کد خبر: ۵۸۵۴۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷

عربستان و امارات در سودان موفق می‌شوند؟

پافشاری مردم سودان برای کناره گیری شورای نظامی انتقالی و تحویل حکومت یه غیر نظامیان، تلاش این شورا برای مدیریت اوضاع را تا کنون با شکست روبرو کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مردم سودان روز پنجشنبه با برگزاری گسترده ترین تظاهرات از زمان برکناری رئیس جمهور سابق این کشور در پایتخت، از شورای نظامی انتقالی خواستند حکومت را به شورای غیر نظامی تحویل دهد. روز جمعه هم تظاهرات میلیونی در پایتخت برگزار شد و معترضان همین درخواست را تکرار کردند.

شورای نظامی به ریاست عبدالفتاح البرهان که از 22 فروردین قدرت را در دست گرفته، اعلام کرده است که ظرف دو سال حکومت را به غیر نظامیان تحویل خواهد داد و  در طول این چند روز با برخی تغییرات سعی کرده است اوضاع را مدیریت و مردم را آرام نماید.   

بلافاصله پس از تشکیل شورای نظامی انتقالی، عربستان و امارات نیز از آن حمایت کردند و پادشاه عربستان دستور ارسال کمک های غذایی ودارو به سودان را صادر کرد و امارات نیز مدعی شد تشکیل این شورا مطابق با مطالبه مردم سودان است. 

در یک هفته گذشته  البرهان سعی کرده است از طریق مذاکره با مخالفان نظر آنها را با برنامه های شورا همراه کند  اما بخش بزرگی از معترضان تحت تشکل سیاسی "بیانیه آزادی وتغییر "، اقدام این شورا را به منزله کودتا تلقی کرده وخواهان انتقال قدرت به دولت غیر نظامی است. 

تا اینجا که گزارش ها حاکیست ائتلاف رهبران سیاسی سودان بدون توجه به وقت کشی شورای انظامی اعلام کرده اند که خود دست بکار خواهند شد و دولت غیر نظامی را  تشکیل و اسامی اعضای آن را یکشنبه اعلام خواهند کرد. 

مجمع اتحادیه های صنفی سودان که در سازماندهی تظاهرات نقش آفرینی می کند روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد:  همه ملت ظلم ناپذیر، همه رسانه های محلی، منطقه ای و جهانی و هیئتهای دیپلماتیک حاضر در سودان را به حضور و پوشش نشست خبری روز یکشنبه 21 آوریل، دعوت می کنیم. 

این مجمع افزود در این نشست خبری، اسامی افراد انتخاب شده برای عضویت در شورای حاکمیتی مدنی که وظایف حاکمیتی را در کشور عهده دار خواهد شد، اعلام خواهیم کرد. 

ظاهرا این مجمع پیش از این برای چنین وضعیتی از قبل تدبیر کرده بوده چرا که دراین بیانیه آمده است این گام بر اساس دیدگاه گروه های «بیانیه آزادی و تغییر» که سه سطح را برای حکومت غیرنظامی انتقالی در نظر گرفته اند و بر اساس قانون اساسی انتقالی که گروه های «بیانیه آزادی و تغییر» پیش از این آن را نگاشته اند، صورت خواهد گرفت. 

این سه سطح عبارتند از: اول: شورای ریاستی غیرنظامی که وظایف حاکمیتی را در کشور عهده دار خواهد شد. 

دوم: شورای وزارتی غیرنظامی کوچک متشکل از افراد شایسته ملی و معروف به داشتن تجارب حرفه ای، پاکی و توانمندی؛ این شورا وظایف اجرایی و اجرای برنامه اضطراری را در دوره انتقالی بر عهده می گیرد. 
سوم: مجلس قانونگذاری غیرنظامی انتقالی که وظیفه آن قانونگذاری در دوره انتقالی خواهد بود. 

اگر این اتفاق در سودان بیفتد و مردم موفق شوند ارتش را از دایره قدرت به حاشیه برانند می تواند نشانه آن باشد که تاریخ مصرف  نظامیان در افریقا بسر آمده و  چه بسا این تحول به مصر هم سرایت نماید. 

حالا باید منتظر ماند و دید عکمس العمل شورای انتقالی نظامی در برابر مطالبه مردم سودان چیست؟ آیا حکومت را تحویل خواهند داد یا اینکه با پشتوانه مالی ریاض و ابوظبی و بدون هراس از ژست های حقوق بشری غرب رویکرد سرکوب معترضان را در پیش خواهند گرفت؟ 

از سویی باید دید رهبران ائتلاف سیاسی سودان همچون گذشته به رویکرد مذاکره با شورای نظامی انتقالی همچون کودتاهای قبلی ادامه خواهند داد تا امتیاز بیشتری بگیرند ودر نهایت تسلیم این شورا خواهند شد یا اینکه این بار با تجربه از گذشته و تجربه مصر، بر  مطالبات خود اصرار خواهند ورزید و تا تحقق تشکیل دولت مدنی در میدان باقی خواهند ماند؟ 

از نقش بازیگران خارجی مانند عربستان وامارات نیز نباید غافل ماند که از همان ساعت های اولیه شورای نظامی انتقالی، از آن حمایت کردند.

منبع: صدا وسیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین