کد خبر: ۵۸۱۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه برای نوزدهمین هفته همزمان با تشدید تدابیر امنیتی

معترضان جنبش جلیقه زردهای فرانسه در حالی امروز شنبه دور جدید تظاهراتشان را برگزار می‌کنند که مقامهای این کشور دست به تشدید اقدامات امنیتی برای هفته‌ نوزدهم این اعتراضات زده و برپایی تجمع را در چند کانون مهم در شهرهای این کشور از جمله خیابان شانزه‌لیزه شهر پاریس ممنوع کرده اند
آفتاب‌‌نیوز :
صحنه‌های غارت و تخریب در تظاهرات چند روز پیش خیابان معروف" شانزه‌لیزه" پاریس، مسئولان را وادار کرد تا تدابیر شدیدتری را در این شهر علیه "جلیقه زردها" اعمال کنند.

اخیرا تعدادی از مسئولان پلیس پاریس از جمله رییس پلیس این شهر به دلیل ناکارآمدی اقداماتشان در هفته‌ هجدهم اعتراضات جلیقه زردها برکنار شدند. مقامهای فرانسه با این حال برای این هفته تظاهرات در مناطق سمبلیک به خصوص در شهرهای پاریس، نیس و بوردو را ممنوع اعلام کردند و نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم موسوم به "سانتینل" را نیز در این مناطق مستقر کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعد از این تصمیمات، مسئولان فرانسوی در تلاش برای آرام ساختن فضا، گفتند که حضور این سربازان فقط برای مواظبت از ساختمان‌های رسمی و مکان‌های حساس است.

روز جمعه‌ امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه گفت، "سخنان غلط" توسط "افرادی که باعث رعب و وحشت می‌شوند" را تکذیب می‌کند و تضمین می‌دهد که ارتش قرار نیست در برقراری امنیت به کار گرفته شود.

با این حال این استدال ماکرون به هیچ وجه "جلیقه زردها" را که حدود چهار ماه است علیه سیاستهای دولت بسیج شده‌اند متقاعد نکرد.

در یکی از صفحات فیس بوک این جنبش اعلام شد:  " دولت اعلان جنگ کرده است". در بیانیه‌ای در همین صفحه، از مردم خواسته شده تا از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی به خیابان شانزه‌لیزه بیایند، ولی به گفته یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، تاکنون هیچ "جلیقه زردی" در این خیابان معروف مشاهده نشده است و ماموران پلیس زیادی در آنجا حضور دارند و تعدادی ماشین‌ آبپاش در این خیابان مستقر شده‌اند.

بر اساس تصمیم دیدیه لالمان، رییس پلیس جدید پاریس که در ساعت هشت صبح به وقت محلی در این خیابان حضور یافته بود، هیچ "جلیقه زردی" اجازه راهپیمایی در این خیابان و اطراف آن و میدان "ستاره" که نزدیک کاخ الیزه و مجمع ملی فرانسه است، را ندارد.

دو پهپاد نیز قرار است در این مناطق به پرواز در آیند تا به ماموران پلیس کمک کنند.

حدود ۱۵ شهر دیگر فرانسه درگیر ممنوعیت تظاهرات هستند که شامل شهرهای تولوز، بوردو و نیس می‌شوند.

در شهر نیس که قرار است روز یکشنبه میزبان دیدار شی جینپینگ، رییس جمهور چین با همتای فرانسوی خود باشد، ممنوعیت تظاهرات در اکثر خیابان های این شهر برقرار است.

شنبه گذشته پلیس اعلام کرد که حدود ۳۲ هزار "جلیقه زرد" شامل ۱۰ هزار نفر در پاریس به خیابانها آمدند، ولی این جریان ادعا کرد که بیش از ۲۳۰ هزار  معترض به خیابان ها آمده بودند.

این‌ در حالی است که از امروز صبح معترضان "جلیقه زرد" در شهرهای مختلف فرانسه از جمله در میدان گاری بالدی در شهر نیس تظاهرات کردند و یکی از زنان معترض به شدت زخمی شد. این افراد که برخی از آنها لباس های جلیقه زردها را بر تن داشتند ممنوعیت تظاهرات در مرکز نیس را زیر پا گذاشتند و شش تن از آنها توسط پلیس بازداشت شدند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین