کد خبر: ۵۸۳۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
ینی شفق:

ریاست‌جمهوری ترامپ تاکنون در امتداد مسیر «نخست اسرائیل، سپس آمریکا» پیش رفته است

روزنامه ینی شفق در مطلبی با اشاره به حمایت‌های گسترده واشنگتن از رژیم صهیونیستی نوشت در حال حاضر شعار نخست آمریکای ترامپ به «نخست اسرائیل، سپس آمریکا» تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
پایگاه اینترنتی روزنامه ینی شفق ترکیه در گزارشی نوشت: «نخست آمریکا» یکی از اصلی‌ترین شعار‌های کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا بود. با این حال ریاست جمهوری ترامپ دست‌کم تا به اینجا در امتداد مسیر «نخست اسرائیل، سپس آمریکا» به پیش رفته است. با این حال نفوذ «لابی اسرائیل» بر کنگره آمریکا در مقایسه با دوره‌های پیشین بسیار مشهودتر شده است.

به گزارش آفتاب نیوز، در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر نفوذ لابی اسرائیل بر پایگاه اجتماعی رای‌دهندگان جوان دموکرات و افزایش شمار آن‌ها در کنگره، حمایت هر دو حزب از اسرائیل به شکلی خدشه‌ناپذیر ادامه پیدا کرده است. علت این اتفاق آنجاست که همگرایی سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال خاورمیانه با منافع اسرائیل به سطحی آزاردهنده رسیده است. اشاره به منافع اسرائیل در هر موضوعی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی تا عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از سوریه دیگر یک روایت تازه نیست.

روز پنجشنبه مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به منظور توقف حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن تصویب کرد. این پیش‌نویس قطعنامه که با ۲۴۷ رای مثبت در مجلس نمایندگان تصویب شد به تایید ۱۶ جمهوری‌خواه نیز رسید و موفق به دریافت رای مثبت آن‌ها شد. در ماه مارس نیز قطعنامه مشابهی نیز در سنا تصویب شد. لابی‌های بانفوذ کنگره بار دیگر تلاش خود را برای جلوگیری از عدم تصویب این قطعنامه به کار گرفت. این لابی معتقد است اگر آمریکا دست از حمایت از سعودی‌ها در جنگ یمن بردارد، اسرائیل آسیب خواهد دید. در نتیجه جمهوری‌خواهان طرفدار اسرائیل تلاش کردند بندی را به این پیش نویس بیافزایند که به موجب آن تحریم‌هایی علیه شرکت‌های حامی جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل وضع می‌شد.

دموکرات‌های حامی اسرائیل از این لایحه به شدت خشمگین شدند. نمایندگان دموکرات تصریح کردند جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل و یمن باید به صورت جداگانه مورد بحث قرار بگیرند و جمهوری‌خواهان را به فریبکاری سیاسی متهم کردند. جمهوری‌خواهان در واکنش تلاش کردند دموکرات‌ها را با این ادعا که آن‌ها «ضد یهودی» هستند، تحت فشار قرار دهند.

ایلهان عمر، نماینده دموکرات ایالت مینه سوتا، به علت انتقاد از «لابی اسرائیل» به عنوان یک فرد «ضد یهودی» معرفی شد. این انتقاد تحریک‌آمیز موثر بود و پاتریک دبلیو کارلینئو که ایلهان عمر را به مرگ تهدید کرد در نیویورک بازداشت شد. کارلینئو که بر اساس گزارش‌ها در تحقیقات اداره پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) گفته بود یک میهن‌پرست طرفدار ترامپ است، دهم آوریل باید در دادگاه حاضر شود.

ینی شفق افزود: جمهوری‌خواهانی که دموکرات‌ها را به تمایل به سمت مواضع «ضد یهودی» متهم می‌کنند، می‌خواهند رای دهندگان لیبرال یهودی را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به سمت خود بکشانند. رای‌گیری مربوط به جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل به یک فاجعه انجامید. در صورتی که «تغییر مورد نظر در خصوص جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل نیز به پیش نویس لایحه» اضافه می‌شد، «پیش‌نویس مربوط به یمن» باید به مجلس سنا می‌رفت. هدف این بود که این پیش‌نویس پیش از رسیدن به دست ترامپ، در مجلس سنا از بین برود.

مایکل مک کال، عضو ارشد جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان یکی از رهبران ابتکار اضافه کردن بند مربوط به جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل در پیش نویس لایحه مربوط به یمن بود که به داشتن روابط نزدیک با لابی اسرائیل مشهور است. به گفته مک کان، پیش‌نویس لایحه مربوط به یمن یک پیش‌نویس طرفدار ایرانی‌ها و حوثی‌ها (جنبش انصارالله) بود. اِستِنی هویِر،   عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با تاکید بر اینکه وی حامی اسرائیل و به شدت مخالف جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل است، جمهوری‌خواهان را به استفاده حزبی و جناحی از اسرائیل متهم کرد.

این روز‌ها موضوع بحث در رسانه‌های آمریکا این است که راکتور هسته‌ای عربستان سعودی در مراحل نهایی قرار دارد. لابی اسرائیل با تصمیم دولت دونالد ترامپ مبنی بر صدور مجوز انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی مخالفت کرد. سناتور‌های حامی اسرائیل به خصوص مارکو روبیو خواستار تحقیقات در خصوص انتقال فناوری‌های هسته‌ای به سعودی‌ها شده است. اسرائیل به هیچ عنوان مایل نیست سعودی‌ها حتی به بهانه مقابله با ایران به فناوری هسته‌ای دست پیدا کنند. جمهوری‌خواهانی که از حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن پشتیبانی می‌کنند نیز مخالف برخورداری ریاض از راکتور هسته‌ای هستند و در این میان امنیت اسرائیل را اصلی‌ترین علت مخالفت خود ذکر می‌کنند.

در انتهای این مطلب آمده است: آمریکایی‌ها در حال زیر سوال بردن این واقعیت هستند که سیاست خاورمیانه دولت آمریکا در حال به کار گرفته شدن به نفع اسرائیل است. جوانان آمریکایی از شنیدن اشارات مکرر به امنیت اسرائیل در هر موضوعی خسته و بیزار شده‌اند. جوانان دموکرات نیز در حال کار روی طرحی به منظور محدود کردن کمک‌های مالی به اعضای کنگره به منظور جلوگیری از تحت نفوذ قرار گرفتن آن‌ها هستند. همزمان برخی از دموکرات‌هایی که از حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خبر داده‌اند، اعلام کرده‌اند که کمک‌های مالی صورت گرفته از طریق شرکت‌ها را قبول نخواهند کرد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ایرانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
1
1
الحق ترامپ برده دست نتان یاهو میباشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین