کد خبر: ۵۸۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲

واکنش اتحادیه عرب به اظهارات ترامپ درباره "جولان"

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب پنجشنبه شب گفت: اظهارات مطرح شده مقام های آمریکا که راه را برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه فراهم می کند، اقدامی کاملا خارج از حقوق بین الملل و مردود است.
آفتاب‌‌نیوز :
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب پنجشنبه شب گفت: اظهارات مطرح شده مقام های آمریکا که راه را برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه فراهم می کند، اقدامی کاملا خارج از حقوق بین الملل و مردود است.

به گزارش تارنمای اتحادیه عرب، ابوالغیط افزود: هیچ کشوری صرف نظر از جایگاه آن، حق ندارد زمینه ساز اعلام حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه باشد و حتا اگر این کار را انجام دهد، هیچ اعتبار حقوقی نخواهد داشت.

ترامپ روز پنجشنبه در توییتی اعلام کرد که زمان آن رسیده که حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان به رسمیت شناخته شود. 

دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد: در حقوق بین الملل و براساس قطعنامه های شورای امنیت و جوامع جهانی، جولان بخشی از اراضی سوریه است.

ابوالغیط اضافه کرد: صرف گذر زمان نسبت به اشغال جولان توسط اشغالگران اسرائیل، موجب قانون مند شدن حاکمیت تل آویو بر این سرزمین و پذیرش این موضوع از سوی جامعه جهانی نمی شود، بلکه این موضوع همچنان جنایت است.

دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد: اشغال جولان باید اصلاح شود و نباید به دنبال مشروعیت بخشی به اشغال این منطقه توسط اسرائیل بود.

ابوالغیط با استناد به قطعنامه های بین المللی افزود: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 497 خود در سال 1981، به صورت کاملا شفاف، حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه را نپذیرفته اند و از تل آویو خواسته اند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

وی گفت: اتحادیه عرب با ناراحتی دنبال می کند که چگونه اسرائیل تمام تلاش خود را به کار گرفته است که اعلام به رسمیت شناخته شدن حاکمیتش بر جولان توسط آمریکا را مغتنم بشمارد و از شرایط بی ثبات سوریه سوء استفاده کند و بخواهد سیاست های همیشگی اش، که تحقق اهدافش به ازای ضربه زدن و نابودی منافع دیگران است، ادامه دهد.

ابوالغیط افزود: از آمریکا می خواهم که از رویکردی که در پیش گرفته است باز گردد و اندک اعتباری که برای ایالات متحده برای میانجی میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها برایش مانده است، حفظ کند.

دبیرکل اتحادیه عرب در پایان گفت: از واشنگتن می خواهم که در این موضع گیری اشتباه صرف نظر کند و به صورت عمیق به عواقب کوتاه مدت و بلند مدت این اقدام بیندیشد.

رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد. 

کنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسرائیل اعلام کرد، هرچند بر اساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.

اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ، 24 اردیبهشت 97 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.

این اقدام که با مخالفت و تحریم بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا همراه بود، موجی از خشم و انزجار را در کشورهای مختلف اسلامی و عربی ایجاد کرد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین