کد خبر: ۵۸۵۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷

آنچه درباره حملات تروریستی در سریلانکا می‌دانیم

"نیوزویک" به نقل از یکی از شاهدان عینی می‌نویسد: "یک مغازه‌دار در نزدیکی کلیسای "سنت آنتونی" می‌گوید حمام خون به راه افتاده بود. کشیش از کلیسا بیرون آمد در حالی که سر تا پای بدن‌اش را خون فرا گرفته بود".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- در مجموعه حملات اخیر در سریلانکا نزدیک به 297 نفر کشته و 450 نفر مجروح شده‌اند. چندین عملیات انتحاری در کلیساها و هتل‌ها اتجام شده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ موج حملات با شش انفجار تقریبا همزمان آغاز شد که سه کلیسا و سه هتل را در کلمبو، پایتخت سریلانکا هدف قرار داد. کلیساها در مراسم عید پاک مسیحیان هدف حمله قرار گرفت.

آنچه درباره حملات تروریستی اخیر در سریلانکا می‌دانیم

نزدیک به سه پلیس جان خود را از دست داده‌اند. همچنین، نزدیک به چهارده خارجی نیز کشته و مفقود شده‌اند. پس از شش انفجار تقریبا همزمان پلیس تایید کرد که دو انفجار دیگر هم در مناطقی بیرون از کلمبو روی داده‌اند. انفجار هشتم یک حمله انتخاری بوده که سه تن در جریان آن کشته شده‌اند. یک بمب هم در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کلمبو خنثی شد. 

از جمله کلیساهایی که هدف انفجارها قرار گرفته‌اند می‌توان به کلیسای سنت آنتونی در پایتخت سریلانکا در کلمبو، کلیسای سنت سباستین در نگومبو و کلیسای زیون در باتیکالوا اشاره کرد. همچنین، هتل‌های مورد هدف قرار گرفته هتل شانگریلا، Cinnamon Grand و Kingsbur در کلمبو بوده‌اند. در آخرین حمله، عامل انتحاری پیش از انفجار وسیله انفجاری در بوفه رستوران حضور داشته است. عوامل این هتل اعلام کرده‌اند که یکی از مدیران‌شان که از مهمانان استقبال می‌کرد و به آنان خوشامد می‌گفت در جریان این اقدام انتحاری کشته شده است. 

آنچه درباره حملات تروریستی اخیر در سریلانکا می‌دانیم

انفجار هفتم در هتل "نیو تراپیکال این" (New Tropical Inn hotel) روی داده است؛ هتلی که در حومه کلمبو در Dehiwala – Mount Lavinia نزدیک یک باغ وحش محبوب واقع شده است. انفجار هشتم و نهایی نیز در یک خانه در دماتاگودا کلمبو روی داده است. این آخرین بمب در حالی منفجر شد که مقام‌های دولتی تلاش داشتند یک خانه امن مشکوک را جست‌وجو کنند. سه مامور در جریان این انفجار جان خود را از دست دادند. 

"نیوزویک" به نقل از یکی از شاهدان عینی می‌نویسد: "یک مغازه‌دار در نزدیکی کلیسای "سنت آنتونی" می‌گوید حمام خون به راه افتاده بود. کشیش از کلیسا بیرون آمد در حالی که سر تا پای بدن‌اش را خون فرا گرفته بود". 

وزارت دفاع و ارتش سریلانکا پس از سلسله انفجارهای اخیر قوانین منع عبور و مرور را وضع کرده‌اند. مقام های نظامی اعلام کرده‌اند که این قوانین تا زمانی که همه چیز حل شده و به حالت عادی بازگردد اعمال خواهد شد. مقام‌های دولتی همچنین اعلام کرده‌اند که امکان دسترسی به نرم‌افزارهایی در رسانه‌های اجتماعی چون واتس آپ و فیسبوک را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات و اخبار نادرست مسدود کرده‌اند. 

"نیوزویک" در ادامه اشاره می‌کند که یک وسیله انفجاری دست‌ساز منفجر نشده توسط مقام‌های دولتی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی Bandaranaike کشف شده است. این دستگاه به طور موفقیت‌آمیزی خنثی شده است. 

دولت سریلانکا اعلام کرده که باور دارد اکثر انفجارها از پیش سازماندهی و هماهنگ شده و توسط عاملان انتحاری بوده است. دستکم هفت نفر در ارتباط با انفجارها بازداشت شده‌اند. 

"نیوزویک" در ادامه اشاره می‌کند این حملات در حالی صورت گرفته‌اند که سریلانکا در فاصله سال‌های 1983 تا 2009 میلادی درگیر جنگ خونین داخلی میان ستیزه‌جویان مسلح موسوم به ببرهای تامیل با نیروهای دولتی بود. اکثریت جمعیت سریلانکا را اعضای قومیت سینهالی تشکیل می‌دهند در حالی که تامیل‌ها در اقلیت هستند. تامیل‌ها عمدتا هندو و سینهالی‌ها عمدتا بودایی هستند. همچنین، در هر دو گروه جمعیت قابل توجهی از مسیحیان نیز حضور دارند. 

این نشریه در در ادامه اشاره می‌کند که رهبران جهان از جمله "دونالد ترامپ" رییس جمهوری امریکا با سریلانکا ابراز همدردی کردند و آمادگی خود را برای کمک‌رسانی به آن کشور اعلام داشتند. این نشریه اما با کنایه می‌نویسد ترامپ در پیام خود اعلام کرد که 138 نفر کشته و بیش از 600 نفر مجرح شده‌اند. مشخص نیست که او این آمار و ارقام را از کجا به دست آورده است! چرا که با آمار رسمی دولت سریلانکا تفاوت چشمگیری دارد. 

پاپ فرانسینس نیز در پایان سخنرانی خود در روز عید پاک در میدان سنت پیترو در واتیکان همبستگی خود را با مردم سریلانکا اعلام کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین