کد خبر: ۵۸۲۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

مختاری: کاشت درخت میوه در بزرگراه‌ها خطر دارد/نوری: میوه درختانِ معابر شهری آلوده است

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خطرناک بودن کاشت درختان میوه در معابر و بزرگراه‌ها را علت خودداری شهرداری از این کار عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی محمد مختاری (مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران) در خصوص کاشت درختان مثمر در تهران اظهار کرد: این موضوع در دستورکار ما قرار دارد. اکنون بیش از ۳ تا ۴ میلیون درخت زیتون در طرح کمربند سبز شمال تهران کاشته‌ایم. همچنین در قسمت غربی تهران تعداد زیادی درختان گردو و گونه‌های گیاهی دیگر کاشته‌ شده است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: در بعضی پارک‌های موضوعی و موضعی هم از درختان میوه استفاده کرده‌ایم، اما در معابر عمومی‌و اتوبان‌ها به این دلیل که ممکن است این درختان خطراتی برای افراد داشته باشند، درخت میوه نمی‌کاریم.

وی افزود: در معابر اصلی اگر درختان میوه وجود داشته باشد، به خاطر تردد ماشین‌ها و اتومبیل‌ها ممکن است خطراتی متوجه شهروندان شود. بنابراین نمی‌توان در این معابر درختان میوه کاشت.

مختاری گفت: جاهایی که مشکلی نداشته باشد، ما از گونه‌های گیاهی مثمر هم در سطح وسیع استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران با اشاره به طرح کاشت درخت در منازل شهروندان گفت: در این طرح بیشتر از گونه‌های گیاهی مثمر و انواع درختان میوه استفاده کرده‌ایم. این طرح از ابتدای دی ماه شروع شده و ما در منازل شهروندان به طور رایگان درختان مثمر یا غیرمثمری را که درخواست کرده‌اند، می‌کاریم.

مختاری گفت: ما از کاشت درختان میوه استقبال می‌کنیم؛ چراکه درخت میوه برای مردم صرفه اقتصادی دارد و چندمنظوره محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته هم در معابر درخت میوه نداشته‌ایم، گفت: ممکن است به صورت موردی درختان میوه در پیاده‌روها بوده باشد، اما بیشتر در باغات خصوصی تهران درختان میوه داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران یادآوری کرد: بعضی درختان میوه قدمتی دارند و پس از ۴۰ تا ۵۰ سال نیاز به احیا دارند که این کار به طور حتم انجام می‌شود.

مختاری در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیمی‌ برای کاشت درختان مثمر در معابر تهران وجود ندارد، گفت: این مساله را بررسی کارشناسی می‌کنیم و در جاهایی که مشکل نداشته باشد، انجام می‌شود.

به دلیل آلودگی هوا، میوه درختان حاشیه معابر آلوده است

زهرا صدراعظم نوری (رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، یکی از علت های عدم کاشت درختان میوه در معابر شهر تهران را آلودگی هوا دانست و بیان کرد: به دلیل آلودگی هوا اگر هم درختان میوه در سطح شهر داشته باشیم، محصولی که تولید می شود چندان باکیفیت نخواهد بود. ضمن اینکه ما در سطح شهر تهران باید درختانی بکاریم که هم کم آب بر باشند و هم مقدار بیشتری دی اکسید کربن جذب کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته تهران مملو از چنار بوده است، اظهار داشت: چنار درخت تهران است. حتی محله هایی تحت عنوان هفت چنار یا پاچنار در این شهر داریم و علت آن چنارهای زیادی است که در آن مناطق وجود داشت.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: خیابان ولیعصر از تجریش تا راه آهن ۱۸ کیلومتر است و از زمان قاجار در سرتاسر این خیابان ۱۸ هزار اصله درخت چنار کاشته شده بوده است.

وی با اشاره به تغییر شرایط آب و هوا و اقلیم گفت: ما اکنون با گرمایش زمین و انتشار آلاینده ها در هوا مواجه هستیم. همچنین میزان منابع و ذخایر آب ما در حال کاهش است. در چنین شرایطی باید گونه هایی که کاشته می شوند، تغییر کنند و گونه هایی کاشته شوند که سازگار با این اقلیم بوده و علاوه بر قابلیت جذب آلاینده ها، هزینه کمتری را به شهر تحمیل کنند.

صدراعظم نوری با بیان اینکه کاشت درختان مثمر در سطح شهر چندان مفید نیست، گفت: در گذشته در مقطعی تعداد زیادی درخت توت کاشته شد، اما چه کسی میوه درختانی را که در بزرگراه‌ها و معابر کاشته شده‌اند مصرف می‌کند؟ چنین میوه ای آنقدر آلوده است، افرادی که آلودگی آن را تشخیص می دهند به سمت مصرف آن نمی روند. چنین توتی مملو از دی‌اکسید کربن است و سایر میوه هایی هم که در بزرگراه ها کاشته شود به همین شکل خواهد بود.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین