کد خبر: ۵۸۵۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

نصرالله، از افشای واکنش احتمالی ایران در برابر آمریکا خودداری کرد

سردبیر روزنامه رأی الیوم به تحلیل سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره مسائل منطقه پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
عبد الباری عطوان در سرمقاله اش در رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود نوشت: سخنرانی‌های سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت اسلامی در لبنان، همواره آکنده از اطلاعات و نگاه عمیق به حوادث جاری منطقه خاورمیانه و تمامی جهان است و سخنرانی اخیر وی که شب گذشته (دوشنبه) در جشنی که به مناسبت سالگرد تأسیس مرکز فرهنگی "جمعیت پیشاهنگان امام زمان (عج) "، ایراد کرد در همان راستا بود و شماری از مسائل بسیار مهم را روشن کرد.

مهمترین مسائلی را که سید حسن نصرالله در سخنرانی شب گذشته خود به آن پرداخت می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

نخست تکذیب قاطع آنچه در روزنامه کویتی درباره وجود نقشه اسرائیل برای ترور او و شماری از رهبران رده بالای حزب الله منتشر شد. دبیرکل حزب‌الله در این خصوص تأکید کرد خبر این روزنامه، هم خبری اشتباه و هم زمان انتشار آن بسیار نامناسب بود. سید حسن نصر الله همچنین احتمال بروز رویارویی در آینده نزدیک با اسرائیل را رد کرد؛ زیرا به گفته وی تل‌آویو آمادگی نظامی برای آن را ندارد و از طرف دیگر آن دوران که نیروی هوایی اسرائیل می‌توانست تعیین کننده سرنوشت جنگ باشد، گذشته است.

دوم: دبیرکل حزب‌الله شخصاً به افکار عمومی لبنان و بعید بودن احتمال جنگ به دلیل ترس اسرائیل از بازدارندگی موشکی حزب‌الله اطمینان خاطر داد و به شوخی گفت: رسیدن دو موشک به شکل اشتباه از نوار غزه به تل آویو و موشک سوم به شمال آن، حالتی از دلهره و ترس را به وجود آورد؛ پس اگر هزاران موشک به یکباره شلیک شود، حال و روز آن‌ها چطور خواهد بود؟

سوم: او بروز هرگونه رویارویی نظامی بین هم پیمانان روس و ایرانی در خاک سوریه را تکذیب کرد. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت آنچه برخی از شبکه‌های تلویزیونی به ویژه شبکه «العربیه» در این زمینه پخش می‌کنند، تنها آمال و آرزوهایشان است و درباره جنگ روانی هشدار داد و خواستار این شد که با هر آنچه این روزها منتشر می‌شود با دقت بالا برخورد شود زیرا محور مقاومت مورد هدف است.

چهارم: به عربستان و امارات به شدت حمله کرد و به همراهی آن‌ها با آمریکا برای جبران کمبود در بازار جهانی نفت در صورت کم شدن صادرات ایران و همچنین دخالت‌های مادی و تسلیحاتی آنان در سودان و لیبی اشاره کرد.

پنجم: سید حسن نصرالله از افشای ماهیت واکنش احتمالی ایران یا حزب الله به پیامدهای مرحله دوم تحریم‌های آمریکا خودداری کرد. وی همچنین تعجب خود را از سکوت جهان در برابر این استکبار آمریکایی و قانون جنگلی که دونالد ترامپ آن را اجرا می‌کند، ابراز کرد و اسرائیل را ابزاری از ابزارهای دشمن بزرگ، یعنی آمریکا برشمرد.

ششم: محکوم کردن حملات تروریستی که روز یکشنبه چند کلیسا را در سریلانکا هدف قرار داد و درباره وجود طرح و نقشه‌ای برای جنگ دینیِ اسلامی مسیحی هشدار داد و عربستان را به حمایت از گروه‌های تکفیری متهم کرد و گفت حملات تروریستی اخیر در عربستان قابل پیش بینی بود زیرا آشپزی که از سم استفاده می‌کند، بالاخره باید خود نیز طعم آن را بچشد.

عطوان در پایان نوشت: روزهای آینده آکنده از اتفاقات غافلگیرکننده خواهد بود؛ غافلگیری‌هایی که برای آمریکا و هم پیمانان عرب و اسرائیلی آن خوشایند نخواهد بود. ما کسانی هستیم که تا آخرین نفس در خندق مقاومت خواهیم ایستاد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین