کد خبر: ۵۸۴۷۸۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
پژوهشگران رویان بررسی کردند

نکاتی درباره واریکوسل و ناباروری در مردان

واریکوسل یکی از علل ناباروری در مردان است. از آنجا که شناخت نوع آسیب ایجاد شده برای درمان مبتلایان ضروری است، پژوهشگران رویان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
به اتساع و پیچ‌خوردگی شبکه سیاهرگی بیضه، واریکوسل می‌گویند. این بیماری می‌تواند تولید اسپرم یا کیفیت آن را تحت تأثیر قرار دهد.

واریکوسل یکی از علل ناباروری در مردان است. از آنجا که شناخت نوع آسیب ایجاد شده برای درمان مبتلایان ضروری است، دکتر نصر اصفهانی، رعنا قندهاری، دکتر تولایی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، مؤسسه آموزش عالی نوردانش اصفهان و مرکز باروری و ناباروری اصفهان، به مقایسه نشانگرهای مولکولی هایپوکسی (به شرایط کمبود اکسیژن گفته می‌شود) و التهاب میان مردان نابارور مبتلا به واریکوسل و مردان عادی پرداختند.

به این منظور از ۲۰ مرد نابارور مبتلا به واریکوسل درجه ۲ یا ۳، و ۲۰ مرد سالم نمونه‌برداری شد. ویژگی‌های اسپرم، مانند شکل ظاهری، غلظت، میزان حرکت، علاوه بر نشانگرهای مولکولی هایپوکسی و التهاب، و شکستگی ماده ژنتیکی اسپرم، میان دو گروه بررسی و مقایسه شدند.

نتایج این پژوهش که در مجله Andrologia به چاپ رسیده است، نشان داد، غلظت، میزان حرکت و سایر ویژگی‌های سلامت اسپرم در مبتلایان به واریکوسل به میزان قابل توجهی پایین‌تر از افراد سالم بود؛ علاوه بر این آسیب به ماده ژنتیکی اسپرم نیز در این گروه به شکل معنی‌داری بالاتر بود. بر خلاف نشانگرهای مربوط به التهاب، بیان نشانگرهای مربوط به هایپوکسی در مردان نابارور مبتلا به واریکوسل به صورت معنی داری بیشتر از مردان بارور بود.

طبق اعلام پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، در مبتلایان به واریکوسل، اثر هایپوکسی در آسیب وارد شده به اسپرم‌ها قابل توجه است در حالی که التهاب اهمیت به مراتب کمتری دارد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین