کد خبر: ۵۸۳۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
روحانی درتماس تلفنی با رییس جمهور فرانسه؛

خواهان اجرای کامل تعهدات دو طرف در توافق برجام هستیم/اقدام اخیر آمریکا حرکتی بسیار تحریک‌آمیز و خطرناک است/مکرون:سازوکار مالی تدوین شده، نشان دهنده اراده اروپا برای حفظ برجام است

روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در تماسی تلفنی درباره مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" با وی، برجام را توافقی بسیار مهم خواند و با تاکید بر این‌که ما خواهان اجرای کامل تعهدات دو طرف در توافق برجام هستیم تا ایران نیز طبق مفاد آن به منافع مشروع اقتصادی خود در این توافق دست یابد، اظهار کرد: ایران با وجود عمل به تعهداتش هنوز شاهد اقدام عملی قابل‌توجهی از طرف مقابل نبوده است.

به گزارش آفتاب نیوز، رئیس جمهوری با بیان این‌که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۴ بار صراحتاً پایبندی ایران را به توافق برجام تأیید و اعلام کرده است»، خواهان تسریع در فعالیت اجرایی و مؤثر سازوکار مالی اروپا در چارچوب تعهدات قیدشده در برجام شد.

وی همچنین اقدام اخیر آمریکا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حرکتی بسیار تحریک‌آمیز، خطرناک و بی‌سابقه در روابط بین‌الملل خواند و با اشاره به اعتراف صریح نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که این حرکت آمریکا به درخواست تل آویو انجام گرفته است، گفت: اگر فداکاری نیروهای سپاه نبود امروز دستکم دو کشور منطقه تحت کنترل داعش بود و این نیروها با فداکاری و تلاش خود ضربه مهلکی به داعش و گروهک‌های تروریستی در منطقه وارد کردند.

روحانی تصریح کرد: اراده دولت ایران حفظ امنیت منطقه و جلوگیری از افزایش تنش‌ها است.

رئیس جمهور همچنین از همدردی همتای فرانسوی خود با دولت و ملت ایران به خاطر سیل اخیر و اعلام آمادگی آن کشور برای ارسال کمک‌های نوع‌دوستانه قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری‌های تهران– پاریس در همه عرصه‌های مورد علاقه، گفت: فرانسه و شرکای اروپایی به طور جدی تعهدات خود را برای اجرای تمام مفاد برجام دنبال می‌کنند.

امانوئل مکرون اظهار کرد: فرانسه با دقت تحولات منطقه را دنبال می‌کند و تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا منافع ایران از توافق برجام حفظ و تأمین شود و سازوکار مالی تدوین شده، نشان دهنده اراده اروپا برای حفظ برجام است.

وی افزود: فرانسه به همراه دیگر شرکای اروپایی تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا آمریکا را تشویق کنند که تحریم‌ها علیه ایران را تعدیل کند و بی‌تردید نقش روسیه و چین نیز در این عرصه و تلاش، بسیار مهم است.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و به‌ویژه خانواده قربانیان سیل اخیر، گفت که کشورش تصمیم دارد کمک‌های انسان دوستانه‌ای را برای یاری سیل‌زدگان ارسال کند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین