کد خبر: ۵۸۲۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹

توضیحات شهرداری و میراث فرهنگی استان مرکزی درمورد تخریب دو خانه تاریخی

شهردار اراک و مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی توضیحاتی را درخصوص تخریب دو خانه تاریخی در این استان که چند روز پیش اتفاق افتاده بود، ارائه کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
 نشست محمدکریم شفیعی شهردار اراک با علیرضا ایزدی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی، درمورد تخریب ساختمان قدیمی حاجباشی و خانه انصاری طی بارش‌های اخیر و بروز خسارت به این اماکن تشکیل شد.

در این نشست عنوان شد که شهرداری و سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه دخالتی در تخریب ملک‌های مذکور نداشته‌اند.

ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی، در این نشست به دغدغه‌های این سازمان اشاره کرد و شهردار اراک نیز بر همکاری هرچه بیشتر شهرداری با سازمان میراث فرهنگی در راستای حفظ اماکن با ارزش تاریخی تاکید کرد.
در ادامه این نشست، شفیعی اظهار داشت: شهرداری در جهت حفظ آثار تاریخی پس از بازدید از ملک ورثه محسنی در جهت جلوگیری از بروز خسارت به ملک مذکور دستور اقدام عاجل صادر و در همین راستا صبح امروز مشکل تا حصول شرایط جوی مناسب مرتفع شد. هم چنین درخصوص ملک حاجباشی نیز مقرر شد با همکاری کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اقدامات لازم جهت رفع خطر و نیز استقرار علائم اخباری جهت جلوگیری از هرگونه حوادث احتمالی ناشی از ریزش بنا انجام گرفته است.

وی افزود: در خصوص ملک انصاری نیز با توجه به بروز خسارت مقرر ش د پیگیری لازم جهت شناسایی فرد یا افرادی که در این امر دخالت داشته از سوی مراجع ذیصلاح اقدام قانونی صورت پذیرد.

ایزدی نیز در این نشست گفت: سازمان میراث فرهنگی نیز بر این باور است که هیچ گونه تخریبی از سوی شهرداری اراک صورت نگرفته است و سو نیتی از سوی شهرداری صورت نپذیرفته و رفع خطر جهت شهروندان بوده و در مورد ملک انصاری نیز پس از بحث و تبادل نظر مشخص شد که شهرداری در مورد این ملک اصلاً ورود ننموده و تخریب احتمالاً توسط فردی ناشناس انجام شده است.

همچنین ایزدی با اشاره به خریداری خانه محسنی عراقی توسط شهرداری، از اقدامات شهرداری اراک جهت حفظ و مرمت این بنا قدردانی نمود.

در پایان این نشست شهردار اراک گفت: در خصوص بازار تاریخی شهر اراک که یکی از آثار ارزنده تاریخی کشور است، این شهرداری آمادگی هرگونه مساعدت درخصوص مرمت بازار را با تصویب لایحه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر دارد.

در همین راستا، علیرضا ایزدی به ایسنا گفت بخش‌هایی از خانه حاجی باشی در سال‌های گذشته و به خصوص در سال ۹۶ تخریب شد، اما آن‌چه که در دو سه روز گذشته اتفاق افتاد این بود که به دنبال بارش‌های باران، پی دیوارهای خشتی خالی شد و باعث تخریب بخش‌هایی از خانه شد.

او اما حضور لودر در این خانه‌ی تاریخی در چند روز گذشته را نیز به این دلیل عنوان می‌کند که با بارش‌ها، بخش‌هایی از این خانه‌ی تاریخی احتمال ریزش و به خاطر انداختن جان عابران را داشته است و به همین دلیل شهرداری مجبور به تخریب ضلع شمال شرقی خانه می‌شود، اما در دیگر بخش‌های خانه با نصب داربست به خصوص در بخش سر در و بخش اصلی خانه، در حال حفاظت از این بنای تاریخی است.
ایزدی به تخریب ناگهانی خانه انصاری نیز اشاره کرد و گفت: شخصی با سو استفاده از شلوغی وضعیت سیل و بارش‌های سیل‌آسا در اراک با لودر این خانه‌ی ارزشمند را که در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بود، تخریب می‌کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین