کد خبر: ۵۸۴۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
نوبخت، رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه اعلام کرد:

اختصاص 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای سال 98| 452 میلیاردتومان برای کشاورزان سیل‌زده

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی در سال 98 خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس سازمان برنامه وبودجه از اختصاص مبلغ 452 میلیارد تومان به بخش کشاورزی مناطق سیل زده خبر داد و گفت: خوشبختانه از این مبلغ 50 درصد در روزهای گذشته به خزانه واریز شده است.

محمد باقر نوبخت امروز -پنجشنبه- به عنوان مهمان ویژه در نخستین اجلاس شورای عالی استانها در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، به موضوع سیل اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: سیل در مرحله ای است که هنوز نمی توانیم بگوییم تمام شده است و در حال حاضر در شرایط ویژه و اسکان موقت سیل زدگان قرار داریم.

اختصاص 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای سال 98| 452 میلیاردتومان برای بخش کشاورزی مناطق سیل‌زده

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص مبلغ 156 میلیارد تومان به استان های سیل زده گفت: از این مبلغ 100 میلیارد تومان به ستاد مدیریت بحران اختصاص یافته تا با اشرافی که بر مناطق سیل زده و مشکلات سیل زدگان دارد، نسبت به هزینه کرد آن اقدام کند.

وی با اشاره به حادثه سیل در دروازه قرآن شیراز گفت: همان موقع 5 میلیارد تومان برای این استان اختصاص دادیم که تا کنون 4 میلیارد آن پرداخت شده است و در استان خوزستان نیز 61 میلیارد تومان جدا از پرداخت هایی که تا کنون صورت گرفته، برای آب بندها پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در باره برآوردهای اولیه خسارت های ناشی از سیل اظهار داشت: برآوردهای اولیه صورت گرفته قابل اتکا نیست، چون خسارت ها هنوز ادامه دارد، اما مردم مطمئن باشند همان طور که در زلزله کرمانشاه و کرمان پرداخت ها به صورت صد درصد و کامل انجام شد، تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا خسارت ها را جبران کنیم و با تمام توان در کنار مردم هستیم.

وی همچنین از اعضای شورای عالی استان ها خواست علاوه بر برآوردهایی که سازمان مدیریت بحران و بنیاد مسکن از خسارت سیل ارائه می کند، نمایندگان این شورا نیز برآورد جداگانه ای از خسارت های ناشی از سیل به سازمان مدیریت برنامه و بودجه ارائه کنند.

نوبخت در ادامه سخنان خود و در پاسخ به اظهارات مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها مبنی بر اینکه در سال 97 از بودجه 27 میلیارد تومانی این شورا ، 17 میلیارد اختصاص یافته، گفت: بحث بودجه و برنامه آن مشخص کردن مسیر یکساله کشور است که به همین ترتیب در برنامه های 5 ساله مقدرات پنج سال آینده کشور بیان می شود. باید ساز و کاری بیاندیشیم که چگونه اعضای این شورا می توانند در تعیین برنامه یکساله بودجه و برنامه های 5 ساله شرکت کنند.

وی ادامه داد: در تعیین بودجه، مرحله نخست تهیه و تنظیم آن است که در دولت و توسط یک ستاد انجام می شود، البته این ستاد در کنار خود کارگروه ها و کمیته های تخصصی دارد که از این پس از شورای عالی استان ها دعوت می کنیم نماینده خود را به این ستاد و کمیسیون های تخصصی آن معرفی کند.

نوبخت با بیان اینکه برنامه ریزی ها برای بودجه سال 99 از خرداد شروع می شود، گفت: همچنین امسال به موضوع برنامه توسعه هفتم ورود می کنیم و هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات کار هستیم و قطعا در ستاد برنامه هفتم نیز از شورای عالی استان ها درخواست خواهیم کرد تا نماینده خود را معرفی کند.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه با بیان اینکه کشور باید با مالیات بچرخد، اما بنا به دلایل مختلف درآمد ناشی از مالیات پایین است، گفت: برای اینکه بتوانیم هزینه ها را تامین کنیم و چون مالیات کفاف نمی دهد، مجبوریم یک چیزی بفروشیم یا واگذار کنیم. اولین واگذاری فروش دارایی های سرمایه ای است که مهمترین آن نفت است که متاسفانه الان این هم کفاف نمی دهد تا بتوانیم هزینه ها را تامین کنیم و مجبوریم چیزهای دیگری هم بفروشیم.

وی ادامه داد: بر این اساس در مرحله بعد دارایی های مالی را که همان سهام کارخانجات و اسناد و اوراق مالی است را می فروشیم تا هزینه ها را جبران کنیم. این واقعیت کشور است و باید اصلاح شود.

نوبخت با طرح این پرسش که مگر فروش بیشتر نفت جزو سیاست های ما نیست؟ گفت: نه تنها فروش بیشتر نفت جزو سیاست های ما نیست، بلکه باید فروش را کاهش دهیم. بنابراین منابع بودجه محدود است اما هزینه ها به صورت سعودی در حال افزایش هستند و حداقل سالانه به اندازه نرخ تورم باید حقوق کارکنان خود را افزایش دهیم که امسال 20 درصد متوسط حقوق ها افزایش می یابد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه ها ناچار هستیم در اختصاص بودجه اولویت بندی کنیم که اولویت اول حقوق کارکنان است و متاسفانه بعضی از دستگاه ها هستند که با اختصاص 100 درصد بودجه هم مشکلاتشان رفع نمی شود. به طور مثال آموزش و پرورش در سال گذشته بیش از 107 درصد را گرفته است و بودجه این دستگاه در سال گذشته 34 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی به مشکل صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه صندوق های بازنشستگی که از کسورات دریافت می کنند و بعضا منابع حاصل از این کسورات را در فعالیت های اقتصادی هزینه کرده اند، نمی توانند حقوق بازنشستگان را بدهند و خیلی راحت می گویند هر چه فروخته ایم کفاف حقوق بازنشستگان را نمی داد.

وی افزود: متاسفانه نه تنها صد در صد مبلغی که هر سال به صندوق های بازنشستگی کمک می کنیم را پرداختیم بلکه سال گذشته 110 درصد پرداخت کرده ایم. اواخر اسفند سال 97 بودجه بازنشستگان هنوز حقوق نگرفته بودند و مقامات عالی نظام که در مشهد بودند تماس گرفتند و گفتند بازنشستگان هنوز حقوق دریافت نکردند و دولت مجبور شد مبلغ اضافه را به صندوق های بازنشستگی پرداخت کند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: باید مشکل صندوق های بازنشستگی حل شود و در اصلاح ساختار این موضوع را پیش بینی کرده ایم و فرمول این کار را هم داریم اما اگر بخواهیم به یک جا دست بزنیم صدای صد نفر در می آید. به عنوان مثال سال گذشته لایحه برنامه بودجه هنوز از دولت نرفته بود که کلی تحریک احساسات شد.

نوبخت ادامه داد: وقتی که گزارش وزارت نفت در خصوص فروش نفت اعلام شد به اندازه فروش صورت گرفته اعتبار تخصیص دادیم و به خزانه اعلام کردیم اما خزانه پرداخت نمی کرد و وقتی سوال کردیم، گفتند «بانک مرکز پرداخت نمی کند» از بانک مرکزی که سوال کردیم گفته شد «درست است نفت ها فروخته شده اما هنوز وجوه آن به حساب بانک نیامده است». 

وی افزود: این در حالی بود که ما می خواستیم با این پول حقوق پرداخت کنیم و کارهای مختلفی انجام دهیم و باعث شد که در روزهای آخر سال 97 ، یکهزار و 900 تا دو هزار میلیارد تومان پول داشته باشیم در حالی که تخصیص های ما در خزانه چیزی حدود 14 هزار میلیارد تومان بود.

نوبخت گفت: شب گذشته قبل از ترک سازمان برنامه و بودجه حدود 3 هزار و 737 میلیارد تومان به دستگاه ها پول پرداخت شد تا به این ترتیب بخشی از کمبودهای پایان سال 97 در ابتدای سال 98 جبران شود.

نخستین شورای عالی استان ها در سال 1398 روز پنجشنبه با حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه و مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها به همراه نمایندگان شوراهای اسلامی شهرها و استان های کشور در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

اختصاص 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای سال 98

محمدباقر نوبخت همچنین در حاشیه شرکت در نخستین اجلاس شورای عالی استان‌ها در سال 98 در جمع خبرنگاران افزود: پرداخت بیش از 13 و نیم میلیارد دلار در سال گذشته با ارز 4200 تومانی از سیاست‌های دولت بوده که این امر را برای امسال در حد 14 میلیارد دلار تعیین کردیم و مجلس نیز در فرایند رسیدگی به لایحه بودجه، پیشنهاداتی را برای این کار داد که دولت متناسب با قانون و سیاستی که در این راه دارد، اعمال می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده شده اخیراً در جلسه‌ای با حضور وی، به بحث قیمت‌گذاری بنزین پرداخته شده است، گفت: قطعاً همه مباحث در ستاد اقتصادی دولت مطرح می‌شود اما اینکه مشخصاً برای بحث بنزین تشکیل جلسه داده شود، درست نیست. 

وی افزود: ما دقیقاً در چارچوب مصوبه‌ای که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، اقدام می‌کنیم و همه روزهای هفته با حضور رئیس جمهور، ستاد اقتصادی دولت تشکیل و در آنجا موضوعات مهم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نوبخت درباره امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات سیل نیز گفت: بالغ بر 156 میلیارد تومان به استان‌هایی که درگیر سیل بودند به تناسب میزان خساراتی که دیدند برای امور جاری پرداخت کردیم و هنوز هم همه این پول‌ها خرج نشده است. البته مقرر شده نحوه توزیع این مبالغ بین استان‌های آسیب دیده، با هماهنگی ستاد مدیریت بحران کشور انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر این مبالغ ناکافی باشد، به طور قطع بر روی سایر سازو کارهای دیگر از جمله صندوق توسعه ملی هم متمرکز می‌شویم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین