کد خبر: ۵۸۵۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴

پیشنهاد پامپئو درباره حل مشکل مرزهای زمینی و دریایی لبنان و اسرائیل به در بسته خورد

پیامدهای سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به بیروت هنوز توسط اسرائیل در دست بررسی است و تل‌آویو امیدوار است به نتایجی بیشتر از آن دست یابد.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، تحلیل‌ها و گزارش‌های اسرائیلی بر این نکته تاکید دارند که این میهمان آمریکایی مامور اجرای اهداف و منافع اسرائیل بوده است. با اینکه پیش از این زمانی که سایر راه‌ها دشوار و غیرممکن می‌شدند، اسرائیل مامور دائمی آمریکا برای تحقق منافعش بود اما گویا این بار نقش‌ها جابجا و وزیر خارجه آمریکا عهده‌دار اجرای ماموریتی برای اسرائیل شده است چرا که تل‌آویو از پیامدهای هر طرحی علیه ثروت‌های لبنان نگران است و می‌داند واکنش‌ها به چنین طرحی اجازه تکرار آن در داخل فلسطین را نمی‌دهد.

تیتر اول روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" (اسرائیل الیوم) به بحران مرزهای زمینی و دریایی لبنان و فلسطین اشغالی پرداخته است، در این مقاله آمده است، تل‌آویو از شکست طرح پامپئو در راضی کردن لبنان درباره خواسته‌های اسرائیل خبر دارد. در مقاله‌ای با عنوان "بحران‌ها با لبنان نمایان می‌شوند" آمده است، لبنان هرگز در برابر پافشاری‌ اسرائیل برای غارت منابع خود کوتاه نخواهد آمد. در لبنان دو بحران بزرگ وجود دارد که در انتظار راه‌حلی از طرف اسرائیل است یکی درگیری‌ها درباره مرزهای زمینی و دیگری اختلافات بر سر مرزهای دریایی.

همانند گذشته تل‌آویو در تمامی طرح‌های آمریکا یکی از طرف‌هاست، خواسته اسرائیل در قالب پیشنهاد آمریکا به عنوان راه‌حلی برای درگیری‌ها میان دو طرف بیان شد در واقع این طرح تنها تلاشی برای تحقق منافع اسرائیل است روزنامه اسرائیلی به شکل مستقیم به این مطلب اشاره و تاکید کرده، اساس پیشنهاد پامپئو بر تفکیک این دو درگیری است امری که حل هر دو مشکل را سهولت می‌بخشد.

اسرائیل هیوم درباره طرح پیشنهادی پامپئو آورده است، این راه‌حل برای مساله مرزها به شکلی که لبنان و سازمان ملل را راضی کند، به صورت فوری مطرح شد، بحران مرزهای دریایی نیز با رای توافقی دادگاه حل خواهد شد و تا زمانی که دادگاه کار خود را انجام دهد، شرکت‌های بین‌المللی فعالیت خود را از دریا انجام داده و استخراج‌های خود را از طریق اراضی اشغالی و لبنان صادر می‌کنند، پس از رای دادگاه نیز دو طرف بر اساس رای صادر شده عمل می‌کنند.

این روزنامه عبری زبان در ادامه به اختلافات داخلی لبنان می‌پردازد، این امر یکی از نقاط امید تل‌آویو و واشنگتن را فاش کرد، این روزنامه مدعی شد، پیشنهاد آمریکا موجب ایجاد تنشی میان سعد حریری، نخست وزیر لبنان که حامی تفکیک دو موضوع است و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور و چهره مورد حمایت حزب الله شد.

اسرائیل هیوم نوشت: اینها توجیهات دو طرف است، حریری بر این باور است که اقتصاد لبنان با مشکلاتی مواجه است و درآمدهای گازی ضامن بهبود اوضاع هستند. این پیشنهاد به روزنه امید اسرائیل و آمریکا برای دست کشیدن لبنان از اصول و حقوقش نزدیک‌تر است.

در مقابل این روزنامه اسرائیلی به نقل از نبیه بری توجیهاتی را آورد که به ساختاری که تل‌آویو به دنبال آن است یعنی ایجاد تردید درباره حقوق لبنان، نزدیک‌تر است. بری و حزب الله بر این باورند در صورت موافقت اسرائیل با حل بحران مرزهای زمینی به شکلی که لبنان می‌خواهد، این امر موجب می‌شود دیگر حزب الله نتواند مدعی اشغال اراضی لبنان توسط اسرائیل باشد و در این صورت دیگر نیازی به ذخیره‌سازی سلاح نیست! و این امر با این واقعیت که نیاز حزب الله به اسلحه از نیاز لبنان به حفظ توان مقاومت در مقابله با تهدید اسرائیل علیه امنیت و منابع آن و نیز اشغال اراضی این کشور ناشی می‌شود، تعارض دارد. مخالفان رویکرد آمریکا بر این باورند که این اقدام خللی را در یافتن بهانه‌ای برای خلع سلاح حزب الله ایجاد خواهد کرد.

این روزنامه همچنین توجیهات آمریکایی برای حل مساله مرزهای زمینی و دریایی را از این منظر فاش کرد که تفکیک این دو موضوع موجب خواهد شد گاز قطر از اراضی اشغالی و قبرس به اروپا برسد بدون اینکه هدف تهدید نظامی حزب الله قرار بگیرد. ابعاد طرح آمریکا به سطح بین‌المللی رسید به شکلی که در این راه‌حل آمریکا به روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز اروپا ضربه وارد می‌کند اما پافشاری اسرائیل بر موضعگیری‌هایش نوعی رسیدگی به این مسایل آن هم از نوع میانه‌اش محسوب می‌شود! می‌توان احتمال داد که این موضوعات در مذاکرات پامپئو در اراضی اشغالی برای ایجاد تنش‌ مطرح شدند زیرا طبق طرح پیشنهادی آمریکا استخراج گاز از تغییرات کوچک مرزی مهم‌تر است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین