کد خبر: ۵۸۳۶۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
همتی اعلام کرد:

عملیاتی شدن بازار متشکل ارزی تا پایان فروردین/ نگفتم دلار ۱۱ هزار تومان می‌شود/ ثبات ارز از قیمت برای ما مهم‌تر است/خوشحالم مردم دلالی ارز نمی کنند

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن اعلام مشخص‌شدن اعضای هیأت مدیره بازار متشکل ارزی و عملیاتی شدن آن تا پایان ماه جاری در مورد قیمت ارز و حواشی ایجاد شده گفت: هیچ‌گاه نگفته‌ام که دلار ۱۱ هزار تومان می‌شود، من فقط به کاهش قیمت اشاره کردم، اما برخی از رسانه‌ها تیتر زده‌اند که قیمت دلار ۱۱ هزار تومان می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالناصر همتی در نشستی با اصحاب رسانه، با بیان اینکه یکی از دستورات نخستین جلسه شورای پول و اعتبار، بحث بازار متشکل ارزی است، گفت: روز گذشته اعضای هیأت مدیره بازار متشکل ارزی مشخص شد و با توجه به اینکه کارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن زمان می‌برد، امیدواریم که تا پایان ماه جاری عملیاتی شود.

به گزارش آفتاب نیوز، وی افزود: دستور دیگر این جلسه موضوع سیاست‌های باز پولی است که امسال اجرایی خواهیم کرد و بر اساس آن نرخ سود را در کانالی تعیین می‌کنیم و بانک‌ها نیز باید در آن محدوده عمل کنند و برای اضافه برداشت‌ها مقررات بسیار جدی خواهیم داشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره دلیل عدم اطلاع‌رسانی در خصوص بسیاری از موضوعات به ویژه مسائل مربوط به ارز، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم اطلاعات بدهیم دشمن از اطلاعات ما سواستفاده و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کند، چرا که تمرکز مخالفان کشور و مردم بر این است که بازار پول و ارز را بر هم بزنند.

وی با بیان اینکه لازمه کاهش نرخ ارز هماهنگی سایر دستگاه‌های اقتصادی با بانک مرکزی است، گفت: درست است که ارز باید در خدمت تجارت باشد، اما این در شرایطی است که کشور روال عادی خود را طی می‌کند، اما زمانی که دشمن در حال حمله به بازار ارز است نمی‌توانیم بگوییم که ارز باید در خدمت تجارت باشد، بلکه اولویت با ارز است، چراکه به طور مستقیم با ارزش پول ملی و فشارهای سیاسی وارد شده بر کشور ارتباط دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد که دشمنان نمی‌توانند موفق شوند و جمهوری اسلامی مسیر خود را با قدرت و محکم ادامه خواهد داد، اما طبیعتاً با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.

همتی اضافه کرد: قطعاً ما این مرحله را طی می‌کنیم و وارد فاز جدیدی می‌شویم که نماد ملی در جهان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال این بود که در چهل سالگی انقلاب کار خود را به نتیجه برساند و این را اعلام هم کرده بود، تصریح کرد: من گزارش‌های محرمانه‌ای از کشورها دیده‌ام که گفتند باید بازار ارز ایران را به هم بریزیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه خیلی اهل صحبت کردن نیستم، گفت: اکنون پول‌بشویی در نظام بانکی داریم که روی هم جمع شده، باید آن را مدیریت کنیم و در قبال آن جواب بدهیم، بنابراین زمانی که این اندازه فشار روی بانک مرکزی است، باید این موارد را پاسخ دهیم.

مردم وارد دلالی ارز نشوند

همتی افزود: برخی گفتند من گفته‌ام که اگر مردم ارز نخرند ارزان می‌شود، منظور من از خرید و فروش ارز این بود که مردم وارد دلالی ارز نشوند و خوشحالم که اکنون نیز وارد نمی‌شوند.

وی با اشاره به آمار خرید و فروش ارز در روز گذشته توسط صرافی‌های مجاز بانک مرکزی، گفت: در روز گذشته ۱۰ برابر میزان فروش ارز، خرید داشتیم و این ارز را به قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریدیم، این در حالیست که قیمت دلار در بازار ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می‌شد، این آمار مشخص می‌کند که این قیمت‌ها واقعی نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه من به مردم نمی‌گویم این نرخ‌ها واقعی نیست، اظهار کرد: من نمی‌خواهم کسی بر اساس حرف من ارز نخرد و ضرر کند، اما می‌دانم که این نرخ‌ها واقعی نیست، اما هدف ما ثبات در بازار است، چراکه ثبات از قیمت برای ما مهم‌تر است.

به گفته وی، فعالان اقتصادی با ثبات بازار ارز می‌توانند برنامه‌ریزی کنند، بنابراین ما به همین دلیل این نرخ‌ها را می‌پذیریم تا ثبات در بازار حاکم شود.

بانک‌های ناتراز زیادند

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه بانک‌های ناتراز ما زیادند، گفت: ما برای این بانک‌ها برنامه داریم و به طور تدریجی آن‌ها را عملیاتی می‌کنیم. اما چون این کار حساس است، زمانی که بخواهیم اجرا کنیم، آن‌ها را اعلام می‌کنیم و با توجه به تجربیات گذشته باید سعی کنیم با احتیاط پیش برویم.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
7
وارد فاز جدیدی می‌شویم که نماد ملی در جهان خواهیم بود...!!!???
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین