کد خبر: ۵۸۰۶۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳
روسیه و ایران از دو دیدگاه کاملا متفاوت و با تمرکز بر حوزه‌های مختلف به بازسازی سوریه نگاه می‌کنند

رقابت برای بازسازی سوریه پس از جنگ| اصطکاک در روابط ایران و روسیه افزایش خواهد یافت؟

"روسیه و ایران و سرمایه‌گذرای‌هایی که برای دوران پس از منازعه در سوریه در نظر گرفته‌اند از دو دیدگاه کاملا متفاوت و با تمرکز بر حوزه‌های مختلف به موضوع نگاه می‌کنند و احیانا دو کشور وارد رقابت قابل توجهی برای افزایش نفوذ خود در سوریه در دوران پس از جنگ خواهند شد و همین موضوع سبب افزایش اصطکاک در روابط میان دو کشور می‌شود. "
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه "نشنال" امارات در گزارشی مدعی شده است که ایران بر سر موضوع بازسازی سوریه با روسیه اختلاف‌نظر دارد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: "به گفته یک چهره دانشگاهی، روسیه و ایران و سرمایه‌گذاری‌هایی که برای دوران پس از منازعه در سوریه در نظر گرفته‌اند از دو دیدگاه کاملا متفاوت و با تمرکز بر حوزه‌های مختلف به موضوع نگاه می‌کنند و احیانا دو کشور وارد رقابت قابل توجهی برای افزایش نفوذ خود در سوریه در دوران پس از جنگ خواهند شد و همین موضوع سبب افزایش اصطکاک در روابط میان دو کشور می‌شود. 

رقابت برای بازسازی سوریه| اصطکاک در روابط ایران و روسیه افزایش خواهد یافت؟

سرمایه‌گذاری روسیه در سوریه از زمان بروز جنگ داخلی در آن کشور در سال 2011 میلادی به این سو بیشتر متمرکز بر روی پروژه‌های زیرساختی بوده است که باعث ایجاد درآمد مبادلاتی خارجی می‌شود؛ از جمله در بخش فلزات گرانبها و فسفات در حالی که تزریق سرمایه‌های ایران بیشتر متمرکز بر روی بخش املاک و مستغلات و فرصت‌های کشاورزی بوده است. 

"استیو هیدمان" تحلیلگر موسسه صلح امریکا در این‌باره تحقیقی را انجام داده است. او در توئیتی در این‌باره نوشته است: "کاهش قابل توجهی در مرکزیت نقش ایران در سوریه ایجاد نشده است. ایران در سوریه کیک خود را دارد و از سرمایه‌گذاری‌ها در آن کشور سهم می‌برد". 

او اخیرا در نشستی تحت عنوان "آینده سوریه: به سوی ایجاد صلح" که در موسسه "چتم هاوس" در لندن برگزار شده بود گفت: "از نقطه‌نظر ایران، تهران منافع زیادی در رویارویی مستقیم و مواجهه سنگین با روسیه ندارد درعوض ایران تلاش می‌کند تا با استفاده از فرصت‌های تجاری نفوذ خود را در سوریه افزایش دهد و تلاش کند تا فرصت‌های گردشگری و سفر به آن کشور را توسعه دهد. ایران املاک و مستغلات را در نزدیکی اماکن مقدس شیعیان در سوریه خریداری کرده است نقاطی که جمعیت قابل توجهی از علوی‌ها در آنجا زندگی می‌کنند در حالی که برای روس‌ها سرمایه‌گذاری در بازار املاک سوریه در اولویت نیست". 

او در ادامه سخنرانی خود افزوده است: "من فکر می‌کنم اصطکاک در برخی نقاط میان روسیه و ایران و روابط آنان در سوریه ایجاد خواهد شد که حتی ممکن است به تنش نیز بیانجامد. در حال حاضر البته این موضوع چندان با شدت دیده نمی‌شود". با این حال، او اشاره می‌کند که روسیه در زمینه صنعت گردشگری در سوریه سرمایه‌گذاری کرده است و شرکت روسی STG.LOGISITC که مقر آن در مسکو است اعلام کرده که روستای گردشگرپذیر "مناره" در استان طرطوس را بازسازی خواهد کرد. در نتیجه، به نظر می‌رسد که ایران و روسیه درصدد بهره بردن از ظرفیت‌های موجود در سوریه به نفع خود هستند و این موضوع مسئله را پیچیده‌تر می‌سازد. زمانی که مسئله به اقتصاد سوریه می‌رسد روسیه و ایران نگاه بسیار فرصت طلبانه‌ای به این موضوع دارند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین