کد خبر: ۵۸۵۸۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

رکوردشکنی همزمان تزریق گاز به میادین نفتی و سوزانده شدن گاز در سال ۹۶

براساس آمارهای مندرج در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ کل کشور، در این سال به صورت متوسط ۱۱۰ میلیون و ۵۹۱ هزار متر مکعب در روز گاز به چاه های نفتی تزریق و ۴۷ میلیون و ۴۱۰ هزار متر مکعب گاز در روز سوزانده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
براساس آمارهای مندرج در گزارش تفریغ بودجه سال 96 کل کشور از میزان 306 میلیارد و 442 میلیون متر مکعب گاز خام تولیدی در طی سال 96 حدود 40 میلیارد  و 366 میلیون متر مکعب گاز به چاه های نفتی تزریق شده است. به عبارت دیگر، روزانه بالغ بر 110 میلیون و 591 هزار متر مکعب گاز به چاه های نفتی تزریق شده است. در دو دهه اخیر، میزان تزریق گاز به چاه های نفتی همواره دورقمی بوده است.

این گزارش حاکی است 18 میلیارد و 486 میلیون متر مکعب در سال 96 نیز در شرکت های تولیدی و پالایش گاز مصرف شده است.

علاوه بر این، حدود 17 میلیارد و 305 میلیون متر مکعب گاز در سال 96 نیز سوزانده شده و به هدر رفته است. به عبارت دیگر، روزانه 47 میلیون و 410 هزار متر مکعب گاز سوزانده شده است.

گفتنی است میزان گازهای همراه نفت سوزانده شده در سال 96، بیشترین رقم مذکور در دو دهه اخیر بوده است. زیرا براساس آمارهای موجود در ترازنامه هیدروکربوری کشور (منتشر شده توسط وزارت نفت)، میزان سوزانده شدن گازهای همراه نفت در سال های 75 تا 95 همواره کمتر از 45 میلیون متر مکعب در روز بوده است.

میزان گازهای همراه نفت سوزانده شده در سال ۹۶، تقریبا معادل گاز تولیدی دو فاز پارس جنوبی است. به عبارت دیگر، می‌توان این اتفاق را اینگونه تشبیه کرد که در سال ۹۶ دو فاز پارس جنوبی با ظرفیت کامل در حال فعالیت بوده ولی تمام گاز تولیدی آنها، به هدر رفته است که به جز ایجاد آلودگی شدید، خسارت اقتصادی سنگینی به کشور وارد کرده است. کارشناسان اعتقاد دارند در صورت استفاده از این گازها برای تولید برق، امکان تولید سالانه ۷ هزار مگاوات برق و کسب درآمدی حدود ۲ میلیارد دلار در سال وجود داشت. همچنین در صورت صادرات این حجم از گازهای همراه نفت و محصولات حاصل از پالایش آنها، از هدررفت ۵.۵ میلیارد دلار در سال از سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شد.

منبع: خبرگزاری فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین