کد خبر: ۵۸۱۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

بخشودگی جریمه بدهکاران بانکی از لایحه بودجه 98 حذف شد

مجمع تشخیص مصلحت نظام بند(ز) تبصره 16 قانون بودجه سال 98 درخصوص "حذف دریافت سود از بدهکاران بانکی" را رد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
شورای هماهنگی بانکهای دولتی و کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی از اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان قدردانی و تشکر کردند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام بند(ز) تبصره 16 قانون بودجه سال 98 درخصوص "حذف دریافت سود از بدهکاران بانکی" را رد کرد. این مصوبه با وجود مخالفت بدنه کارشناسی نظام بانکی در مجلس تصویب شده بود که در پی مخالفت شورای نگهبان برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. نهایتا نیز مجمع مصوبه مجلس را رد کرد.  پیشتر کارشناسان نظام بانکی در مورد تبعات منفی تصویب تبصره 16 قانون بودجه سال 98، مانند تشویق بدهکاران بانکی، زیان سهامداران بانکها، اختلال در پرداخت سود سپرده‌های بانکی، کاهش منابع بانکها با هدف تامین مالی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی هشدار داده بودند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 در مجلس شورای اسلامی، نماینگان بانك مركزي را موظف كردند به اجرای طرح بخشودگی سودتسهیلات زیر یک میلیارد (1.000.000.000) ریال اقدام کند.

به موجب مصوبه مجلس، سقف بخشودگی سودتسهیلاتی زیر یک میلیارد (1.000.000.000) ریال مشروط به بازپرداخت اصل تسهیلات و بخشش جریمه‌های متعلقه 73 هزار و 200 میلیارد تعیین شده بود.

با این حال، با مخالفت شورای نگهبان، مجمع نیز این مصوبه مجلس را رد کرده است. پیشتر نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره گفته بود: اعضای مجمع از سه مورد اختلافی در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در دو مورد نظر مجلس شورای اسلامی را تایید کردند و یک مورد نیز از بودجه حذف شد.

حجت الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» روز شنبه در گفت‌وگو با ایران تصریح کرد: سه مورد اختلافی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی درمصوبه بودجه سال 98 طبق قانون اساسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که در جلسه روز شنبه مورد بررسی قرار گرفت.  کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد این موضوع بحث و بررسی انجام داد که گزارش خود را به مجمع ارائه کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در بند (ز) تبصره 16 لایحه بودجه 98 نیز نظر مجلس رای نیاورد و حذف شد، در واقع در این بند نظر شورای نگهبان تایید شد. ساز وکاری که در بند ز تبصره 16 پیش بینی شده بود شامل کسانی بود که بدهی داشتند و سیستم بانکی بدهی آنها را تادیه نکرده است و پیش بینی شده بود که جرائم آنها بخشیده شود که رای نیاورد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه سال 98 را 11 اسفند ماه در خانه ملت به پایان رساندند که شورای نگهبان به این مصوبه مجلس سه بار ایراد گرفت.

شورای نگهبان در مرحله نخست 19 ایراد، در بار دوم 11 ایراد و در بار سوم 3 ایراد به مصوبه مجلس در لایحه بودجه سال آتی گرفت که نمایندگان ایرادات دو بار شورای نگهبان را اصلاح کردند ولی در بار سوم ایرادات را برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

در نامه شورای نگهبان به مجلس ایراد نخست مربوط به جز 4 بند الحاقی 2 تبصره 4 مربوط به بازپرداخت تسهیلات برداشت شده از صندوق توسعه ملی در سال 97 بود. 

ایراد دوم به تبصره 16 این مصوبه در خصوص تبعیض ناروا در بانک های خصوصی و ایراد سوم در تبصره 18 درمورد عدم تایید اساس نامه صندوق مذکور در شورای نگهبان بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین