کد خبر: ۵۸۵۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳

مشکلات زیان‌بار سیل، نتیجه‌ غفلت‌های گذشته است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکلات زیان بار سیل، نتیجه‌ غفلت‌هایی بود که در گذشته انجام شده است، گفت: سیل اخیر همه‌ ما را متوجه برخی موارد ضروری کرد که باید بعد از این برای اتخاذ تدابیر لازم و تمهیدات در این خصوص به صورت جدی ورود کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا پورمحمدی در نشست مشورتی فرمانداران و بخشداران و دهیاران منتخب استان، با اشاره به وقوع سیل اخیر در چند استان کشور، ضمن همدردی با سیل زدگان، از امداد رسانی مردم و دولت قدردانی کرد و گفت: آذربایجان شرقی، استان معین ایلام است و در حال حاضر تمامی موکب‌ها برای خدمات رسانی به مردم در این استان مستقر هستند و همچنان امدادرسانی تداوم دارد.

وی ادامه داد: مشکلات زیان بار سیل در سایر استان‌ها، نتیجه‌ی غفلت‌هایی بود که در گذشته انجام شده است، ما باید به ایرادات خود پی ببریم؛ بعد از گذشت سال‌ها چرا باید هنوز نخاله‌ها را در مسیل رودخانه‌ها بریزیم، ساخت و ساز ویلاها در حریم رودخانه توهینی برای همه، مجریان قانون و مسئولان است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که بارندگی‌ها و سیلاب‌های اصلی در نیمه‌ی اردیبهشت ماه در استان تدوام خواهد داشت، گفت: با افزایش بارندگی‌ها و ذوب شدن برف‌ها، شاهد سیلاب‌های جدید در هفته‌ی‌های دوم و سوم اردیبهشت ماه در استان خواهیم شد.

وی تاکید کرد: باید با همت فراوان ساختمان‌هایی که در مسیل رودخانه‌ها ساخته شده‌اند را شناسایی کرده و تمامی مسیل‌های رودخانه‌ها لایروبی شود.

وی با بیان این‌که بارندگی نعمت الهی است و تمامی تالاب‌ها و دریاچه ارومیه به برکت آن جانی دوباره گرفته است، افزود: در اثر بارندگی‌های اخیر سال زراعی آتی سال پربار و پربرکتی خواهد شد ولی اگر در مقابل این نعمت، زیرساخت‌ها را فراهم نکرده و از کنترل و شناسایی سیلاب‌های شهری غفلت کنیم، بی شک هزینه‌های زیان باری را متحمل خواهیم شد.

پورمحمدی با اشاره به اخبار پخش شده در فضای مجازی مبنی بر قطع درختان جنگل‌های ارسباران، اظهار کرد: اخیرا در فضای مجازی قلع و قمع درختان ارسباران توسط کاربران مطرح است که معتقدم باید به طور جدی با این موضوع برخورد شود، این موضوع مساله‌ای حیثیتی است و اجازه نمی‌دهیم گروهی منفعت طلب، به مواهب طبیعی و منابع دست درازی کنند.

وی ادامه داد: طی شش ماه گذشته که موضوع قلع و قمع درختان در استان مطرح شد، بخش‌نامه‌های مربوطه در این خصوص صادر شد و ما به طور جد پیگیر این موضوع بوده و هستیم، البته برخی‌ از درختان به دلیل استفاده در صنعت چوب کاشته می‌شوند اما درختان جنگلی و در محدوده‌ی قانونی به دلیل اهمیت بالا نباید قطع شوند.

وی خواستار برخورد جدی با افرادی که به قلع و قمع درختان جنگل‌های ارسباران اقدام می‌کنند، شد و گفت: با دستور قضایی و همکاری نیروی انتظامی با افرادی که به طور غیرقانونی درخت قطع می‌کنند، برخورد شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که اداره کل جهاد کشاورزی استان تور رسانه‌ای تدارک دیده تا خبرنگاران از نزدیک وضعیت جنگل‌های ارسباران را مشاهده کنند، گفت: از مردم و افرادی که قلع و قمع درختان را اطلاع رسانی می‌کنند، خواهش می‌کنم در چنین مواقعی آدرس دقیق محل قطع درختان را به مسئولان امر ارسال کنند تا با خیانت افراد سودجو برخورد شود.

وی ادامه داد: ما با هیچ کسی عقد اخوت نداریم، اگر کسی در این موضوع قصوری داشته باشد برخورد جدی خواهیم کرد، این موضوع شوخی بردار نیست، به پلیس راه نیز تاکید کردیم مجوز حمل تمامی کامیون‌های حمل بار درخت را به طور دقیق بررسی کنند.

وی افزود: فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان به ظرفیت‌های گردشگری و بوم‌گردی نقاط مختلف استان و حضور فعالانه در بین مردم و اجتماعات محلی توجه ویژه داشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که روستاها محور توسعه هستند، افزود: اگر بخواهیم مشکلات شهرها را حل کنیم باید به روستا بازگردیم و خدمات و امکانات مناسب برای زندگی بهتر روستاییان را فراهم کنیم.

پورمحمدی با بیان این‌که اجرای طرح‌های ویژه اشتغال روستایی از افتخارات دولت تدبیر و امید است، گفت: از فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان می‌خواهیم از تمام توان و اختیارات قانونی خود در زمینه جذب تسهیلات استفاده کنند.

در پایان این نشست از دهیاران خاصبان (شهرستان اسکو)، دولت‌آباد (شهرستان مرند) و علی‌خواجه (شهرستان بناب) که موفق به کسب رتبه‌های اول، پنجم و نهم در المپیاد علمی دهیاران سراسر کشور شده بودند تجلیل شد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین