کد خبر: ۵۸۵۱۱۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

حشد الشعبی در ایران چه می‌کند؟

حضور نیروهای بسیج مردمی عراق در استان های سیل زده که به منظور امدادرسانی صورت گرفته واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است. در این میان، هجمه تبلیغاتی علیه «حشد الشعبی» بسیار برجسته به نظر می رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
حضور نیروهای بسیج مردمی عراق در نواحی سیل زده جنوب غربی ایران حرف و حدیث های بسیاری را طی روزهای اخیر به دنبال داشت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری ایرنا نوشته است: این تشکل در سال 2014 میلادی (1393 خورشیدی) و پس از سقوط موصل به دست داعش، با فتوای آیت الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان برای مبارزه با تروریست تروریست های تکفیری ایجاد شد که البته در کنار شیعیان، بسیاری از سنی های عراقی و دیگر اقلیت های مذهبی و قومی نظیر ایزدی ها، ترکمن ها، مسیحیان و ... به آن پیوستند.

حشد الشعبی در ایران چه می‌کند؟

دو سال و اندی بعد، پارلمان عراق بسیج مردمی عراق را به عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور مورد شناسایی قرار داد.

به نوشته رسانه ها، گروهی از نیروهای حشد الشعبی و «جنبش النجباء» که یکی از چهل و چند تشکل تحت هدایت بسیج مردمی عراق است با یکصد خودرو سبک و سنگین و تجهیزاتشان از مرز مهران وارد ایران و روانه نواحی سیل زده شده اند.

برخی هم از حضور نیروهای جهادی فاطمیون متشکل از داوطلبان مدافع حرم از همسایگان شرقی، در استان لرستان برای یاری رساندن به سیل زدگان خبر دادند.

در ابتدا بیانیه ای انتشار یافت که در آن حشد الشعبی اعلام داشته بود یگان مهندسی و برخی ماشین آلات سنگین این سازمان برای منحرف کردن جریان آب سیل و جلوگیری از ورود آن به عراق وارد خاک ایران شده‌ است. در ادامه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد بیان داشت که اعضای حشد الشعبی با اخذ روادید از نمایندگی دیپلماتیک ایران در عراق برای کمک رسانی خواستار سفر به استان های غربی کشور شده اند.

روزنامه «کیهان» روز شنبه در گزارشی آورد: در پی دعوت فرمانده محبوب مدافعان حرم، سردار سرلشگر قاسم سلیمانی برای کمک به سیل زدگان، رزمندگان مدافع حرم از حشدالشعبی عراق تا لشکر فاطمیون افغانستان در قالب موکب‌های خدمت رسانی و اردوهای جهادی به مناطق سیل زده کشورمان شتافته‌اند.

** کمک رسانی حشد الشعبی چرا حساسیت برانگیز شد؟

چندی پیش «موسی غضنفری آبادی» رئیس دادگاه انقلاب تهران گفته بود که «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشد شعبی عراق، فاطمیون افغان، زینبیون پاکستان و حوثی‌های یمن خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.» این اظهارنظر هر چند در همان زمان هم بازخوردهایی غالبا منفی را به دنبال داشت اما در بحبوحه سیلاب و پس از ورود نیروهای بسیج مردمی عراق، برخی با یادآوری این سخنان مدعی شدند که هدف اصلی حضور حشد الشعبی مسائلی جدا از امدادرسانی است.

برخی گفتند سپاه پاسداران که از ابتدای وقوع سیل به دنبال بهره جویی سیاسی و تبلیغاتی از فرایند امدادرسانی بوده از طریق ورود نیروهای بسیج مردمی و قطار کردن صدها خودرو از مرز مهران تا خوزستان به دنبال مانور تبلیغاتی و قدرت نمایی بوده است.

حشد الشعبی در ایران چه می‌کند؟

گروهی در کانال های تلگرامی نوشتند که در مراسم استقبال از نیروهای حشد الشعبی هیچ مقام اجرایی و مسوول کنسولی حضور نداشته و این به معنای نادیده انگاشتن دولت از سوی فرماندهان سپاه بوده است.

از دیگر ادعاهای که مطرح شده این بود که حضور نیروهای بسیج مردمی عراق در خاک ایران با هدف عادی سازی این اقدام صورت گرفته تا در موقع لزوم از ظرفیت آن ها برای سرکوب اعتراضات استفاده شود.

تحریک تعصبات قومی و ملی هم موضوعی بود که در طیفی از اظهارنظرها به چشم می خورد. از جمله، یکی از سلبریتی ها در صفحه مجازی خود، فیلم اعتراض یک شهروند عرب خوزی به حضور عراقی ها در ایران برای امدادرسانی را بازنشر و از آن دفاع کرد؛ اقدامی که به رغم برخی بازخوردهای مثبت، موجی مخالف را علیه وی و در حمایت از حضور حشد الشعبی به راه انداخت و برخی این پرسش را مطرح کردند که اگر عده ای موبور و اروپایی برای کمک به سیل زدگان می آمدند آیا با رفتار و واکنشی مشابه اعتراض به حضور بسیجی های عراقی روبرو می شدند؟

در اردوگاه مدافعان حشد الشعبی، برخی تصاویری را انتشار دادند که فرماندهان کنونی بسیج مردمی عراق را در زمره رزمندگان سال های دفاع مقدس نشان می دهد؛ نیروهایی که به گفته مدافعانش سال ها است وفاداری خود را به انقلاب و جمهوری اسلامی به اثبات رسانده و در عرصه جنگ برای دفاع از ایران علیه تجاوز بعثی ها جانفشانی کرده اند.

حشد الشعبی در دوره های مختلف با هجمه های رسانه ای روبرو بوده است. یکی از مهمترین مقاطع یورش به بسیج مردمی عراق، تدارک عملیات آزادسازی موصل بود؛ عملیاتی که از مهرماه 95 شروع شد و رسانه ها و مقامات سعودی اصرار داشتند تا به واسطه بافت سنی مذهب موصل، حشد الشعبی از حضور در این عملیات کنار گذاشته شود.

در روزهای اخیر بیش از آنکه مخالفت های مجازی با حضور حشد الشعبی در استان هایی چون خوزستان به چشم آید، حمله تبلیغاتی ورای مرزهای ایران جلب توجه می کند.

در یکی از اظهارنظرهایی که باید بیشتر در قالب رقابت های سیاسی درونی عراق به آن نگریست، «مقتدی صدر» رهبر ائتلاف «السائرون» با انتقاد از حشد الشعبی گفته که عراقی ها در اولویت امدادرسانی قرار دارند و باید به جای کمک به ایرانی ها، نیازمندان عراق یاری می شدند.

از سوی دیگر «رضا پهلوی» سرکرده سلطنت طلبان مدعی شده نیروهای حشد الشعبی تروریست به شمار می آیند و مردم آنان را از ایران بیرون می کنند؛ اظهاراتی خصمانه که در رسانه های خارج‌نشین به صورت ویژه بازتاب یافته است.

در کنار موضع گیری های اینچنینی، انتشار اخباری از درگیری میان نیروهای حشد الشعبی با پلیس عراق در موصل از دستورکاری منجسم برای هدف قرار دادن بسیج مردمی عراق و ایجاد پوشش منفی خبری برای این گروه نشان دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
2
2
موضع چیه در این مورد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
3
19
«مقتدی صدر» رهبر ائتلاف «السائرون» با انتقاد از حشد الشعبی گفته که عراقی ها در اولویت امدادرسانی قرار دارند و باید به جای کمک به ایرانی ها، نیازمندان عراق یاری می شدند.
اما در ایران هیچ‌گاه کسی نگفت نیازمندان ایرانی در اولویت هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
1
20
یکی به این آقای صدر بگه قبلا ایران بهاشو پرداخته پس اگر کمکی هم باشه مجانی نیست. تازه یه چیزی هم طلبکاریم.
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
6
34
باید خارج بشوند ایران خودش پول و نیرو داره نیاز به اینها نیست !
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین