کد خبر: ۵۸۳۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
/تحلیل - واشنگتن پست/

بن سلمان باعث می‌شود ترامپ ضعیف به نظر بیاید

محمد بن سلمان به همه آنان که امیدوار بودند انتقادات بین‌المللی علیه او بر سر رفتار بی‌رحمانه‌اش با فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و دیگر مخالفانش تاثیری بر او داشته باشد، پیامی روشن داده است. در حالی که محاکمه ۱۱ تن از فعالان حقوق زنان همچنان در دست رسیدگی است، نیروهای امنیتی او ۱۲ تن از هواداران این فعالان را که دو شهروند آمریکا را نیز شامل می‌شوند، دستگیر کرده‌اند؛ اقدامی که تنها می‌تواند به عنوان تحریکی عمدی تفسیر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 در پی دستگیری هواداران فعالان حقوق زنان از جمله دو شهروند آمریکا از سوی نیروهای سعودی، روزنامه واشنگتن پست در تحلیل این اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نوشته است: ولیعهد عربستان با چنین اقداماتی می‌خواهد به جهان و به ویژه کنگره آمریکا بگوید که مخالفت‌ها با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و شکنجه زنانی که به دنبال حق رانندگی بوده‌اند، به جایی نمی‌رسند. این رویه بن سلمان شاید به این خاطر باشد که واکنش‌های بین‌المللی به اقدامات او نه ضربه‌ای عملی به او وارد کرده و نه آنکه حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را به همراه داشته است.

دستگیری‌های تازه سعودی‌ها، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیانی را هدف قرار داده که از اصلاحات حمایت کرده یا ارتباطی با محاکمه زنان فعال حقوق بشر داشته‌اند. یکی از آنان صلاح الحیدر، شهروند آمریکایی-سعودی و پسر عزیزه الیوسف، فعال حقوق زنان است که سال گذشته میلادی دستگیر شد. بدر الابراهیم، پزشک و نویسنده نیز یکی دیگر از بازداشت‌شدگان در دستگیری اخیر است. در میان این بازداشت شدگان همچنین نویسنده‌ای باردار به نام خدیجه الحربی وجود دارد. انس المزروع، استاد دانشگاه نیز از جمله بازداشت‌شدگان است که اتهامش ظاهراً اشاره به نام برخی از زندانیان زن در مباحثه‌ای در یک نمایشگاه کتاب است.

بازداشت شدگان اخیر بر خلاف افرادی که محاکمه‌شان هم‌اکنون در حال جریان است، فعالان معروف یا برجسته در رسانه‌های اجتماعی نیستند. آنان تهدیدی برای حکومت سعودی محسوب نمی‌شوند. تنها هدفی که می‌توان از بازداشت آنان متصور شد، جلوگیری از حمایت داخلی و بین‌المللی از زنان فعال حقوق بشر است.

دستگیری شهروندان آمریکا همچنین ممکن است واکنش محمد بن سلمان به کنگره آمریکا باشد. مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که پیش از این سنا نیز آن را تایید کرد و به موجب آن مشارکت آمریکا در جنگ یمن پایان می‌یابد.

با وجود شمار بی‌سابقه تحریم‌های وضع شده علیه عربستان نسبت به چند دهه اخیر، محمد بن سلمان هنوز درگیر آثار محسوس تحریم‌ها بر سر سوء استفاده از حقوق بشر نشده است. جمهوری‌خواهان سنا از طرح‌هایی حمایت کرده‌اند که احکامی تنبیهی بر سر قتل جمال خاشقجی را شامل می‌شوند. این مساله در کنار رفتار محتاطانه ترامپ در قبال اتهامات موجود علیه بن سلمان، حکومت سعودی را جسورتر کرده است.

ترامپ بارها به سابقه دولتش در آزادی آمریکایی‌هایی که در دیگر کشورها حبس شده‌اند، بالیده است اما درباره دستگیری دو شهروند آمریکایی-سعودی حرفی برای گفتن ندارد. ولیعهد عربستان باز هم مانند مورد جمال خاشقجی کاری می‌کند که رئیس جمهوری آمریکا ترسیده و ضعیف به نظر بیاید.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین