کد خبر: ۵۸۰۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
در پی انتصاب رئیس قوه قضائیه

توصیه ری‌شهری به رئیسی

«آقای ری‌شهری آمد از ضعف قوه قضائیه گفت و درباره تعزیرات حکومتی سؤالاتی داشت...». این بخشی از خاطرات مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به تاریخ ۳۰ آذر ۶۸ است که از انتقاد تلویحی آیت‌الله ری‌شهری از قوه قضائیه وقت حکایت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
ری‌شهری روز گذشته هم در گفت‌وگویی که با سایت جماران داشته، درباره انتصاب رئیسی در قوه قضائیه گفته که امیدوار است او بتواند تحولی ایجاد کند و البته درباره فرمان هشت‌ماده‌ای امام هم تأکید کرده که اجرای این فرمان مستلزم تغییراتی در تشکیلات قوه قضائیه است.

آیت الله محمد محمدی‌ری‌شهری درباره اولویت‌های دوره جدید قوه قضائیه گفت: اولین مسئله آمادگی مسئولان جدید دستگاه قضا برای مسئولیت سنگینی است که بر عهده دارند؛ یعنی تشکیلات قضا باید برنامه‌هایی را آماده تحقق عدالت اجتماعی کنند.

او افزود: اگر دستگاه قضا بتواند به هدف و مقصدی که در اسلام است برسد، تصور من این است که بسیاری از مشکلات می‌تواند حل شود. الحمدلله کار‌هایی انجام شده، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب دستگاه قضائی فاصله زیادی داریم. امیدوارم آقای رئیسی که خودش از دستگاه قضا بوده و مشکلات را خوب می‌داند و با پیچ‌و‌خم مسائل قضا آشناست، تحولی ایجاد کند.

او با اشاره به برنامه‌ای که حجت‌الاسلام رئیسی برای اداره قوه قضائیه نوشته و به مقام معظم رهبری ارائه داده است، ادامه داد: آقای رئیسی برنامه‌ای نوشته و خدمت مقام معظم رهبری ارائه داده است که نکات مختلفی را در آن مطرح کرده‌اند و مورد هدف قرار داده‌اند. اگر همین برنامه‌ای که نوشته‌اند و مقام معظم رهبری هم پسندیده‌اند عملی شود، ان‌شاء‌الله موفق می‌شوند.

آیت‌الله ری‌شهری در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر توجه به فرمان هشت‌ماده‌ای امام خمینی (س) در اصلاح امور قوه قضائیه گفت: فرمان هشت‌ماده‌ای حضرت امام یکی از مواردی است که می‌تواند راهنما و راهگشا باشد و یکی از مسائلی که باید مورد اهتمام قرار بگیرد، همان است؛ ولی تنها آن نیست. اجراشدن آن به تغییراتی در تشکیلات قضائی نیاز دارد.

ری‌شهری در حالی این موارد را مطرح کرده که خود در سوابقش در اموری مسئولیت داشته که از جنس قضا بوده است.

ری‌شهری به سال ۱۳۵۸ به ریاست دادگاه انقلاب ارتش منصوب شد و مهم‌ترین مسائلی که در طول تصدی او مورد بررسی شد، رسیدگی به اتهامات متهمان حزب خلق مسلمان در پایگاه‌های هوایی، محاکمه متهمان به شرکت در کودتای نوژه، رسیدگی به ماجرای قطب‌زاده و رسیدگی به اتهامات سران نظامی حزب توده است. ری‌شهری خودش یک بار در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره این حضور گفته است: دادگاه انقلاب یکی از ضرورت‌های انقلاب بود. اسفند ۵۷ بنده همراه دو، سه نفر دیگر انتخاب شدیم و به دزفول رفتیم و اولین دادگاه انقلاب را آنجا تشکیل دادیم. بعد از حضور در تهران هم دادگاه انقلاب ارتش را شش‌ماهه تشکیل دادیم. دادگاه‌های مهمی در مدت خدمت در دادگاه انقلاب داشتیم که از بین آن‌ها می‌توان به ماجرای کودتای نوژه، جریان حزب توده، جریان قطب‌زاده و جریان مهدی هاشمی اشاره کرد.

او در آن مصاحبه درباره پرونده مهدی هاشمی هم گفته بود پرونده سیدمهدی هاشمی مسیر انقلاب را تغییر داد، آیت‌الله هاشمی در آن روز‌ها به من می‌گفتند امشب که می‌خوابید، شاید فردا صبح آیت‌الله منتظری رهبر باشد و با اقداماتی که انجام می‌دهی ممکن است باعث شود دیگر در مسیر انقلاب جایگاهی نداشته باشی و مجبوری در خارج از کشور زندگی کنی! البته ایشان این صحبت‌ها را از روی خیرخواهی با من مطرح می‌کردند. راستش ما فکر آینده خودمان را نمی‌کردیم و به وظایف شرعی خود فکر می‌کردیم. پشتوانه اصلی ما امام بعد هم مقام معظم رهبری بودند که از اقدامات ما پشتیبانی می‌کردند و هیچ حامی دیگری در این جریان نداشتیم.... امام خمینی در فرمان هشت‌ماده‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه بر مواردی مانند استقلال قضات در صدور احکام، ورود به منزل متهمان با حکم و با اذن، رسیدگی به شکایات مردم در مواجهه با مأموران قضائی، منع احضار بدون حکم و جلوگیری از دخل‌و‌تصرف در مال و جلوگیری از مصادره اموال بدون حکم را تأکید کرده بود. چندی پیش حسن روحانی هم در پیام تبریک خود به رئیس قوه قضائیه همین موضوع یعنی تلاش برای اجرائی‌کردن فرمان هشت‌ماده‌ای امام را مورد توجه قرار داده بود.

منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین