کد خبر: ۵۸۲۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
رئیس جمهور:

حفظ سلامتی مردم مهمترین اصل در مدیریت بحران است

رئیس جمهور با بیان اینکه استان خوزستان فراز و نشیب‌های فراوانی از اول انقلاب تا به امروز دیده است، اما در برابر همه رخدادها، مردم دلاور، عزیز و خونگرم استان، مقاومت کرده و انواع توطئه‌ها و خطرات را با موفقیت پشت سر گذاشته است، گفت: امروز هم مردم با همکاری مسئولان اجرایی استان، نمایندگان مجلس، علما، دانشگاهیان و متخصصان، از مشکلات عبور خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی روز جمعه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان، با قدردانی از  مدیران شبکه های آب و برق برای تامین نیازهای مردم،گفت: حفظ سلامتی مردم مهمترین اصل در مدیریت بحران است و دولت موظف به جبران خسارت کشاورزانی است که هنگام سیل آب سدها در آنجا رها می شود.

به گزارش آفتاب نیوز، رئیس جمهور با بیان اینکه استان خوزستان فراز و نشیب‌های فراوانی از اول انقلاب تا به امروز دیده است، اما در برابر همه رخدادها، مردم دلاور، عزیز و خونگرم استان، مقاومت کرده و انواع توطئه‌ها و خطرات را با موفقیت پشت سر گذاشته است، گفت: امروز هم مردم با همکاری مسئولان اجرایی استان، نمایندگان مجلس، علما، دانشگاهیان و متخصصان، از مشکلات عبور خواهند کرد.

روحانی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی مدیران استان برای رفع مشکل سیلاب احتمالی در روزهای آینده، گفت: این روزها باران به عنوان رحمت الهی در این سرزمین خشک، از سوی خدا هدیه شده که باید شکرگزار باشیم و  البته ممکن است سیلاب ناشی از آن مشکلاتی هم داشته باشد که باید خسارات را به حداقل رساند. مواردی همچون لایروبی رودخانه‌ها و ساخت سد جدید می‌تواند به ما کمک کند که خسارت کمتری از سیل احتمالی ببینیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی‌توان مدعی شد که وقوع سیل هیچ خسارتی نخواهد داشت ، گفت: اینکه فکر کنیم سیل هیچ خسارتی نزند، امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و اتخاذ راهکارهای مناسب، خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

روحانی  با بیان اینکه در سیل های اخیر آمریکا و ژاپن، صدها نفر کشته و میلیاردها دلار خسارت وارد شد ، خاطر نشان کرد: اینکه کسی فکر کند کشور ما در مقطعی قرار خواهد گرفت که اصلاً سیل نداشته باشیم. یا هیچ خسارتی نبینیم، شدنی نیست، اما تلاش همه ما باید به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از سیل‌های احتمالی باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به خوزستان داشته، به طرح مهم آبیاری نوین ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان اشاره کرد و گفت: امروز مرحله اول این طرح که ۲۹۵ هزار هکتار را شامل می‌شود آغاز شد و یک فاز آن افتتاح گردید و تلاش خواهیم کرد که مرحله دوم آن نیز عملیاتی شود.

روحانی با بیان اینکه واقعیت‌ها باید از سوی رسانه‌ها به اطلاع مردم رسانده شود، گفت: امروز کشاورزان منطقه‌ای که طرح آبیاری نوین در آن افتتاح شد با خوشحالی از به نتیجه رسیدن این طرح می‌گفتند که ارزش زمین‌هایشان ۲۰ برابر شده، همچنین با اجرای این طرح برداشت محصول آنها از یک تن در هکتار به ۵ تن افزایش یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این طرح ۱۷، ۱۸ سال‌ برجا مانده بود، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم با تمام توان به میدان آمد و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی کار بزرگی انجام دادند و همچنین طرح‌های مهم دیگری با صرف هزینه‌های چند میلیارد یورویی برای ماه‌های آینده استان در مرحله بهره‌برداری و افتتاح قرار دارد و معنای این اقدامات این است که همه ما تلاش می‌کنیم برای استان بزرگی مثل خوزستان که مقدس هم هست، کارهای ارزشمند و بزرگی انجام دهیم.

روحانی با بیان اینکه خون مقدس‌ترین انسان‌های ما در زمین‌ها و آب‌های سرزمین خوزستان ریخته شده است، گفت: این استان برای ما مقدس است و بسیاری از همین رودخانه‌ها و زمین‌ها با خون عزیزان ما که در علمیات‌های مختلف والفجر و کربلا به زمین ریخته شد، عجین شده است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مورد اقدامات و کارهای انجام شده برای استان خوزستان به سفر اخیر خود به کشور عراق و گفتگو با مقامات این کشور اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از بحث‌هایی که با مسئولان عراقی داشتیم به استان خوزستان مربوط می‌شد. لایروبی اروندرود و احیاء این رودخانه و آبادانی خرمشهر، آبادان و بصره، سال‌ها مطرح بوده است و بعد از گذشت ۳۰ سال از جنگ تحمیلی توفیق بزرگی حاصل شد که در این سفر در مورد لایروبی اروندرود به توافق رسیدیم.

روحانی همچنین به گفتگوی تلفنی روزهای اخیر خود با نخست وزیر عراق اشاره کرد و گفت: در این مکالمه تلفنی در اجرای کامل توافقات از سوی نخست‌وزیر عراق تأکید شد. رایگان شدن ویزای سفر به دو کشور، لایروبی اروندرود و همچنین موضوع سیل در استان خوزستان از جمله محورهای این گفتگوی تلفنی بود و همچنین راه‌آهن شلمچه و بصره نیز از جمله توافقات ایران و عراق است که اجرای آن برای مردم و زائران دو کشور بسیار مهم می‌باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان خوزستان با استعدادهای شگرف و مردمی ایثارگر که زیر و روی آن جواهر زرد و سیاه و همچنین از جواهر الرجال هم بهره مند هست ، آینده بسیار خوبی دارد، گفت: این روزها نگران سیل در استان هستیم به همین خاطر به آقای دکتر اردکانیان وزیر نیرو که امروز همراه ما بود دستور دادم که در استان بمانند و به این موضوع مهم و وضعیت سدهای استان نظارت دقیق  داشته باشند.

روحانی گفت: در رابطه با بحران‌های استان، ستاد مدیریت بحران مسئولیت دارد اما در مورد سدهای استان شخص وزیر نیرو مسئول است و این امر تخصصی به شخص وزیر مربوط می‌شود و ایشان مسئولیت دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه پایداری سد یک اصل مهم است و حفظ جان مردم هم از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: دولت موظف به جبران خسارت‌های ناشی از سیل در استان است و من همین‌جا به مردم عزیز استان می‌گویم هر جا که لازم است آب سدها رها شود و از این رهاسازی خسارتی به کشاورزان وارد می‌شود، این خسارت را دولت تأمین خواهد کرد.

روحانی همچنین از کشاورزان خوزستانی که بخاطر جان مردم فداکاری و همکاری می‌کنند، تشکر کرد و گفت: دولت حتماً خسارت‌ها را جبران خواهد کرد، همانطوری که در شمال کشور به مردم قول دادیم که خسارت ناشی از سیل را جبران می‌کنیم در اینجا هم به کشاورزان عزیز استان قول می‌دهم که خسارت احتمالی ناشی از رهاسازی آب سدها را جبران خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران، گفت:‌ مقابله با سیل و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از آن در هر منطقه شرایط خاص خود را دارد در گلستان و مازندران لایروبی رودخانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است در خوزستان نیز احداث سد جدید در بالای دز که پیشنهاد مدیریت استان است، می‌تواند در حل مشکلات راهگشا باشد.

روحانی ادامه داد: ان شاء الله همه به کمک هم کارها را انجام می‌دهیم و امیدواریم خسارت‌ها به حداقل برسد. برای این منظور شرایط روزهای آینده باید با دقت پایش شود. تشکیل تیم مجرب و علمی استان برای کمک به تصمیم‌گیری‌ها بسیار مهم است. در سطح کشور نیز دستور دادم کمیته ملی برای مقابله با حوادث طبیعی و بحران‌ها تشکیل شود که شرایط را به صورت دقیق بررسی و پیش‌بینی‌های لازم را ارایه دهد.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان گفت: سال ۹۸ هم مانند ۹۷ در تحریم و سختی قرار داریم سال گذشته مردم با فداکاری و مقاومت سختی‌ها را پشت سر گذاشتند، امسال هم تلاش خواهیم کرد که با کمک یکدیگر مشکلات را پشت سر بگذاریم.

روحانی با بیان اینکه در مقابله با دشمنان موفقیت‌های سیاسی و حقوقی، فراوانی طی سال گذشته کسب کردیم، گفت: ما دو بار در دادگاه لاهه در زمینه صلاحیت دادگاه در مقابل آمریکا موفق شدیم، اخیراً هم در دادگاه لوکزامبورگ در خصوص بلوکه شدن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دارایی‌های بانک مرکزی از سوی آمریکا به یک موفقیت بزرگ حقوقی دست یافتیم. بحمدالله از آغاز دور جدید تحریم‌ها، در همه مراکز و مجامع بین‌المللی در زمینه سیاسی، حقوقی و افکار عمومی در برابر آمریکا پیروز بودیم و در زمینه اقتصادی هم که با مشکلاتی مواجه هستیم، باید با یکپارچگی، اتحاد و وحدت، دشمن را شکست دهیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: آمریکایی ها هر روز یک مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند، در مورد قدس مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند در مورد جولان هم همین‌ کار را کردند. زیرا اینها ضد قانون هستند و غیرمسالمت آمیز و برخلاف مقررات بین‌المللی عمل می‌کنند. گروه نژاد پرست، قانون شکن و جنگ طلبی بر کاخ سفید مسلط شده اند. ان‌شاء‌الله با مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان پیروز خواهیم شد. همه مسئولین در سراسر کشور این روزها در تلاش و حرکت هستند و همچون روزهای مقاومت در جنگ تحمیلی با فداکاری کار می‌کنند.

روحانی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با سعی و تلاش مسئولان در روزهای آینده در استان با مشکلی مواجه نشویم.

در ابتدای جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، شماری از مدیران استان ، دوتن از نمایندگان استان در مجلس، رییس اداره هواشناسی و استاندار خوزستان گزارشی از وضعیت سدها وتالاب های استان ، اقدامات انجام شده برای مقابله با سیلاب و همچنین پیش بینی بارشها را در روز های اتی ارائه کردند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین