کد خبر: ۵۸۲۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
براساس یک سند

ترامپ خواستار تحویل سلاح اتمی کره‌شمالی به آمریکا شده بود

براساس یک سند منتشر شده، ترامپ در نشست ماه گذشته میلادی در هانوی به کیم جونگ اون برگه‌ای داده بود که حاوی درخواست صریح از او برای انتقال سلاح‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ و سوخت‌ بمب‌های هسته‌ای به آمریکا بود.
آفتاب‌‌نیوز :
یک منبع مطلع از این رایزنی‌ها که خواست نامش فاش نشود، گفت، ترامپ در ۲۸ فوریه در هتل متروپل هانوی دو نسخه کره‌ای و انگلیسی موضع‌گیری آمریکا را تقدیم کیم جونگ اون کرده بود.

این منبع اضافه کرد، این اولین بار بود که ترامپ با این صراحت و مستقیما برای کیم مشخص می‌کرد که خواهان عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح‌ هسته‌ای است.

در پی این موضوع ضیافت ناهار در همان روز بین دو رهبر لغو شد در حالی که آن دو هیچ توضیح کاملی درباره دلیل شکست نشست‌شان ارائه نکردند اما احتمالا این سند به شرح ماوقع کمک می‌کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید بعد از اجلاس هانوی در مصاحبه‌هایی تلویزیونی برای اولین بار از وجود این سند پرده برداشته بود، البته او مشخص نکرده بود این سند شامل درخواست از کره شمالی برای انتقال تسلیحات هسته‌ای یا مواد شکافت‌پذیر اتمی به آمریکا بوده است یا نه.  

به نظر می‌رسد این سند مانند "الگوی لیبی" است که بولتون از مدت‌ها پیش در زمینه خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره مطرح کرده و کره‌شمالی بارها دست رد به آن زده است. تحلیل‌گران معتقدند، کیم احتمالا این موضوع را توهین و اقدامی تحریک‌آمیز می‌داند.

بولتون ایده تحویل سلاح‌های هسته‌ای از سوی کره شمالی را اولین بار در سال ۲۰۰۴ مطرح کرد، او این پیشنهاد را مجددا در سال ۲۰۱۸ زمانی که ترامپ وی را به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کرد، مطرح نمود. او گفته بود، "الگوی لیبی" تنها در صورت عدم حصول توافق با کره‌شمالی پیاده خواهد شد.

به گفته این منبع مطلع، هدف از این سند واداشتن کره‌شمالی‌ها به ارائه تعریفی صریح و موجز از روند خلع سلاح اتمی کامل و قابل اجرا بوده که مدنظر آمریکاست.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین