کد خبر: ۵۸۴۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸

فرمانده کودتا علیه عمرالبشیر هم استعفاء داد

احمد عوض بن عوف، وزیر دفاع، خبر کناره‌گیری خود را از طریق تلویزیون ملی سودان اعلام کرد و ژنرال عبدل فتاح عبدالرحمان برهان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر دفاع سودان تنها یک روز پس از رهبری کودتایی که به سرنگونی عمرالبشیر انجامید از مقام خود کناره‌گیری کرده است. ارتش دیروز ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده گفته بود اوضاع را در دست خواهد گرفت اما انقلابیون سودانی با ماندن در خیابان‌ها خواستار تشکیل دولت موقت بدون دخالت نظامیان شده بودند.

احمد عوض بن عوف، وزیر دفاع، خبر کناره‌گیری خود را از طریق تلویزیون ملی سودان اعلام کرد و ژنرال عبدل فتاح عبدالرحمان برهان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.

فرمانده کودتا علیه عمرالبشیر هم استعفاء داد

این در حالی است که ارتش با ادامه ماندن انقلابیون در خیابان و بی‌توجهی آنها به وضع قانون آمد و شد، به رهبران معترضان پیشنهاد مذاکره داده بود. اما معترضان می‌گویند شورای نظامی بخشی از حکومت پیشین است و تا زمان ایجاد دولت انتقالی غیرنظامی به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

عمرالبشیر هم حدود ۳۰ سال پیش از طریق یک کودتای نظامی به قدرت رسیده بود.

مقابله تازه میان شورای نظامی و معترضان نگرانی از برخورد میان دو طرف را افزایش داده است.

سازمان ملل متحد خواستار خویشتن داری طرفین شده است و نسبت به شکل‌گیری جنگ داخلی در سودان ابراز نگرانی کرده است.

احمد عوض بن عوف، که امروز از مقام وزارت دفاع کناره‌گیری کرد در جریان درگیری‌های خونین دارفور فرمانده نیروهای امنیتی سودان را بر عهده داشت.

یکی از موضوعاتی که عمر البشیر به علت آن در دادگاه بین‌المللی به جنایت علیه بشریت محکوم شد همین جنگ‌های دارفور بود.

روز گذشته (پنج شنبه ۱۱ آوریل/ ۲۲ فروردین)، عمرالبشیر رییس جمهوری سودان که سال‌ها در قدرت بود توسط ارتش برکنار و بازداشت شد.

ارتش در بیانیه‌ای از بازداشت رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد به مدت سه ماه در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام و ارتش در دوره دو ساله انتقالی زمام امور را به دست می‌گیرد.

در این بیانیه همچنین گفته شد که یک شورای انتقالی نظامی در این دوره انتقالی تشکیل می‌شود.

اعتراضات از ماه دسامبر گذشته در این کشور آغاز شد و ابتدا به دلیل افزایش هزینه زندگی بود، اما کمی بعد معترضان خواستار استعفای رئیس جمهوری و برکناری دولت شدند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین