتشار اطلاعیه‌ای از تامین تمامی هزینه‌های تولید 79 برنامه صدا و سیما خبر داد؛ ادعای حیرت‌آوری که باعث طرح این سوال در ذهن مخاطبان شد که: « پول صدا و سیما کجا خرج می‌شود؟»
آفتاب‌‌نیوز :
بودجه صداوسیما در لایحه تقدیمی از سوی دولت برای سال ٩٧، نسبت به سال ٩٦ حدود ٣٠٠‌ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و طبق جدول شماره ٧ لایحه بودجه، ‌هزارو ٦٤٦‌ میلیارد و ٤٢٠ ‌میلیون تومان بود؛ رقمی که البته رضایت مدیران صدا و سیما را به دنبال نداشت.

*صداوسیما چند کارمند دارد؟

هنوز درباره درآمدها و تعداد کارمندان سازمان صدا و سیما عدد دقیقی وجود ندارد. در برخی از گزارشها تعداد کارمندان صداوسیما حدود ٤٨‌ هزار نفر عنوان شده بود. عددی که باعث درگیری کلامی مدیران اسبق صدا و سیما شده بود.علی لاریجانی در سالهای گذشته گفته بود:«این که می‌شد با ١٠‌، ١٢ هزار نفر کار کرد، ولی ناگهان تعداد کارکنان این سازمان به ٣٦‌ هزار نفر رسید، مهم است».

 ضرغامی، رئیس پس از لاریجانی هم در پاسخ به لاریجانی گفته بود «سازمان ایده‌آلی که به اعتقاد شما باید با ١٠، ١٢‌ هزار کارمند اداره شود، با ۲۸‌ هزار کارمند در سال ۸۳ تحویل داده شد (به اعتقاد برخی مدیران ۳۰‌ هزار نفر)؛ امروز تعداد کارمندان سازمان ٣٣هزارو ٦٠٠ نفر است. اگر منظور شما تعداد کارمندان رسمی است؛ لازم است اشاره شود که این رقم در سال ۸۳ (اتمام مدیریت جناب‌عالی) ١٤هزارو٤٠٠ نفر بود که در سال ۹۳ به ١٣هزارو٦٤٠ نفر کاهش یافت». البته در دوران فعلی هم از تعداد کارمندان رسمی و غیررسمی این سازمان آمار دقیقی وجود ندارد. هرچند سرافراز از بیش از 40هزار نفر و برخی منابع 50هزار نیرو را تخمین می‌زنند.

*بودجه‌ای به اندازه 11 کیلومتر اتوبان

این در حالی است که محمد سرافراز، رئیس سابق رسانه ملی،  در گفت و گو با روزنامه شرق درباره بدهی و مخارج سازمان صدا و سیما در دوران خودش می گوید:« بودجه سازمان حدود دو هزار میلیارد تومان و مخارجش 2700 میلیارد تومان بود! البته دو هزار میلیارد تومان برای سازمانی که بیش از 40 هزار نیرو داشته، تمام مراکز استانی‌اش رادیو و تلویزیون و شبکه استانی دارد،‌ هزاران فرستنده رادیو-تلویزیونی در سراسر کشور دارد، شبکه‌های برون‌مرزی و دفاتر خارج کشور دارد و حقوق بازنشستگان را خودش پرداخت می‌کند، رقم زیادی نیست. همان مقطع هم این را گفتم. زمانی بود که آقای رئیس‌جمهور به شمال رفته بودند؛ قسمتی از اتوبان تهران-رشت سمت منجیل درست نشده بود، 11 کیلومتر مانده بود، سال 94 که برای افتتاح رفتند آقای نوبخت گفتند 900 یا هزار میلیارد پول گذاشته‌ایم که این 11 کیلومتر را تا سال بعد تکمیل کنیم که تا امروز تمام نشده و قطعا آن پول هزینه شده. کمک دولت به صداوسیما به اندازه تکمیل 11 کیلومتر اتوبان شمال بود. پس هزار میلیارد در مقابل بودجه‌ای که در کل کشور صرف می‌شود، ناچیز است.»

*توئیت جواد و پاسخ توسکا

اخیرا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در گفتگو با ایبنا، در خصوص واگذاری تبلیغات خدمات ارزش افزوده VAS به شرکت توسکا (از زیرمجموعه‌های شرکت همراه اول)، گفته: «این موضوع هنوز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارجاع داده نشده؛ ولی تا آنجایی که من اطلاع دارم صدا و سیما این پروژه را به یک پیمانکار واگذار کرده که می‌تواند هر نهادی حتی یک اپراتور تلفن همراه باشد. گفته می‌شود واگذاری خدمات ارزش افزوده VAS به شرکتی که زیرمجموعه اپراتورهمراه اول است ضد رقابتی است و در این مسئله به طور طبیعی باید شورای رقابت یا صدا و سیما ورود کند.»

جهرمی بعدها با انتشار توئیتی نوشت:«از ابتدای دولت دوازدهم به دو نماینده دولت از پنج عضو در هیئت مدیره همراه اول اعلام کرده‌ایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب و کارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد حق‌الناس کوتاه نمی‌آیم.»

این توئیت به مذاق مدیران توسکا خوش نیامد و اطلاعیه صریحی منتشر کردند.در بخشهایی از توضیحات روابط عمومی شرکت «توسکا» آمده است:« هیات مدیره شرکت توسکا در ۲ ماه اخیر و با هدف اطلاع از نقطه نظرات وزیر محترم ، طی دو جلسه ، گزارش تمامی فعالیت‌های خود را به وزیر محترم ارتباطات ارایه کرده و ضمن اخذ تاکیدات ایشان در قبال برنامه‌ها و سیاست‌های آتی خود، در حال ارتقای مدل کسب و کار و تحقق برخی اولویت‌هاست.

شرکت توسکا در حال حاضر به واقع به عنوان کارگزار صدا و سیما در حوزه تبلیغات ارزش افزوده و دقیقا بر اساس ضوابط و تعرفه‌های آن سازمان عمل می‌کند که جزئیات و دستورالعمل‌های آن در اختیار تمامی فعالان حوزه کسب و کار قرار گرفته است.

*کل هزینه خندوانه، ماه عسل، 90 و... را ما می‌دهیم

در شرایطی که مردم عزیز نیازمند توجه بیشتر هستند، شرکت توسکا با همکاری سازمان صدا و سیما و با تلاش متعهدانه هنرمندان عزیز ، تمامی هزینه‌های تولید برنامه‌های پربیننده‌ای چون خندوانه‌، برنده باش ، کودک شو ، فرمول یک ، نود ، حالا خورشید ، به خانه بر می‌گردیم، عصر جدید ، تب تاب ، جام جهانی ، ماه عسل ، ستاره ساز ، فوتبال‌های داخلی و خارجی و ... در مجموع ۷۹ برنامه تلویزیونی را می‌پردازد تا ضمن پاسخگویی به نیاز مخاطبین برای دسترسی به محتوای جدید ، ارزنده و پخش این برنامه‌های فاخر،  رضایت ایشان را با ساخت برنامه‌های جذاب و شاخص جلب نماید.

شرکت توسکا ضمن پرهیز از ورود به مسائل حاشیه‌ای صرفا خود را مکلف و متعهد به اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی می‌داند که این مهم از جانب شرکت ارتباطات سیار ایران در جریان است.»

حالا باید دید واکنش صدا و سیما به ادعای توسکا چیست؟ ساخت برنامه‌های فاخر برای تلویزیون با چه شفافیت مالی همراه بوده است؟ اگر قرار است شرکت توسکا برای صدا و سیما برنامه بسازد سوال اینجاست که بودجه این سازمان و درآمدهای سرسام آورش از آگهی در کدام محل خرج می‌شود؟

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
0
اگر واقع بین باشیم میبینیم که خیلی از مشکلات فرهنگی ، سیاسی و حتی ریشه های مشکلات اقتصادی امروز کشور ، در رویکرد و عملکرد صدا و سیما وجود دارد. حتی اگر در این سالها اصل 44 در مورد صدا و سیما اجرا شده بود و یا لااقل نمایندگان مردم حق ورود به مسائل مالی و تحقیق و تفحص از این سازمان را داشتند شاید وضع مملکت به اینجا نمی رسید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین