کد خبر: ۵۸۳۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
اگر تحریم نبودیم، قیمت دلار 6 هزار تومان بود

رییس جمهوری: صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه ها معامله با جان مردم است/تهران باید توسط جنگل ها محاصره شود

رییس جمهوری صدور مجوز ساخت در بستر رودخانه ها را معامله جان مردم با پول کثیف دانست و گفت: سیل فروردین صدای رسای طبیعت بود و باید سال 98 را سال آزاد سازی طبیعت در کل ایران کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز یکشنبه در مراسم بهره برداری از سه طرح بزرگ شهری در تهران با تبریک ایام شعبانیه اظهارداشت: تهران باید توسط جنگل ها محاصره و جلوی توسعه بی رویه هم گرفته شود.

به گزارش آفتاب نیوز، وی افزود: سیل فروردین‌ هشدار و صدای رسای طبیعت بود، وقتی مسیر سیل را خراب کنیم، سیل هم با خسارت می آید و باید حقوق طبیعت را حفظ کنیم.

رییس قوه مجریه ادامه داد: باید به لایروبی رودخانه‌ها و رفع موانع در مسیر آنها توجه بیشتری شود و نباید ساخت پل را ارزان تمام کنیم چرا که پل‌های مقاوم می‌تواند در هنگام بروز سیلاب‌ها جلوی تخریب منازل مسکونی و جاده‌ها را بگیرد.

وی به افتتاح خط 6 متروی تهران اشاره و تصریح کرد: امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران، حمل و نقل سریع و به سلامت ، امن با مصرف کم انرژی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که امروز سه پروژه‌ای افتتاح شد که دو پروژه آن در قدم اول به مسئله محیط زیست مربوط می شود.
 
رییس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود خط 6 را یکی از طولانی ترین خطوط متروی تهران و منطقه توصیف کرد و گفت: یکی از افتخارات ما طرح های مهم توسعه ای کشور است.

روحانی افزود: در آغاز انقلاب یکی از مباحثی که شاید امروز برای مردم باور کردنی نباشد، این بود که آیا مترو تهران که اساس آن قبل از انقلاب طراحی شده بود باید اجرا شود یا خیر و سخن از این بود که این پروژه به مردم تهران مربوط می‌شود و نه مردم کشور و بنابراین از بودجه عمومی چیزی نباید پرداخت شود.

وی ادامه داد: سخن از این بود که مترو یک پروژه لوکس است و ما به جای این پروژه باید برای مردم تهران اتوبوس تهیه کنیم و این که این پروژه ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی و استقلال ما منافات دارد.

وی اضافه کرد: امروز نه نیاز هست و نه فرصت که بگویم چگونه افرادی با این پروژه مخالف بودند و شاید شما تعجب کنید، افرادی که معروف به روشنفکر و تحصیلکرده بودند با پروژه مترو مخالف بودند و نه اینکه فکر کنید افراد خاصی که اطلاعات کافی از این گونه مسائل نداشتند با این پروژه مخالف باشند.

رییس جمهوری همچنین گفت: مجلس اول با همین دعواها گذشت و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که اصرار داشت این پروژه اجرایی شود به خاطر مخالفت های شدید در درون مجلس و بیرون مجلس این طرح باقی ماند. اما در مجلس دوم که ترکیب نمایندگان تغییر کرد و شرایط مناسب شده بود، در همان اوایل مجلس دوم و در سال 63 که نمایندگان تهران چند هفته یک بار برای تهران جلسه داشتند و ریاست آن هم به عهده مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود بحث مترو مطرح شد و در یکی دو جلسه بعد به تصویب رسید که مترو تهران اجرا شود.

وی یادآورشد: در آن زمان از طرف نمایندگان تهران در مجلس بنده و آقای دری نجف آبادی از طرف نمایندگان تهران مسئول شدیم که مسئله مترو را دنبال کنیم. کمی که مترو اجرا شده بود بازدید کردیم و با مهندسین صحبت می کردیم و به جلسه گزارش میدادیم.

رییس جمهوری با بیان این که الحمدالله امروز ما شاهد تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران و حمل و نقل سریع ،سلامت، امن و با مصرف کم انرژی هستیم، اظهارداشت: خط 6 مترو تهران که امروز آغاز به کار کرد،با توسعه ای که به سمت جنوب خواهد داشت یک طرح ۳۸ کیلومتری و یکی از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران و طولانی ترین خط مترو منطقه خواهد بود.

روحانی طرح های مهم توسعه ای را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در همین ایام نوروز که هم با رحمت خداوند مواجه بودیم و هم با رنج و سختی بندگان خداوند و دیدیم که طرح‌های توسعه ای جان هزاران نفر را نجات داد.

وی با بیان این که در بحث سد هم ما مرهون تلاش‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هستیم و ایشان بیشترین تلاش را بعد از جنگ برای توسعه کشور و از جمله سدها داشت، افزود: در خوزستان سد دز قدیمی است، اگر سد کرخه نبود و سد کارون ها،سد شهید عباسپور و گتوند نبود امروز استان خوزستان چه وضعی پیدا می‌کرد.

وی یادآورشد: ۱۲ فروردین امسال هشت هزار و 500 متر سیلاب در ثانیه وارد کرخه می شد این تنها از مسیر کرخه بود و از مسیرهای دیگر هم آب وارد می شد اگر سد کرخه نبود آن وقت وضع شهرهای غربی و شرقی و مرکزی خوزستان چه می شد.

رییس دولت دوازدهم با بیان این که بسیاری از طرح‌ها است که وقتی درباره آن قضاوت می کنیم باید بلند مدت تر به آن نگاه کنیم، ابراز امیدواری کرد: سیل فروردین امسال باعث تحول مثبت برای آزادسازی مسیل رودخانه ها باشد.

روحانی تصریح کرد: سیل جاری نمی‌شود، در مسیل خود می آید وقتی مسیل را قطع می‌کنیم و خانه رود را خراب می‌کنیم، سیل و رود هم روزی خانه ما را خراب خواهد کرد.

وی با بیان این که حال فرصتی است که برگردیم و به حقوق طبیعت بپردازیم، گفت: همه اطراف تهران که امروز جنگل کاری می شود و ان شاءالله امیدواریم ادامه پیدا کند یک عامل بزرگ برای تثبیت زمین و خاک است. 

رییس جمهوری افزود: اولا این جنگل کاری ها باعث می شود که جلوی توسعه بی رویه تهران توسط جنگل گرفته شود و بایستی که تهران باید محاصره شود. همچنین باعث فضای مناسب محیط زیست می شود.

روحانی یادآور شد: در مواقع بارندگی شدید، جنگل ها و مراتع هستند که مانع از شکل گیری سیلاب های مخرب می شوند پس این برای حفظ جان مردم است.

وی اظهارداشت: من موردی را به شهردار تهران نسبت به چند واحد مسکونی مطرح کردم که در همین اطراف تهران وسط رودخانه ساخته شده اند و واقعا جای تعجب دارد که چه کسی، به چه شکل و با چه مقدار پول مجوز داده است.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: هر چند اگرخدای ناکرده آن دستگاه فاسد، پول دریافت کرده باشد خطر بزرگی را برای جان مردم تهران خریده است. اینجا فقط بحث پول نیست بلکه بحث معاوضه جان مردم با پول کثیف است.

روحانی ابراز امیدواری کرد شهرداری تهران و همه استان ها، استانداران و شهرداران سال 98 را سال آزادسازی طبیعت تهران قرار دهند و این یک وظیفه بزرگ برای همه ما است.

وی با بیان این که سیل فروردین‌ هشدار و صدای رسای طبیعت بود و وقتی مسیر سیل را خراب کنیم، سیل هم با خسارت می آید و باید حقوق طبیعت را حفظ کنیم، ادامه داد: باید به لایروبی رودخانه‌ها و رفع موانع در مسیر آنها توجه بیشتری شود و نباید ساخت پل را ارزان تمام کنیم، چرا که پل‌های مقاوم می‌تواند در هنگام بروز سیلاب‌ها جلوی تخریب منازل مسکونی و جاده‌ها را بگیرد.

رییس دولت دوازدهم همچنین اظهارداشت: در مناطق کویری شاهد هستیم که پل ها معمولا برای کسی که اهل آن منطقه نباشد، توجیه ندارد زیرا در 9 یا 10 ماه سال در آن مناطق آبی وجود ندارد و خشک است اما ناگهان یک سیل بنیان کنی می آید که اگر آن پل ها و مسیل ها نباشد نه تنها جاده ها که مناطق مسکونی مردم هم از بین می رود بنابراین این یک قدم بسیار مهمی است که امسال همه باید برداریم. 

روحانی گفت: سرمایه گذاری بزرگی در مترو انجام شده اما این سرمایه گذاری مقدار زیادی کمی است و باید تبدیل به کیفی شود. ما تونل را زده ایم شاید بعضی جاها ریل هم مستقر شده اما بقیه کارها همزمان صورت نگرفته است.

وی افزود: این که اساسا این ناهمزمانی درست است یا خیر فعلا وارد این مساله نمی شویم زیرا دستگاه های اجرایی همین جوری طرح ها را تحمیل می کنند. مثلا نیمی از یک طرح را اجرا می کنند و می گویند اگر اجرا نکنیم این سرمایه ها معطل مانده و اگر اجرا کنیم ،بودجه و امکانات فراهم نیست. اما در عین حال حتما ما برای مترو تهران جلسه خواهیم گذاشت.

وی با بیان این که برای توسعه مترو تهران راه حل داریم، اظهار داشت: توسعه مترو برای مردم و برای جلوگیری از شدت انرژی ضروری است. 

رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در گزارشی دیدم که هر فردی که از مترو استفاده می کند به طور متوسط حدود نیم لیتر سوخت (که البته در آن گزارش 6 دهم نوشته شده بود) صرفه جویی می شود و اگر این گزارش دقیق باشد یک سرمایه گذاری بسیار خوبی در سوخت انجام می شود.

روحانی یادآور شد: در کشور ما متاسفانه این سوخت تقریبا مجانی در اختیار گذاشته می شود و در چارچوبی هم مصرف نمی شود هم هوا را آلوده می کند و هم ثروت بزرگ ملی با ثمن بخس از دست ما می رود و هم موجب فساد و قاچاق می شود.

وی افزود: همه این فساد و قاچاق گازوئیل یا بنزین که در استان های مرزی انجام می شود به دلیل تفاوت قیمتی است که نه امروز بلکه 2 یا پنج سال پیش هم بود. من یک بار گفتم که این تفاوت قیمت باعث قاچاق می شود، آقایی گفته بود که به خاطر گرانی دلار است.

رییس جمهوری تصریح کرد: باید گفت خیر، آن زمان که دلار ارزان بود بازهم قاچاق صورت می گرفت. زمانی قیمت دلار هشت هزار تومان نبود که شرایط تحریمی نبود و عادی بود امسال قاعدتا دلار باید به طور طبیعی حدود 6 هزار تومان بود. اگر فرض کنیم دلار با قیمت 6 هزار دلار باشد سوخت ما باز هم نسبت به کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست و باز هم قاچاق می شود.

روحانی گفت: این که ما در ایام نوروز بیش از ١٠٠ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف و به طور عادی بالای ٧٠ تا ٨٠ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می شود ؛ نیمی از بنزین ها را می توانستیم صادر کنیم و از صادرات آن همه مردم استفاده کنند بنابراین این خساراتی است که به ثروت ملی و برای همه مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: مترو می تواند هم برای راحتی و رفاه مردم و هم جلوگیری از مصرف بی رویه سوخت و برای محیط زیست مفید باشد.

روحانی گفت: ساخت مسکن در بافت فرسوده یک ضرورت است؛ پیام سیل این است که بافت فرسوده باید تغییر کند و تهران جایی است که باید این شهر را در برابر زلزله و سیل و توفان احتمالی مصون کنیم و برای حفظ جان و رفاه مردم برنامه ریزی کنیم. در برخی از محلات تهران کوچه 2 متری است و هیچ ماشینی اعم از آمبولانس و آتش نشانی نمی تواند عبور کند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: میزان توسعه و پیشرفتی که در حوزه‌های مختلف بویژه سدسازی، افزایش توان نیرو و برق، جنگل کاری و مترو در کشور طی 40 سال گذشته انجام شده با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و حرف‌هایی بعضاً نادرست و ناروایی در این زمینه زده می‌شود که ظلم به انقلاب است.

وی اظهار داشت: امروز 7 خط مترو در تهران احداث شده که می‌تواند کمبودهایی در شهر بزرگی مانند تهران وجود دارد را جبران کند و به فضل الهی با کمک دولت این مسیر برای رفاه حال مردم ادامه پیدا خواهد کرد.

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود بازآفرینی بافت‌های فرسوده و موضوع مسکن را یک ضرورت اساسی توصیف کرد و گفت: پیام سیل و زلزله این است که بافت های فرسوده باید احیاء شود و تهران جایی است که باید آن را در برابر زلزله، سیل و طوفان احتمالی مصون بسازیم.

رییس جمهوری با اشاره به بافت‌ها و محله‌های فرسوده در تهران، گفت: در این بافت‌های فرسوده در صورتی که یک حادثه طبیعی اتفاق بیفتد، بدون تردید کمک‌رسانی با مشکل مواجه خواهد بود لذا باید کمک کنیم تا این بافت‌ها احیاء شوند و بدون شک اگر یک محله و بافت فرسوده نوسازی شود، هم ثروت مردم، افزایش می‌یابد و هم برای حفظ جان و رفاه مردم مفید خواهد بود.

روحانی گفت: اگر یک خانه بافت فرسوده قیمتی دارد وقتی نوسازی می شود اولا زمین آن محل ارزشمند می شود ثروت مردم افزایش پیدا می کند و زندگی مردم راحت تر می شود. به جای 100 متر زمین مسکونی 120 متر یا 130 متر مربع زمین می دهیم. همچنین وسایل لازم مانند مدرسه، ورزشگاه دسترسی ها در آن منطقه و برای مردم فراهم می شود. 

رییس جمهوری تصریح کرد: در آغاز بکار شهرداری آقای حناچی به ایشان تأکید کردم که احیاء بافت‌های فرسوده از اولویت‌های ضروری و بسیار مهم است و در این راه با همه توان کمک خواهیم کرد و چنانچه دستگاه‌های دولتی زمینی در اختیار دارند باید آن را به توسعه‌گر واگذار کنند و دولت نیز با اعطای وام بانکی به توسعه‌گر و خریدار کمک و مساعدت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

روحانی خاطر نشان کرد: هر 3 پروژه‌ای که امروز افتتاح شد به عنوان 3 طرح مهم، پایدار و ادامه‌دار در تهران است که در همه آنها دولت آماده کمک‌ به شهرداری و شورای شهر است تا شاهد تهرانی آبادتر و با رفاه بیشتر برای مردم و محیط زیست سالم‌تر باشیم.

رییس جمهوری همچنین اقدامات انجام شده در زمینه جلوگیری از آلودگی هوا را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: رفع آلودگی هوا هم برای سلامت مردم و هم حیثیت شهر تهران به عنوان مرکز کشور بسیار حائز اهمیت است و همه باید توجه داشته باشند که آنچه در تهران ساخته می‌شود، در حقیقت به نوعی خدمت به همه مردم کشور است.

سه طرح بزرگ در بخش خط 6 مترو تهران، جنگلکاری در دامنه جنوبی البرز و واحد‌های مسکونی و تجاری امید در شهر تهران با دستور رییس جمهوری افتتاح شد. 

فاز اول (بخش جنوبی) خط 6 متروی تهران و طرح توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران که شامل1250 هکتار جنگل کاری در دامنه جنوبی البرز،طرح احداث 324 واحدهای‌ مسکونی و 63 واحد تجاری امید در منطقه ١8تهران با دستور رییس جمهوری و از طریق ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید. 

فاز نخست خط 6 مترو تهران شامل ۹ کیلومتر از بخش جنوبی این خط با سه ایستگاه میدان شهدا، بعثت و دولت آباد امروز با حضور دکتر روحانی افتتاح شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
0
سلام ،پس از قرنها نابودکردن جنگلهابایدانقلاب احیای جنگلها شروع شود .سرعت کنونی احیای جنگلها از سرعت نابودی آنها کمتر است وبرنده عوامل نابودکننده هستند.در طرح بزرگ ملی احیای جنگلها همه وزارتخانه ها وادرات وسازمانها ومردم باید پای کار بیایند وماهانه در مجلس برنامه ها ومیزان تحقق برنامه های خود را گزارش دهند.این کار فقط یک یاعلی نیاز دارد.برای احیای جنگلها باید از درختان بومی ودرختانی که درمقابل خشکسالی مقاوم هستند مانند ارس،کاج وبلوط وصنوبرو....استفاده کرد.در کنار احیای جنگلها بایدروی احیا وتکثیر حیوانات وحشی وپرندگان وحشی نیز کار کرد تاجنگلها این ریه های کره زمین با وجود حیونات وپرندگان وحشی شکل طبیعی وزنده خودرا بازیابندواکوسیستم جنگلی کامل شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین