کد خبر: ۵۸۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۵

مخالفت چین و روسیه با تحریم سپاه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پنج عضو دائم شورای امنیت و‌ آلمان در نشستی دیگر به بررسی نوع تحریم‌های اعمالی علیه ایران پرداختند اما روسیه و چین پس از برگزاری این نشست، با ابراز نگرانی از افزایش تحریم‌ها علیه ایران تاکید کردند با هرگونه تصمیمی که «ملت ایران» را تحت فشار قرار دهد مخالفت خواهند کرد. این دو کشور همچنین تصریح کرده‌اند با گنجاندن نام «سپاه پاسداران» در قطعنامه شورای امنیت مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه پس از آخرین نشست 1+5 درباره بررسی قطعنامه دوم تحریم ایران اعلام کرد با گنجاندن نام «سپاه پاسداران» در قطعنامه شورای امنیت مخالف است. چین نیز هشدار داد کاهش اعتبارات به ایران می‌تواند مردم ایران را تحت فشار قرار دهد. 

بنا به این گزارش طرح تحریم جدید ایران شامل محدودیت‌های تجاری، لیستی از افراد و شرکت‌هایی که دارایی‌هایشان مسدود می‌شود و محرومیت‌های تسلیحاتی و تجاری است. اما روسیه و چین که روابط تجاری عمیقی با تهران دارند خواستار محدود کردن لیست شرکت‌ها و افراد شده‌اند. این دو کشور اغلب با آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد چگونگی برخورد با ایران اختلاف داشته‌اند. 

ونگ گوانگیا نماینده چین در سازمان ملل پس از نشست دیروز گفت: چین اساسا با اعمال تحریم‌های مالی و تجاری علیه ایران مشکل دارد چرا که ما احساس می‌کنیم نباید این امر (تحریم) باعث تحت فشار قرار گرفتن مردم ایران شود. وی افزود: ما باید ایرانی‌ها را به خاطر فعالیت‌هایشان در زمینه هسته‌ای تنبیه کنیم و نه چیز دیگر. 

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز با تاکید بر اینکه ایران باید با تحریم روبرو شود گفت: باید به این مساله که مردم ایران نباید تنبیه شوند، توجه ویژه‌ای مبذول داریم. وی افزود: ما اکنون در مورد تمام عناصر لیست (تحریم‌ها) بحث می‌کنیم. برخی موارد وجود دارد که با آنها موافقیم و مواردی هم وجود دارد که در مورد آن نگرانیم و اختلافات جدی داریم. 

نماینده روسیه در سازمان ملل از بیان جزئیات بیشتر در مورد زمینه‌های مورد اختلاف گروه 1+5 خودداری کرد اما نماینده چین گفت: روسیه به ویژه در مورد تحریم‌های اعمال شده علیه سپاه پاسداران نگران است و می‌گوید نباید که موسسات و نهادهای ایرانی مشمول فشار قرار گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین