کد خبر: ۵۸۴۴۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

بوسه صلح پاپ بر پاهای رئیس جمهور سودان ؛ سودان جنوبی آبستن تحولات مثبت است؟

رقابت دیرینه سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، معاون سابق او ریشه جنگ داخلی سودان جنوبی محسوب می‌شود که سال‌هاست ادامه دارد. اما پاپ فرانسیس با میزبانی از این دو مقام از طرفین درگیر تقاضا کرد با هدف پایان دادن به این خشونت‌ها اختلافات را کنار بگذارند. این امر انتظار وقوع تحولات مثبت را افزایش داد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان پنج‌شنبه مقابل سالوا کر و ریک مچار روی زمین زانو زد، پای آنها را بوسید و تقاضا کرد تا صلح کنند.

پاپ گفت: مشکلات بسیاری در پیش روی خواهد بود اما آنها بر ما غلبه نخواهند کرد. مشکلاتتان را حل کنید. اختلافاتتان را با خودتان، در اتاق نگه دارید و صحبت کنید و مقابل مردم به نشانه اتحاد دست یکدیگر را بگیرید. پس به عنوان شهروندان عادی، شما پدران این ملت خواهید بود.

این دیدار صحنه‌ای فوق‌العاده رقم زد؛ یکی از قدرتمندترین رهبران مذهبی جهان مقابل پای دو مردی زانو زد که مسوول کشته شدن ۳۸۳ هزار تن هستند. جنگ در سودان جنوبی در دسامبر ۲۰۱۳ پس از بروز تنش‌هایی میان سالوا کر و ریک مچار آغاز شد. اندکی پس از آن، نیروهای وفادار به هر کدام از آنان در جوبا، پایتخت سودان جنوبی به روی یکدیگر آتش گشودند. این نزاع به سرعت تبدیل به یک درگیری قومی شد و به سراسر این کشور نوپا کشیده شد. در آن زمان تنها دو سال از استقلال سودان جنوبی از کشور سودان می‌گذشت.

پس از سال‌ها درگیری برای آزادی از خارطوم، سودان جنوبی فرصت چندانی برای لذت بردن از صلح نداشت و به سرعت درگیری جدید آغاز شد. از اواخر ۲۰۱۳ میلیون‌ها تن از خانه‌هایشان آواره شدند، برخی گرفتار قحطی ساخته دست انسان شدند، یکی از بزرگترین بحران‌های مهاجرتی در جهان پدید آمد و به دنبال آن گزارش‌هایی از تجاوز گسترده، بیماری و قحطی بروز کرد.    

گرچه ناظران بعید می‌دانند که این نشست کوتاه در واتیکان به رهبران سودان جنوبی برای اجرای تازه‌ترین نسخه از توافق صلحی که سال‌ها روی آن سر و کله زده‌اند، کمک کند اما چندان هم بدبین نیستند. عضو سابق هیات کارشناسی سازمان ملل متحد در سودان جنوبی معتقد است: ملاقات در واتیکان از آن لحظه‌هایی است که جای سخن برایم باقی نمی‌گذارد. واقعا این می‌تواند هدیه‌ای از جانب خداوند باشد که نصیب ریک و سالوا شد تا بخشی از راه‌حل این بحران باشند.    ‌

نگرانی‌ها بر سر اینکه چگونگی حل و فصل بحران سودان جنوبی و یافتن راهکاری برای آن با کودتای نظامی در سودان و عزل عمر البشیر که سی سال قدرت را در دست داشت، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. عمر البشیر میانجی گفت‌وگوها میان سالوا کر و ریک مچار بود که توافق دیگری را ماه سپتامبر به امضا رساندند و برکناری ناگهانی او ممکن است التهاب جدیدی در روند صلح جاری به وجود آورد.   

آلان بوسول، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در پیامی توئیتری با اشاره به عزل عمر البشیر نوشت: در کوتاه مدت این بدین معناست که هیچ میانجی‌ای وجود ندارد. بسیار واضح است که اوضاع اکنون کاملا به نظر سالوا کر و ریک مچار بستگی دارد که بخواند به سمت اجرای توافق صلح حرکت کنند.  

تبعات کودتای نظامی در سودان و خروج البشیر از قدرت هنوز بر توافق صلح سودان جنوبی مشخص نیست. عضو سابق هیات کارشناسی سازمان ملل متحد در سودان جنوبی معتقد است: پیش از بروز تحولات سودان، جامعه جهانی روی جنگ داخلی در سودان جنوبی چندان تمرکزی نداشت اما حال تمرکز آنها افزایش خواهد یافت. این بی‌توجهی بین‌المللی دلیل خشونت افراطی طی این سال‌ها بوده است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین