کد خبر: ۵۸۱۴۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
بنیامین نتانیاهو از ترامپ بخاطر به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر "بلندی‎های جولان تشکر کرد

تنش در خاورمیانه| ترامپ: باید "جولان" را جزو قلمرو اسرائیل دانست|انتقاد ایران، اروپا و ترکیه: به‎رسیمت نمی‎شناسیم

بلندی‌های جولان از زمان شکل‌گیری اسرائیل بارها صحنه درگیری‌هایی بوده و نیروهای آن از سال ۱۹۸۱ در این منطقه مستقر شده‌اند. با وجود قطعنامه سازمان ملل، اسرائیل حاضر به عقب‌نشینی از مناطق اشغال شده آن نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته آمریکا باید حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ترامپ در توییتی گفته است: "پس از ۵۲ سال، وقت آن رسیده که آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد. این برای امنیت اسرائیل و ثبات منطقه اهمیت استراتژیک دارد."

بلندی‌های جولان از زمان شکل‌گیری اسرائیل بارها صحنه درگیری‌هایی بوده و نیروهای آن از سال ۱۹۸۱ در این منطقه مستقر شده‌اند. با وجود قطعنامه سازمان ملل، اسرائیل حاضر به عقب‌نشینی از مناطق اشغال شده آن نیست.

تنش جدید در خاورمیانه| ترامپ: باید بلندی‌های جولان را جزو قلمرو اسرائیل دانست| اتحادیه اروپا: به رسمیت نمی‌شناسیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از دونالد ترامپ تشکر کرده و مدعی شده است: "در مقطعی که ایران می‌خواهد از سوریه به عنوان پایگاهی برای نابودی اسرائیل استفاده کند، رئیس جمهور ترامپ، شجاعانه حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت می‌شناسد."

به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان به دنبال سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل انجام می‌شود، و یک هفته پیش از آن که بنیامین نتانیاهو مطابق برنامه‌ریزی قبلی به واشنگتن، پایتخت آمریکا سفر کند.

این تحولات در آستانه انتخابات اسرائیل انجام می‌شود که حدود سه هفته دیگر برگزار خواهد شد.

برخی تحلیلگران معتقدند تغییر موضع آمریکا در قبال بلندی‌های جولان می‌تواند بخت بنیامین نتانیاهو را برای پیروزی در انتخابات بالا ببرد.

به نوشته بی بی سی، دونالد ترامپ پیش از این نیز تصمیم‌های مهمی در حمایت از دولت اسرائیل گرفته است. او بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت آمریکا را به این شهر منتقل کرده است. این تصمیم اعتراضات دامنه‌دار فلسطینی‌ها را به دنبال داشت.

دولت آمریکا همچنین سطح روابط خود با تشکیلات خودگردان را پایین آورده است.

اتحادیه اروپا: حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسیم

در واکنش به اقدام ترامپ، سخنگوی رسمی اتحادیه اروپا گفت، این اتحادیه حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسد.

مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: رویکرد اتحادیه اروپا در قبال "الحاق بلندی‌های جولان" تغییر نکرده است و اتحادیه اروپا به موجب قوانین بین‌المللی حاکمیت اسرائیل بر اراضی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ از جمله بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را بخشی از خاک اسرائیل نمی‌داند.

واکنش ایران

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص تصمیم رئیس جمهور آمریکا نسبت به جولان اشغالی ضمن محکومیت شدید این تصمیم گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید سریعا به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود. جولان نیز بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت بخش اشغال شده سرزمین سوریه به شمار می رود و جز خاتمه اشغال هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.(جزئیات بیشتر)

محمد جواد ظریف نیز در توییتر خود گزارشی از برگزاری نشست فوق العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در ترکیه ارائه کرد و نوشت: " همراه با وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در ترکیه حضور دارم. همگان حادثه تروریستی وحشیانه «کرایست چرچ» علیه مسلمانان را محکوم کردیم و خواستار اتحاد علیه موج خطرناک نژادپرستی و اسلام هراسی در غرب شدیم. همچنین همه از تلاش مستمر دونالد ترامپ برای دادن آنچه که حق رژیم نژادپرست اسرائیل نیست شوکه شدیم: ابتدا قدس شریف و اکنون منطقه جولان در سوریه."

واکنش ترکیه به تصمیم اخیر ترامپ درباره جولان اشغالی

وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: تلاش‌های آمریکا برای مشروعیت بخشیدن به نقض قوانین بین‌المللی توسط اسرائیل تنها موجب افزایش خشونت و درد و رنج‌ مردم منطقه می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار توییتی به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن "حاکمیت" اسرائیل بر بلندی‌های اشغالی جولان واکنش نشان داد. وی در صفحه توییتر خود نوشت، یکپارچگی خاک کشورها مهمترین اصول اساسی قوانین بین‌المللی است و ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند.

واکنش سوریه

وزارت خارجه سوریه اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی سوریه را محکوم و بر جانبداری کورکورانه آمریکا از اسرائیل تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع در وزارت خارجه سوریه اظهارات "غیر مسئولانه" دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی را به شدت محکوم و بر جانبداری کورکورانه ایالات متحده از رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت نامحدود از رفتار خصمانه آن تاکید کرد.

این مقام وزارت خارجه سوریه گفت: رویکرد آمریکا در قبال سوریه به وضوح نشانگر عدم احترام واشنگتن به مشروعیت بین‌المللی و نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی و به ویژه قطعنامه شورای امنیت شماره ۴۹۷ در سال ۱۹۸۱ است که اعضای شورای امنیت از جمله آمریکا به آن رای دادند. این قطعنامه با تصمیم دولت اشغالگر اسرائیل و اقدامات خودسرانه آن درباره جولان قاطعانه مخالفت می‌کند و آن را باطل و بدون اثر قانونی می‌داند.

این منبع افزود: برای جامعه بین‌المللی آشکار شده است که ایالات متحده با سیاست‌های احمقانه خود که ذهنیت سلطه طلبی بر آن حاکمیت دارد، عامل اصلی متشنج کردن اوضاع  در عرصه بین‌المللی و تهدید صلح و ثبات بین‌المللی است. این امر مستلزم موضع جدی کشورهای جهان جهت پایان دادن به گستاخی آمریکا و بازگرداندن اعتبار مشروعیت بین المللی و حفظ صلح، امنیت و ثبات در جهان است.

وی در پایان عنوان داشت، اظهارات ترامپ و مسئولان دولتش پیرامون جولان اشغالی سوریه هرگز این واقعیت را تغییر نخواهد داد که جولان متعلق به سوریه بوده و خواهد بود و ملت سوریه برای آزادسازی این بخش ارزشمند از خاک میهن با تمامی شیوه های ممکن مصمم‌ هستند.


«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب پنجشنبه شب گفت: اظهارات مطرح شده مقام های آمریکا که راه را برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه فراهم می کند، اقدامی کاملا خارج از حقوق بین الملل و مردود است.

به گزارش تارنمای اتحادیه عرب، ابوالغیط افزود: هیچ کشوری صرف نظر از جایگاه آن، حق ندارد زمینه ساز اعلام حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه باشد و حتا اگر این کار را انجام دهد، هیچ اعتبار حقوقی نخواهد داشت. در حقوق بین الملل و براساس قطعنامه های شورای امنیت و جوامع جهانی، جولان بخشی از اراضی سوریه است.

ابوالغیط اضافه کرد: صرف گذر زمان نسبت به اشغال جولان توسط اشغالگران اسرائیل، موجب قانون مند شدن حاکمیت تل آویو بر این سرزمین و پذیرش این موضوع از سوی جامعه جهانی نمی شود، بلکه این موضوع همچنان جنایت است. اشغال جولان باید اصلاح شود و نباید به دنبال مشروعیت بخشی به اشغال این منطقه توسط اسرائیل بود.

ابوالغیط با استناد به قطعنامه های بین المللی افزود: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 497 خود در سال 1981، به صورت کاملا شفاف، حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه را نپذیرفته اند و از تل آویو خواسته اند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

وی گفت: اتحادیه عرب با ناراحتی دنبال می کند که چگونه اسرائیل تمام تلاش خود را به کار گرفته است که اعلام به رسمیت شناخته شدن حاکمیتش بر جولان توسط آمریکا را مغتنم بشمارد و از شرایط بی ثبات سوریه سوء استفاده کند و بخواهد سیاست های همیشگی اش، که تحقق اهدافش به ازای ضربه زدن و نابودی منافع دیگران است، ادامه دهد. از آمریکا می خواهم که از رویکردی که در پیش گرفته است باز گردد و اندک اعتباری که برای ایالات متحده برای میانجی میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها برایش مانده است، حفظ کند. از واشنگتن می خواهم که در این موضع گیری اشتباه صرف نظر کند و به صورت عمیق به عواقب کوتاه مدت و بلند مدت این اقدام بیندیشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
0
1
این تغییرات نشان میدهد که ایران باید از سیاست منزه طلبی و عدم تعامل با جناحهای حاکم امریکا دست بردارد؛ تقویت دمکراتها به نفع ایران بوده، و هست!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین