کد خبر: ۵۸۱۴۳۷
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

بایدها و نبایدهای طب ایرانی در مورد تغذیه در فصل بهار

مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به تلاش حکمای ایرانی برای حفظ تندرستی مردم و پیشگیری از بروز بیماری، بر رعایت تدابیر مرتبط با مزاج هر فصل برای پیشگیری از بروز بیماری‌های رایج آن فصل تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، ضمن تبریک فرارسیدن فصل بهار و آغاز سال نو، اظهار کرد: حکمای ایرانی در خصوص هر فصل تدابیری را ارائه کرده ‌اند که به صورت عادت در فرهنگ بومی مردم جای گرفته است و موارد متعدد این عادات را در قالب رسم  و رسومات در مناطق مختلف کشور مشاهده می کنیم.

وی افزود: برای مثال، طبق رسم شمال کشور، مردم در آخرین چهارشنبه سال، آش ترش را انتخاب می کنند و به دلیل اینکه مزاج این غذا سرد و ترش است، باعث می‌ شود بدن خود را با افزایش حرارت در فصل بهار تطبیق دهد تا حجم خون به طور ناگهانی در بدن افزایش نیافته و باعث بروز بیماری‌ های مرتبط با فصل بهار نشود.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درخصوص برخی توصیه ‌ها و تدابیر مهم طب ایرانی برای فصل بهار، خاطرنشان کرد: مزاج فصل بهار گرم و تر است و بهتراست، مصرف موادغذایی خون ‌ساز، مانند شیرینی‌ جات و غذاهای دارای گوشت قرمز کاهش پیدا کند تا از بروز بیماری‌های مرتبط با این فصل جلوگیری شود. 

وی با توصیه به پرهیز از مصرف غذاها و خوراک‌های شور و غلیظ و ادویه‌ جات تند مانند دارچین، فلفل و زنجبیل، بر مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌ جات خنک و آش‌ هایی که ته ‌مزه‌ای از گوشت دارند، تاکید کرد و افزود: آب پرتقال، آب انار و آب زرشک نیز نوشیدنی‌ هایی هستند که هم از نظر مزاجی، سرد بوده و هم اینکه نوشیدنی‌ های خنکی هستند و می‌ توان از آنها در فصل بهار بهره برد.

خدادوست تعطیلات نوروز را فرصتی مناسب برای بهره‌ مندی از فواید صبحانه، به عنوان مهم‌ ترین وعده غذایی، فارغ از مشغله ‌های کاری ایام سال دانست و تصریح کرد: توصیه همیشگی ما در ایام نوروز، غنی‌تر کردن وعده صبحانه است و اینکه اگر احساس سیری می‌کنید، یک وعده در میان غذا میل کنید.

وی بهترین زمان برای ورزش کردن در فصل بهار را اوایل روز و هنگام صبح و اواخر روز و هنگام غروب عنوان کرد و ادامه داد: ورزش در فصل بهار باید آرام و طولانی‌ مدت باشد تا بیش از ایجاد گرما در بدن، سبب تحلیل مواد زائد تجمع‌ یافته در فصل زمستان شود.

به گزارش وبدا، مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه توصیه به عموم مردم برای انجام حجامت در فصل بهار، مبنای علمی نداشته و می ‌تواند سلامتی برخی را به مخاطره اندازد، عنوان کرد: درست است که حکمای ایرانی بر انجام پاکسازی در فصل بهار توصیه کرده اند، اما روش پاکسازی در هر فرد باید با توجه به شرایط مزاجی و یا احتمالا سوءمزاج غالب شده بر بدن وی و توسط پزشک متخصص تعیین شود.

خدادوست با توصیه به مصرف سبزی «خرفه» در کنار وعده‌ های غذایی، بیان کرد: خرفه تاثیر بسیار زیادی در درمان خارش‌های فصل بهار و از بین رفتن تلخی دهان در این فصل دارد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین