کد خبر: ۵۸۶۸۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
تیم B مخالف مبادله زندانیان و هرگونه تعامل و گفت‌وگوی آمریکا با ایران است

پاتک ظریف به «تیم B»| تیم «B» چه کسانی هستند و از ایران چه می‌خواهند؟

جان بولتون با برنامه تحقق رویای سلطه آمریکا بر جهان، بنیامین نتانیاهو با تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی، بن سلمان به منظور التیام حسادت های تاریخی و بن زاید با اهداف جاه طلبانه خود، چهار عضو «تیم ب» هستند که منطقه را به سوی آتش افروزی هدایت می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
ظریف چندی پیش در صفحه توئیتر خود، بولتون، بن‌سلمان، بن‌زائد و بی‌بی (نتانیاهو) را در گروهی به نام «تیم ب» دسته بندی کرد و نوشت، اعضای این گروه، برای هر جنایتی از مصونیت [آمریکا] برخوردار هستند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در بخش های کوتاهی از این مصاحبه که روز گذشته منتشر شد، «محمد جواد ظریف» با اشاره به تلاش‌های برخی چهره های نزدیک به ترامپ برای تغییر نظام ایران گفت که کارزار فشار حداکثری رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است.

پاتک ظریف به «تیم B»| تیم «B» چه کسانی هستند و از ایران چه می‌خواهند؟

پاتک ظریف به «تیم B»| تیم «B» چه کسانی هستند و از ایران چه می‌خواهند؟

به نوشته روزنامه خراسان، این رسانه اصلی‌ترین رسانه گروه های تندروی آمریکایی است و گفته می شود تنها رسانه ای است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مخاطب آن است و حتی بسیاری از توئیت هایش را بلافاصله پس از بخش های خبری این شبکه می نویسد. هنوز متن کامل این گفت و گو منتشر نشده است اما نفس گفت و گوی ظریف با این رسانه خاص، واکنش ها و تحلیل هایی را در پی داشته است از جمله این که فعالان رسانه ای معتقدند او با گفت وگو با فاکس نیوز خواسته تیم جان بولتون در کاخ سفید را دور بزند و بدون واسطه این گروه حرف هایش را به ترامپ بگوید. 

در همین زمینه حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور سخنان ظریف را در گفت وگو با فاکس نیوز «اتمام حجت با هیئت حاکمه آمریکا و سران برخی کشورهای منطقه» دانسته است. حتی خبرنگار بی بی سی روز گذشته گزارش داد که بلافاصله پس از این گفت و گو جان بولتون چهره ضد ایرانی و جنگ طلب کاخ سفید که مشاور امنیت ملی آمریکاست، به محل این شبکه رفته و گفت و گویی را ضبط کرده تا پس از مصاحبه ظریف پخش شود.

او تاکید کرد که مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در تلاش برای تغییر نظام ایران هستند. در بخش کوتاهی از این مصاحبه که شامگاه جمعه منتشر شده ظریف در پاسخ به سوال «هرالدو ریورا» مجری فاکس‌نیوز که می‌پرسد «پس اعتقاد دارید که بولتون، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات می‌خواهند نظام ایران را تغییر بدهند» اظهار کرد که این حداقل کاری است که آن ها می‌خواهند انجام دهند. وی ادامه داد: «همه آن ها این تمایل را بروز دادند که می‌خواهند ایالات متحده را به یک درگیری (نظامی با ایران) بکشانند. من گمان نمی‌کنم که (دونالد) ترامپ رئیس ‌جمهور آمریکا خواستار چنین کاری باشد». 

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به شعارهای تبلیغاتی و ضد جنگ ترامپ در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، افزود: «من معتقدم که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را با شعارهایی مبنی بر وارد نکردن آمریکا به جنگی دیگر، پیش برد. اما معتقدم که نیّت ترامپ از کارزار فشار حداکثری علیه ایران، برای به‌زانو درآوردن و تسلیم شدن ما در برابر فشارها، محکوم به شکست است».

** آشنا: سخنان ظریف اتمام حجت با هیئت حاکمه آمریکا و سران برخی کشورهای منطقه است

در همین باره حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نیز با اشاره به مصاحبه وزیر امور خارجه با شبکه فاکس نیوز تأکید کرد: سخنان ظریف در فاکس نیوز اتمام حجت ایرانیان با هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا و سران برخی کشورها و رژیم های منطقه است. زبانش گویاست؛ به نرمی زبان موسی وهارون با فرعون و به سختی زبان ابوذر و سلمان با بزرگان قوم. ظریف و سلیمانی دو روی سکه اقتدار ایران و اسلام اند. قدرشان را بدانیم.

پاتک ظریف به «تیم ب»

انگیزه‌های جنگ افروزی تیم «ب»

خبرگزاری ایرنا نیز نوشته است: «تیم ب»، اصطلاحی است که پس از پخش تیزر کوتاهی از گفت و گوی وزیر امور خارجه ایران در نیویورک با شبکه خبری فاکس نیوز، در رسانه های داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت. 

«محمد جواد ظریف» در این گفت و گو جنگ طلبان را چهار شخصیت از چهار کشور معرفی کرده و گفته است: بولتون، «بی بی»، بن سلمان و بن زاید در پی جنگ با ایران هستند. 

ظریف این روزها در نیویورک به سر می برد و به نظر می رسد در گفت و گو با رسانه طرفدار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، کوشیده است مرز جنگ طلبان جهان را با دیگران تمیز دهد و این میان حتی مرز باریکی هم بین جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ترامپ رییس جمهوری آمریکا برقرار ساخته است. «تیم ب» به گفته ظریف در تلاش است تا سیاست خارجی کاخ سفید را به سمت جنگ با ایران هدایت کند و از این طریق منافع خود را پی بگیرند. 

**تیم «بی» چه کسانی هستند؟

جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمدبن سلمان و محمدبن زاید چهار عضو تیم ب هستند که انگیزه دشمنی آن ها با ایران، از رویای تسلط بر جهان تا کینه های تاریخی و مذهبی گسترده است. 

بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا است. او از 9 آوریل 2018 پس از کش و قوس های بسیار سرانجام به جرگه ترامپی های کاخ سفید وارد شد. سیاستمداری که بیش از آنکه در جهان دیپلمات شناخته شود، جنگ طلب معرفی می شود.

«رژیم چنچ» از پروژه های مورد علاقه اوست و او در راستای همین علاقه از طرفداران و حتی نظریه پردازان اصلی حمله ویرانگر آمریکا به عراق به بهانه سلاح های شیمیایی موهوم بود. تلاش او برای تغییر رژیم لیبی هم این کشور را در آستانه ویرانی قرار داده است. رژیم چنج در سوریه هم هدف ویژه بولتون و هفکرانش طی یک دهه گذشته بود که تاکنون با شکست روبرو شده است. 

تغییر رژیم در ایران و کره شمالی از تازه ترین اهداف تعریف شده در اندیشکده «آمریکن اینترپرایز» به ریاست بولتون بوده و به شدت در حال پیگیری است. انجمن های یهودی از میزبانان همیشگی این دیپلمات آمریکایی هستند و چندی است با منافقین ایرانی هم حشر و نشر گسترده ای داشته است. 

بولتون تسلط بر جهان را رسالت ایالات متحده آمریکا می داند و برای تحقق این رسالت در تلاش است، ایران از بهمن 57 تاکنون نه تنها در مسیر این تحقق گامی برنداشته بلکه با استقلال خود، انجام این هدف را با چالش های زیادی مواجه کرده است. 

با حضور بولتون و مایک پمپئو در کنار رییس جمهوری تاجر مسلک آمریکا، سیاست خارجی آمریکا به اذعان تحلیلگران داخلی این کشور در یکی از رادیکال ترین دوره های خود قرار داد. سیاست تمامیت خواهانه بولتون با بهره گیری از پمپئو، سرعت تندروی های ذاتی ترامپ را شتاب داده و به سمت باتلاق تنش و انزوا هدایت خواهد کرد. 

«ب» دوم تیم «ب»، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. اگر بولتون در دشمنی با ایران آهسته و پنهان گام برمی دارد، اما نتانیاهو در هر فرصتی تند و آشکار علیه ایران موضع گیری و اقدام می کند. رهبر حزب لیکود که به کمک برگ برنده ترامپ از مهلکه شکست در انتخابات نجات یافت از مشوقان اصلی رییس جمهوری آمریکا در اقدام علیه ایران است و رژیم صهیونیستی حتی از تنش های نظامی در این زمینه استقبال می کند. 

نخست وزیر رادیکال رژیم اشغالگر قدس؛ حضور ترامپ در کاخ سفید و خروج او از برجام را فرصت مغتنمی می داند که طی آن پروسه ایران هراسی و ایران ستیزی خود را تکمیل کند. 

نتانیاهو در طلب جغرافیای خاورمیانه برای اشغالگری و نابودی کشور فلسطین است. در این مسیر با تهدید و تطمیع اعراب را با خود همراه کرده و اکنون ایران سدی بزرگ در راه یاغیگری های این رژیم است. 

سومین «ب» در تیم مورد اشاره ظریف، «بن سلمان» ولیعهد جوان عربستان سعودی است. بن سلمان در تداوم پروژه ایران ستیزی آل سعود، با بهره گیری از تنش های تاریخی و مذهبی با ایران و همچنین با تکیه بر دلارهای نفتی خلیج فارس، تلاش می کند تاجر کاخ سفید را قانع کند که ایران دشمن صلح منطقه و جهان است. 

ترامپ هم برای قانع شدن انگیزه های بسیار دارد که پر کردن زرادخانه های عربستان با سلاح های آمریکایی از مهم ترین آن است. تامین امنیت رژیم صهیونیستی از طریق تقویت محور عبری-عربی در خاورمیانه و بسترسازی برای معامله موسوم به معامله قرن هم از پشت پرده پیوند «بی» ریاض (بن سلمان) با «بی» واشنگتن (بولتون) و «بی» تل آویو دارد. 

ضلع چهارم «ب» اما برخلاف اضلاع دیگر، قدم های ابتدایی خود را در عرصه جهانی تجربه می کند. در این بازی بزرگان « بن زاید آل نهیان» در پی گشودن فصلی تازه به نام امارات متحده عربی در جهان است. 

**«ب» ها از ایران چه می خواهند؟ 

گمانه و حدس درباره اهداف تیم بی و آنچه برای ایران در سر دارند کار چندان ساده ای نیست. ترامپ به تحریک بولتون و بنیامین و تشویق بن سلمان و بن زاید در پی جنگ است یا سناریوی با دست پیش کشیدن و با پا پس زدن، دستور کار سیاست خارجی آمریکاست؟ 

پرسشی که تحلیلگران بین المللی پاسخی قطعی برای آن ندارند اما تحلیل وزیر امورخارجه ایران از تحرکات تیم بی جنگ نیست. «محمدجواد ظریف» در بخشی از گفت و گوی خود با شبکه خبری فاکس نیوز در این باره می گوید: «معتقدم که شخص ترامپ در پی جنگ با ایران نیست و در مبارزات انتخاباتی اعلام کرد که مخالف ورود آمریکا به جنگ دیگری است.»

ظریف، با اشاره به وعده انتخاباتی ترامپ مبنی بر عدم آغاز جنگی تازه برای آمریکا، میان او و تیم تحریک و تشویق جنگ تفاوت قائل شده است. تیمی که بیش و پیش از آنکه به فکر صلح در خاورمیانه و یا حتی منافع آمریکا باشند به دنبال ارضای جاه طلبی های جغرافیایی و تاریخی خود هستند. 

اینکه تیم ب در مسیر زیاده خواهی های خود از چه ابزارهایی بهره خواهند گرفت، مبهم است اما به نظر می رسد سناریوی روی میز فشار حداکثری بر ایران است تا به ادعای مقامات آمریکایی تغییر رویه دهد. 

نکته جالب در اعضای تیم ب معرفی شده از سوی ظریف، غیبت معنادار اروپا و همسایگان ایران است. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دستکم طی پنج سال گذشته سبب پراکندگی گسترده در اجماع جهانی علیه ایران شده است. با ادامه چنین تدبیری می توان انزوای تیم چهارنفره ب و کاهش تاثیر اقدامات آن ها را منتظر بود. پیش بینی که امروز واشگتن پست هم در تحلیل تقابل آمریکا با ایران به آن اشاره کرده و آورده است: سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران به بن بست رسید. 

تیم B مخالف مبادله زندانیان و هر گونه تعامل و گفت وگو با ایران است

همچنین یک دیپلمات پیشین تاکید کرد: تاخیر در اعلام جواب آمریکایی ها در برابر پیشنهاد مبادله زندانیان، نشاندهنده آن است که تیم B مخالف مبادله زندانیان و هر گونه تعامل و گفت وگو است.

«عبدالرضا فرجی راد» در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اقدامات تیم B (جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید) در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا گفت: وقتی به عملکرد و گفته های دونالد ترامپ - از زمانی که وی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بوده است تا به امروز – نگاه می کنیم، می توانیم بگوییم که نمی شود رفتارها و گفتارهای رئیس جمهور آمریکا را با تیم B و مایک پمپئو 100 درصد یکسان و منطبق دانست. 

**تیم B به دنبال همراه کردن ترامپ با خود است

وی اضافه کرد: هرچند ترامپ در طول دو سال گذشته رویکردهایش فراز و نشیب های بسیاری داشته ولی شاهد تفاوت های رفتاری میان رئیس جمهور آمریکا با تیم B بوده ایم. تیم B به مثابه گروه فشاری است که در پی هر تصمیمی از سوی کاخ سفید به دنبال اثرگذاری بر رئیس جمهور آمریکا و همراه کردن ترامپ با خود است که در نمونه های بسیاری هم موفق بوده اند که می توان به مذاکرات آمریکا با کره شمالی و دستور ترامپ برای خروج نیروهای نظامی از سوریه اشاره کرد که اقدامات این گروه وضعیت خروج نیروها را نامشخص و نامعلوم کرده است. 

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به تلاش های تیم B برای قراردادن ایران در کانون حملات ترامپ، تصریح کرد: ترامپ هرچند از برجام خارج شده و اقدامات ناشایست و نامربوط بسیاری را درباره ایران انجام داده است ولی به نظر نمی رسد که وی به دنبال درگیری و برخورد نظامی باشد و از سویی، ادعاهایی را هم درباره آمادگی اش برای مذاکره با ایران کرده است.  با این وجود، تیم B تلاش های زیادی می کند تارفتارهای ترامپ را براساس خواسته های خود جهت دهی کرده و رویکرد کاخ سفید به کارزار و برخورد نظامی با ایران منتهی شود. 

وی خاطرنشان کرد: ترامپ در کارزار انتخاباتی اش پیش از ریاست جمهوری ادعاهایی را نسبت به توافق هسته ای مطرح کرد که آن ادعاها به همراه تلاش های تیم B، وی را مجبور کرد از برجام خارج شود. امروز هم ترامپ می خواهد در برابر خروج از برجام، دستاوردی را به دست آورد و بگوید من چیزی را به دست آوردم که دولت پیشین آمریکا موفق به دست آوردن آن نشده بود و با آمدن جو بایدن، معاون اوباما به کارزارهای انتخاباتی، این نگاه تشدید خواهد شد. 

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه افزود: در مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ هم آمریکا منافع چندانی را کسب نکرده و کره ای ها امتیازات بیشتری گرفته اند ولی ترامپ با بهره برداری از این مسئله به دنبال تبدیل این موضوع به یک دستاورد و پیروزی است. 

فرجی راد اضافه کرد: یکی از ادعاهایی که ترامپ نسبت به برجام دارد این است که این توافق، موجب کسب سود از اروپا، روسیه و چین شد و آمریکا نه تنها سودی را به دست نیاورد بلکه پول هم پرداخت کرد. حرف ترامپ، صحبت هایی از این دست است ولی تیم B به دنبال ایجاد تنش، درگیری نظامی و براندازی است. 

**با مبادله زندانیان می توان گروه های فشار و تیم B را کنار زد

وی اضافه کرد: محمدجواد ظریف رویکرد هوشمندانه ای را درباره انفکاک میان ترامپ و تیمB در پیش گرفته است. هر چند این رویکرد باید پیش از این مورد توجه دست اندرکاران قرار می گرفت،اما امروز هم این رویکرد باید بیش از پیش مورد پرداخت قرار بگیرد تا بتواند ضمن ایجاد شکاف، مخاطب اصلی خود را درون هیات حاکمه آمریکا پیدا کند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی مبادله زندانیان را گام خوبی برای مدیریت تنش های موجود دانست و بیان کرد: مبادله زندانیان هم یک اقدام انسانی است و هم می تواند آغاز خوبی برای تعامل باشد و این احساس را ایجاد کند که می توان درخصوص موضوعات دیگری به گفت وگو نشست و گروه های فشار و تیم B را کنار زد. 

فرجی راد با بیان اینکه آنگونه ظریف در نیویورک گفت ایران از چند ماه پیش این مسئله را به صورت رسمی اعلام کرده است، یادآور شد: با وجود اعلام قبلی ایران، آمریکا به این مسئله جواب نداده بود تا آنکه پس از این اعلام رسمی، جواب نصف نیمه ای را دادند. با این وجود، تاخیر در اعلام جواب در برابر این پیشنهاد، نشاندهنده آن است که تیم B مخالف مبادله زندانیان و هر گونه تعامل و گفت وگو است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
0
0
واقعا پاتک سهمگین و خطرناکی هم بود
رسول شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
0
0
ظریف دیپلمات قابلی است، قدرش بدانیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین