کد خبر: ۵۸۴۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۲

گزارش‌ها قرار است کدام درد سیل‌زدگان را درمان کنند؟

بعد از گذشت نزدیک به سه هفته از وقوع سیل در چند استان کشور امروز وزرا و مسوولین راهی بهارستان شدند تا از آنچه در طول این چند روز گذشته، گزارش‌هایی ارائه کنند. اما آیا این گزارش‌ها قانع کننده بود؟ این سوالی است که آن را با نمایندگان درمیان گذاشتیم و نظر آنها را پرسیدیم و نهایت این شعر سعدی در ذهنمان چرخ خورد «یه عمل کار براید به سخندانی نیست».
آفتاب‌‌نیوز :
بیشتر از سه هفته می‌شود که کشور با بحران سیل در چند استان مواجه است به طوری که در اثر این حادثه چند روستا به طور کامل تخلیه شدند و بسیاری از مردم سیل زده امروز با شرایطی بسیار سخت دست به گریبانند. هرچند بعد از پایان تعطیلات نوروز مجلس از وزرا و دستگاه‌ها خواسته بود تا به بهارستان بیایند و از اقدامات‌شان بگویند اما این موضوع تا امروز به تعویق افتاد و بعد از اعتراض نمایندگان مجلس و شخص رئیس قوه مقننه نهایتا از وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و وزیر کشور گرفته تا رئیس هلال احمر و سازمان هواشناسی امروز راهی خانه ملت شدند تا از اتفاقات و جزئیاتی بگویند که در این چند هفته رخ داده است و اقداماتی را که انجام داده‌اند شرح دهند. در این جلسه که همه را ۴ ساعت به خود مشغول کرد مباحث مختلفی هم از سوی مسولان و هم از سوی نمایندگان مطرح شد. با وجود آنکه مسائل مختلفی در این چند ساعت از بلندگوی مجلس به گوش رسید و گزارش‌های مختلفی خوانده شد اما این سوال هم در ذهن نقش بست که خروجی این گزارش‌ها چه خواهد بود یا درست‌تر بگوییم این گزارش‌ها قرار است چه دردی را از سیل‌زدگان درمان کند.

سیل‌زده‌ها کمک می‌خواهند نه سخنرانی

حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره چند و چون گزارش‌های ارائه شده در مجلس به خبرآنلاین می‌گوید: سیل زده‌ها نیازمند سخنرانی نیستند؛ کشتن وقت مجلس با گزارش‌هایی که بارها از رسانه ها مطرح شده است عملا ارزشی برای سیل زدگان ندارد. دولت و مجلس باید به اتفاق هم یک منبع مالی را تعریف و به سیل زدگان کمک کنند.

او ادامه می‌دهد: دولتمردان ما دائما توجیه می کنند و آمار و ارقامی را ارائه می‌دهند که بارها اعلام شده است و همه آن‌ها را شنیده‌اند اما واقعیت این است که برخی حرف‌ها دیگر حال آدم را بهم می‌زند.

فلاحت‌پیشه می‌گوید: اگر اقدامی صورت بگیرد دولت و مجلس باید با یکدیگر و در نتیجه همکاری با هم وارد کار شوند و اگر کاری هم صورت نگیرد هردو با هم زیر سوال هستند. لذا نیازی به سخنرانی نیست بلکه باید از منابع موجود از جمله منابع خروج از شمولی که برخی از دستگاه‌ها دارند باید استفاده کرد و سریع تر این خسارات جبران شود.

او در پاسخ به این سوال که سطح خسارت بسیار بالا است گفت: به نظر من کشور از توان لازم برای مواجهه با این خسارات برخوردار است و هرچقدر هم عمق فاجعه زیاد باشد باز هم امکان مقابله با آن وجود دارد.

فلاحت‌پیشه درباره حضور نیروهای حشدالشعبی و حواشی که درباره آنها مطرح شد گفت: حضور آنها بدون نظر وزارت کشور صورت نگرفته است بالاخره همکاری‌های غیر رسمی میان ایران و عراق تحت معقوله اربعین وجود دارد که به نظرم باید از آن استقبال کرد.

گزارش اثر قانونی ندارد باید کار اساسی کرد

محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست نیز درباره گزارش‌هایی که ارائه شد به خبرآنلاین می‌گوید: گزارش‌هایی که ارائه شد بسیار خوب بود و نمایندگان هم حرف‌های بسیار خوبی را مطرح کردند اما سوال اینجاست با گزارش و حرف قرار است چه مشکلی حل شود؟ اقدام عملی ما باید یک تصمیم قانونی باشد.

او ادامه می‌دهد: ما یک طرحی را دادیم که امیدواریم این طرح زودتر در دستورکار قرار بگیرد. در این طرح ازنحوه تامین منابع گرفته تا بحث نظارت‌ها و نحوه مشارکت‌های بین‌المللی دیده شده است. نمایندگان هم نقطه نظرات خود را مطرح کنند تا این طرح کامل شود و آن به صورت قانون قابل پیگیری است وگرنه این گزارش‌ها باد هواست، ارائه می‌شود بدون اینکه هیچ اثر قانونی برای آن مطرح باشد. به عبارت دیگر این گزارش ها برای تنویر افکار عمومی خیلی خوب است، زحمت زیادی هم برای تهیه آن کشیده شده اما هیچ اتاثیر قانونی ندارد.

او درپاسخ به این سوال که این خسارتی را که به محیط زیست زده شد چطور می‌توان جبران کرد، گفت: خسارت در عرصه محیط زیاد نبود منتها عاملی که باعث شد سیل، خسارت‌های زیادی را به دنبال داشته باشد نامهربانی ما با طبیعت بود. یعنی وقتی جنگل‌تراشی کردیم و زمین کشاورزی را تبدیل به خانه کردیم و سدها را با ربط یا بی‌ربط ساختیم و لایه‌روبی را فراموش کردیم همه این موارد موجب شد تا خشم طبیعت آثار خودش را به یکباره اینچنین نشان دهد.

تابش ادامه می‌دهد: موضوع دیگر این است که امروز تنها مسئله جبران خسارت در عرصه مسکن، راه و ساختمان‌ها است که مد نظر قرار دارد درحالی که باید حق‌آب‌های زیست‌محیط، ترمیم مراتع و جنگل‌ها نیز مد نظر قرار گیرد و هزینه‌های آن را هم دولت بپردازد. لذا باید خسارات زیست‌محیطی را هم جدی گرفت چراکه در سیل بعدی می‌تواند مشکلات بیشتری را در پی داشته باشد.

جای خالی نیروهای مسلح

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر نیز درباره گزارش‌های ارائه شدن در صحن علنی امروز مجلس گفت: به نظرم آنطور که باید و شاید موضوع از سوی نمایندگان جدی گرفته نشد. یعنی آن حال و هوایی که سیل زدگان دارند اینجا از سوی نمایندگان تبیین نشد و موضوع را آنطور که باید وصف می‌کردند توصیف نکردند.

او ادامه داد: از سوی دیگر هم باید گفت خدمات خوبی صورت گرفت هرچند ایرادات و خلاهای زیادی وجود داشت. البته امروز جای خالی نیروهای مسلح احساس می‌شد ای کاش آنها هم بودند که گزارشی ارائه می‌کردند.

او درپاسخ به این سوال که نتیجه این طرح‌ها قرار است به کجا برسد گفت: نتیجه این شد که یک طرحی با ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع تهیه شد.حاجی دلیگانی توضیح داد: ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع این طرح از بابت ۲میلیارد یورویی است که قرار است از صندوق توسعه ملی برداشته شود. امیدواریم این طرح زودتر به نتیجه برسد که بتواند برای بخشی از خسارت‌های وارد شده راه‌گشا باشد.

خلا قانونی در مدیریت بحران است

علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس و از اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره آنچه امروز در گزارش‌ها مطرح شد بهخبرآنلاین گفت: این گزارش ها تصویری از اقدامات دستگاه‌ها را روشن کرد ولی به نظر می‌رسد برای ارزیابی نهایی به یک گزارش جامع نیاز داریم.

او ادامه داد: هرچند می‌توان گزارش‌ها را ناظر به عملکرد دستگاه‌ها دانست اما واقعیت این است که گزارش‌هایی که ارائه شد جامعیتی نداشت. اینکه کل مجموعه دولت یک گزارش واحد ارائه دهد که شامل میزان خسارت‌ها در همه بخش‌ها باشد و علل و عوامل آن را مورد بررسی قرار دهد و برنامه برای جبران خسارت داشته باشد وجود نداشت. البته وزیر کشور به دلیل اشرافی که به موضوع داشت یک جمع‌بندی کردند اما گزارش رسمی و جامع هنوز ارائه نشده است.

رحیمی درباره طرح نمایندگان درباره جبران خسارت نیز گفت: ما در مواجهه با سیل خلا قانونی نداریم و تنها خلا قانونی ما در بحث مدیریت بحران است. در این زمینه نیز باید لایحه مدیریت بحران تعیین تکلیف شود. البته طرح فراکسیون امید درباره مقابله با سیل طرح خوبی است همانطور که آقای لاریجانی هم گفت مسئله مهم‌تر تامین منابع برای جبران خسارت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین