کد خبر: ۵۸۵۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹

سیستان و بلوچستان؛ هجوم مارهای سمی به هیرمند

مردم برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب و مارگزیدگی از نزدیک شدن به محل های گرفتار سیل و رودخانه ها خودداری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
فرماندار شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان گفت: با جاری شدن سیلاب در سیستان، هجوم مارهای سمی و عقرب در مناطق سیل زده این شهرستان را شاهد هستیم.

محمدعلی پیری روز دوشنبه اظهار داشت: با این وجود از زمان بروز سیلاب در هیرمند تاکنون موردی از مارگزیدگی در این شهرستان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: مردم برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیلاب و مارگزیدگی از نزدیک شدن به محل های گرفتار سیل و رودخانه ها خودداری کنند.

فرماندار هیرمند گفت: با توجه به اینکه سیلاب سه روستای این شهرستان را فرا گرفته و حدود هفت روستا نیز در معرض خطر قرار دارند تمامی امکانات برای خدمات رسانی و رفع مشکل در منطقه بسیج شده است.

سیلاب های غیر قابل کنترل افغانستان از اواخر اسفند سال گذشته در منطقه سیستان جاری شده است.

این سیلاب ها پس از بارندگی های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و ذوب شدن برف های کوههای هندوکش در بالا دست این رودخانه از شب گذشته(جمعه شب) سیلاب شدت بیشتری گرفته است.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.

رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما از رشته کوههای هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.

آب این رودخانه از 20 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سالها سیلاب های جزئی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.

سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی شود.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین