کد خبر: ۵۸۱۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۱

فدراسیون اتومبیلرانی گرفتار در پیچ مشکلات

فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی امروزه در پیچ مشکلاتی گرفتار شده است که برون رفت از آن، تدبیری همه جانبه و برنامه ریزی هدفمند را می طلبد.
آفتاب‌‌نیوز :
فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی جایگاهی منحصر به فرد برای تسهیل ارتباطات و تبادل ایده ها در بین 80 میلیون عضو است، اما فدراسیون اتومبیلرانی ایران برای رسیدن به این تبادل ایده ها تا چه حد تلاش کرده؛ آن چیزی که در این مدت می توان مشاهده کرد، تنها ثبتِ یک نام از ایران در این فدراسیون است. 

فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری ایران در این سال ها نتوانسته از ظرفیت نخبگان این عرصه برای ورود به مسابقات آسیایی و جهانی برای کسب مدال بهره مند شود. 

امروزه علاقمندان به سرعت، وارد رشته هایی می شوند که به ندرت می توانند در مسابقات برون مرزی شرکت کنند. برخی از ورزشکاران به دلیل داشتن امکانات و تسهیلات مالی حضور خود را در عرصه جهانی رقم می زنند، اما نبود برنامه ریزی و حمایت لازم، مانع از موفقیت آنان در این عرصه ها خواهد شد.

رشته هایی که عدم پیشرفت آنان در واژه های ناامید کننده مسئولان این فدراسیون چون هزینه های سرسام آور و عدم توانایی کمک به دوستداران این ورزش و نبود حامی مالی خلاصه می شوند. 

هرچند که فدراسیون اتومبیلرانی که دارای چندین کرسی جهانی و آسیایی است، اما میزان پیشرفت و توسعه این رشته در کشور این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد می کند که نهاد متولی تا چه میزان در رشد و اعتلای این رشته در عرصه های برون مرزی کمک کرده است؟ 

مشکلات اساسی که در این یکسال بارها از سخنان «محمود صیدانلو» رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برداشت شد؛ توقیف موتورها و ماشین های ورزشکاران از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز قاچاق این وسایل ورزشی است. 

وی در بخشی از سخنانش قاچاق تجهیزات و لوازم مورد نیاز این ورزش را مشکلات عدیده برای ورزشکاران و فدراسیون دانست و گفت: چنانچه این تجهیزات از مبادی قانونی وارد کشور نشود باید شاهد تعطیلی این رشته ورزشی باشیم.

رئیس این فدراسیون نبود اعزام به مسابقات برون مرزی را در گرو حل و فصل نشدن مشکلات ارزی می داند. اما به نظر می رسد که باید راه حلی برای برون رفت از آن وجود داشته باشد. تنها بیان کردن این مشکلات نمی تواند به برطرف شدن آن کمک کند. 

صیدانلو در جای دیگر به نبود بسترهای لازم در این فدراسیون اشاره کرد و اظهار داشت: اتومبیلرانی فدراسیون مستقل جهانی است که رشته های بسیاری را شامل می شود، اما در ایران در بسیاری از رشته های مزبور، امکانات و بستر لازم برای فعالیت ورزشکاران فراهم نیست و این گلایه ای است که برخی از مسئولان فدراسیون آن را مطرح می کنند.

اما از آنها باید پرسید چه افرادی باید این امکانات را فراهم سازند، جز این است که بستر سازی اعتلای یک رشته باید با برنامه ریزی راهبردی مسئولان این فدراسیون صورت پذیرد.

چرا در نیمه نخست تیر ماه سال 97، برگزاری مسابقات رالی قهرمانی کشور در قزوین نیمه کار ماند و لغو شد و دلایل مختلف و البته متضادی توسط مسئولان مربوطه در این خصوص بیان شد و هر یک، دیگری را مسئول این کار می دانست. با وجود این تضادها و کاستی ها چگونه می توان به پیشرفت این رشته ها و مقام آوری در سطح بین المللی امیدوار بود؟ 

برای واکاوی دلایل اعزام نشدن تیم ها به خارج از کشور با چند تن از مسئولان فدراسیون به گفت و گو پرداختیم.

«فرزاد شاهرخی» رئیس کمیته شتاب فدراسیون اتومبیلرانی نیز با اشاره به مشکلات این رشته ورزشی برای حضور در مسابقات بین المللی، گفت: 2 اعزام به مسابقات ارمنستان و گرجستان داریم که امید است با کمک حامیان مالی و ثبات وضعیت ارز، بتوانیم تیم را اعزام کنیم.

تاکید شاهرخی بر تامین ارز و حامی مالی برای اعزام ها در حالی است که «رضا پازند» رئیس کمیته سرعت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی نیز از مشکلات مالی و نبود حامی مالی گلایه دارد. او با اشاره به اینکه برای فصل بعدی مسابقات برون مرزی آسیایی، جذب حامی مالی بسیار مهم است، گفت: شک ندارم رانندگان ایرانی در این مسابقات پتانسیل کسب سکوی قهرمانی را دارند.

وی ادامه داد: کسب سکوی قهرمانی تنها در گرو حامی مالی است که اگر فراهم نشود، افتخار و مدالی برای کشور به ارمغان نخواهد آمد.

در حالی که این دو مسئول بر تامین ارز و حل مشکل مالی تاکید دارند، ورزشکاران این رشته ها از بی برنامگی در کنار مشکلات مالی سخن می گویند.

«امیررضا ثابتی فر» که تنها مدال طلای موتورکراس ایران در مسابقات بین المللی را کسب کرده است، یکی از مشکلات پیش روی خود برای شرکت در مسابقات معتبر بین المللی را دیر اعلام کردن برنامه ها از سوی فدراسیون عنوان کرد.

وی ادامه داد: فدراسیون یک هفته مانده به آغاز مسابقات برون مرزی برنامه را اعلام می کند که این موضوع باعث می شود یک ورزشکار نتواند در این مدت کوتاه خود را مهیای شرکت در آن کند.

«شهاب پیشانی دار» قهرمان دریفت، رالی و سرعت ایران نیز با بیان اینکه معمولا در مسابقات بین المللی خارج از کشور به دلیل منسجم نبودن برنامه ها، با مشکل روبرو شده است، بیان کرد: فدراسیون در این موارد از من حمایتی نکرد و تنها حامی مالی ام، پشتیبانم بود.

هنگامی که ورزشکارانی علاقمند به این رشته با توانایی مالی وارد آن می شوند و تمام تلاش خود را برای کسب مدال در عرصه برون مرزی به کار می بندند، تنها نیازمند توجه و حمایت همه جانبه فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی هستند. 

اگر زمینه های ورود ورزشکاران به عرصه های بین المللی فراهم نشود؛ امیدی برای شرکت در مسابقات داخلی هم وجود نخواهد داشت.

موضوعی که امروزه در فدراسیون اتومبیلرانی مشاهده می شود، حضور کسانی است که از استطاعت مالی بالایی برای شرکت در این ورزش برخوردارند و برای سرگرمی در این مسابقات حضور می یابند، اما نخبگان واقعی که استطاعت مالی کمی دارند، هیچگاه شناسایی نمی شوند و در دنیای خود، قهرمانی را رقم می زنند. 

مسئولان ورزش کشور باید از تجربه های نخبگان ورزشی چون «کوروش محمدخانی» قهرمان اتومبیلرانی اروپا که جزو 20 راننده برتر جهان است، برای پیشبرد اهداف توسعه این رشته بهره مند شوند. 

ورزشکاری که به عنوان سفیر کمپین امنیت جاده های ایران از طرف فدراسیون جهانی اتومبیلرانی انتخاب شده، به ایران بازگشته است تا آرزو و هدف بزرگ خود را در جهت ایمن سازی جاده ها و آموزش درست رانندگی به علاقه مندان این عرصه، تحقق بخشد؛ آرزویی که او می گوید فقط با همکاری نهادهای ذیربط و فدراسیون اتومبیلرانی امکان پذیر است و به تنهایی نمی تواند به آن جامه عمل پوشاند.

با وجود نارضایتی های ورزشکاران و روسای کمیته ها، لازم است این فدراسیون برنامه های خود را در چارچوب اولویت ها و نیازهای عنوان شده، طرح ریزی کند و با استفاده از استعدادهای نخبگان این عرصه، نه تنها رشد و پیشرفت این رشته را در ایران بلکه در سطح آسیایی و جهانی رقم زند. 

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین