کد خبر: ۵۸۱۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

هشدار هواشناسی نسبت به وقوع سیلاب و طوفانی شدن دریا

سازمان هواشناسی با انتشار دو اخطاریه نسبت به وقوع سیلاب و همچنین طوفانی شدن دریای خزر و خلیج فارس هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه آورده است: «یک سامانه  بارشی  از یکشنبه (۴ فروردین)  از جنوب ، جنوب غرب و غرب  وارد کشور می شود و انتظار می‌رود  این سامانه از روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه (۳ تا ۵ فروردین) غیر از مناطق جنوب شرق کشور در غالب نقاط کشور موجب بارش باران همراه با  رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات البرز و مناطق مرتفع زاگرس بارش برف شود. 

با نفوذ توده هوای نسبی گرم از عرض‌های جنوبی، غالبا بارش باران را انتظارداریم  و به همین سبب موجب ذوب برف و افزایش شدت روان‌آب و طغیان رودخانه‌ها در منطقه جنوب و جنوب غرب می‌شود.

همچنین  احتمال وقوع رگبار ورعد و برق و برخی نقاط تگرگ در مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب کشور پیش‌بینی می‌شود.  بیشینه بارش این سامانه در جنوب غرب و غرب کشور در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس با توجه به شدت و مدت  بارش در جنوب غرب و جنوب کشور انتظار طغیان رودخانه‌ها، وقوع سیلاب همراه با رگبار و رعدوبرق  و وضع هوا پیش‌بینی می‌شود.»

در ادامه این اخطاریه آمده است: « فردا (۵ فروردین) بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس و دامنه‌های زاگرس در جنوب  اصفهان  و  بعد از ظهر و شب  با  شرایط طوفانی (رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت) در غرب یزد، شمال اصفهان  و جنوب استان مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و  لغزندگی جاده  در جاده‌های کوهستانی و برفگیر استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری،  زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،کردستان، ارتفاعات البرز در استانهای تهران، البرز، قزوین و سمنان و بارش باران همراه با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران قابل پیش‌بینی است.»

براساس این اخطاریه «در روز سه شنبه (۶ فروردین) بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، جنوب فارس، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس و دامنه‌های زاگرس در غرب اصفهان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در غرب  استان یزد، غرب کرمان ، قم، سمنان، خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

بارش برف  و باران در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی زاگرس و البرز قابل پیش‌بینی است.»

بر این اساس اقدامات زیر توصیه می‌شود: «برای سفر در این مسیر لازم است برنامه‌ریزی با توجه به شرایط جوی انجام شود و طی روزهای آینده برای سفر در مناطق کوهستانی احتیاط لازم در انجام شود همچنین از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها  و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.

به سبب بارشهای قابل ملاحظه و رگبار و رعد و برق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در غرب و جنوب غرب کشور پیش بینی و توصیه می‌شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب اندیشیده شود.

به سبب  پیش‌بینی وقوع رعد و برق طی روزهای دوشنبه تا سه شنبه (۵ و ۶ فروردین) صعودهای کوهستانی در البرز و بویژه زاگرس توصیه نمی‌شود و در غیر این صورت  با رعایت حداکثر اقدامات لازم با حفظ ایمنی انجام شود.»

سازمان هواشناسی در  اخطاریه ‌ای دیگرهشدار داد که از یکشنبه تا چهارشنبه ( ۴ تا ۷ فروردین) خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود. طی این مدت در خلیج فارس ارتفاع موج ۱.۵ تا دو متر و دوشنبه (۵ فروردین) بویژه مناطق مرکزی و غربی خلیج فارس ارتفاع موج ۲.۵ متر تا سه متر منطقه برآورد می‌شود همچنین روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه (۳ تا ۷ فروردین) خلیج فارس طوفانی نیز خواهد بود. طی این مدت ارتفاع موج در دریای عمان بین یک تا ۱.۵ متر خواهد بود.

دوشنبه و سه شنبه دریای خزر مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود. دوشنبه ارتفاع موج بویژه در نواحی شرقی دریای خزر بین ۱.۵ تا دو متر خواهد بود. از این رو توصیه می‌شود طی این مدت در مناطق ذکر شده احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک، نیمه سبک و تفریحی به عمل آید.»

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین