کد خبر: ۵۸۶۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

انتخابات مجلس و سردرگمی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

حدود 10ماه دیگر به انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است. اما آن تکاپوی همیشگی در بین جریان‌های سیاسی کشور از جمله دو جریان ریشه‌دار اصلاح‌طلبان و اصولگران، دیده نمی‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
برخی اصلاح‌طلبان از مشارکت مشروط در انتخابات صحبت می‌کنند و در مقابل جریان اصولگرا همچنان نتوانسته است به یک ائتلاف درونی در بین طیف‌های اصولگرایی برسد. در کنار این بی‌رمقی و بی‌تحرکی، قانون جدید انتخابات را داریم که همچنان به تصویب نهایی نرسیده است. احزاب سیاسی همچنان سردرگم هستند که انتخابات آینده چگونه برگزار خواهد شد آیا استانی می‌شود یا به همان روال گذشته برگزار می‌شود. 

روز گذشته سیداسماعیل موسوی، مدیرکل انتخابات وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس چه قانونی اجرا می‌شود، گفته است: مجلس در حال اصلاح قانون انتخابات است، اما هنوز شورای نگهبان آن را تایید نکرده است؛ بنابراین انتخابات بر اساس قانون موجود انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، اما اگر طرح مجلس به تایید شورای نگهبان رسیده و نهایی شود، برای وزارت کشور قانون جدید لازم‌الاجرا خواهد بود. به گفته وی لایحه قانون جامع انتخابات توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است، اما در دستور کار مجلس نیست و به انتخابات دوم اسفند نمی‌رسد.

از آنجا که برگزاری انتخابات یک امر اجرائی، پیچیده و حساس است و تصمیم‌گیری و تغییر و تحول در آن نیازمند اشراف کامل نسبت به جوانب اجرائی و آثار متعدد سیاسی و اجتماعی آن است. حال سوال اینجاست که اگر انتخابات بر اساس قانون جدید برگزار شود آیا جریان‌ها و احزاب سیاسی آمادگی دارند تا بر اساس آن وارد میدان انتخابات شوند. با توجه به اینکه اگر استانی برگزار شود ارائه لیست از سوی جریان‌های سیاسی الزامی است آیا دوباره اصلاح‌طلبان رویکرد گذشته را در این رابطه در پیش خواهند گرفت؟ آیا این قانون اصولگرایان را ملزم خواهد کرد که به یک ائتلاف درونی برسند؟ با توجه به چندصدایی و بی‌تحرکی و همچنین عدم گفتمان‌سازی در بین جریان‌های سیاسی انتخابات آینده چگونه برگزار خواهد شد؟

سید رحیم ابوالحسنی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه معتقد است قانون جدید به انتخابات اسفندماه امسال نخواهد رسید و با توجه به فضای بین‌المللی و تحریم‌هایی که بواسطه دشمنی آمریکا بر کشور تحمیل شده است ما نیازمند وفاق بیشتری در داخل کشور هستیم که این وفاق نیازمند همراهی بیشتر جریان‌های سیاسی و تساهل بیشتری از سوی شورای نگهبان نسبت به آنها هستیم.

**اگر انتخابات استانی شود راهی جز ائتلاف نداریم

سید رحیم ابوالحسنی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان دوباره همان رویه گذشته را در پیش خواهند گرفت، به «ابتکار» گفت: اصلاح‌طلبان از سال 1392 تا به حال در انتخابات موفق بوده‌اند. این فعال سیاسی در ادامه افزود: در انتخابات مجلس آنچه که مشهور است این است که 12 هزار نفر در سراسر کشور ثبت‏نام کردند که قریب به 6 هزار نفر از آنها ردصلاحیت شدند. قطعا در بین این 6 هزار نفر همه اصلاح‌طلبان شناخته شده رد صلاحیت شدند. بنابراین جریان اصلاحات مجبور شد برای جلوگیری از ورود افراد تندرو و افراطی به افراد میانه‌رو رای بدهد. شما ببینید در لیست امید تهران شاید چهار نفر از آنها اصلاح‌طلب شاخص بودند. بقیه آنها افرادی بودند که مهم‌ترین مشخصه آنها اصولگرا نبودنشان بود. حتی در برخی از شهرستان‌ها اصلاح‌طلبان مجبور شدند به یک اصولگرای متعادل رای بدهند تا یک اصولگرای افراطی به مجلس راه پیدا نکند. آیا با وجود چنین شرایطی که بر اصلاح‌طلبان تحمیل شده بود می‌شود گفت این مجلس، مجلس اصلاح‌طلبان است؟ صد در صد اینگونه نیست. مردم به خاطر اینکه از اصولگرایان ناراضی بودند به لیست اصلاح‌طلبان رای دادند. لیستی که خود اصلاح‌طلبان از روی ناچاری ارائه کردند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در رابطه با بحث جامعه‏شناسی باید گفت در دوره مبادله، بحث سیری‌پذیری و اشتها را مطرح می‌کنند. گروهی که به قدرت رسید بالاخره پس از مدتی کارنامه خودش را نشان می‌دهد و طبیعتا یک سیری نسبت به آن به وجود می‌آید و مردم دوباره به جناح رقیب روی می‌آورد. در آمریکا ما نیز می‌بینیم که تقریبا اینگونه است و احزاب دو دوره متوالی قدرت را در اختیار دارند. به نظر من یک نوع سیری نسبت به این قضیه رخ داده است. ابوالحسنی با بیان اینکه اگر انتخابات استانی شود قطعا ائتلاف می‌کنیم، گفت: اصلاح‌طلبان راهی جز ائتلاف ندارند چرا که در انتخابات استانی احزاب باید لیست ارائه کنند. استانی شدن انتخابات باعث می‌شود که هیچ نامزدی نتواند به صورت فردی کاندید شد و مجبور به ائتلاف است. در واقع این ائتلاف فقط در ارتباط با اصلاح‌طلبان نیست و اصولگراها هم مجبورند در قالب ائتلاف وارد انتخابات شوند تا بتوانند رای بیاورند.

**در شرایط کنونی فضای سیاسی کشور نیازمند تساهل بیشتری است

این فعال سیاسی تصریح کرد: کشور در انتخابات امسال با چندین مشکل روبه‏رو است یکی از آنها فضای سیاسی بین‌المللی است. به نظر من این فضا برای ما هم می‌تواند فرصت باشد هم تهدید. اگر سیاستمدران کشور با توجه به فضای بین‌المللی به دنبال اجماع در داخل کشور باشند و بخواهند مقاومت ملی را در مقابل فضای بین‌المللی و دشمنی‌های آمریکا شکل دهند فضای سیاسی نیازمند تسامح و تساهل بیشتری است. از شورای نگهبان انتظار می‌رود در این شرایط نسبت به رد صلاحیت‌ها با تساهل بیشتری برخورد کند. اگر این کار شکل بگیرد یک نوع وفاق شکل می‌گیرد و هر دو جریان سیاسی می‌توانند فعال باشند. اما اگر محدودیت‌ها را بیشتر کنند صد در صد شاهد کاهش مشارکت‌ها خواهیم بود. عقل حکم می‌کند که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اجماع کنند تا گزینه‌های بهتری به مجلس راه پیدا کنند. 

درواقع کاندیدا و نامزدی که به‏وسیله ائتلاف وارد مجلس می‌شود قطعا بهتر از کاندیدایی است که به صورت فردی و رای کمتری وارد مجلس شده است. به عقیده من انتخابات امسال از این بابت که دشمن خارجی به شدت ما را تحت فشار قرار داده است نیازمند همراهی بیشتر نیروهای سیاسی است. ائتلاف درون‌گروهی بهترین رویکرد در این شرایط است.

**جریان‌های سیاسی برای حفظ نظام مجبور به مشارکت در انتخابات هستند

ابوالحسنی در پاسخ به این سوال که گفتمان‌سازی و تحرکات انتخاباتی در بین جریان‌های سیاسی بسیار ضعیف است شما فضای انتخاباتی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: فعلا فضای انتخاباتی در کشور شکل نگرفته است تا بتوان در مورد آن قضاوت و یا پیش‌بینی کرد. می‌توان گفت یکی از دلایل نبود فضای انتخاباتی در کشور همین قانون جدید انتخابات است که جریان‌های سیاسی را همچنان بلاتکلیف نگه داشته است. در درجه دوم مشکلاتی که از شروع سال جدید برای کشور رخ داده است و همچنین فضای که خارج از کشور بر ما تحمیل شده است. مجموعه این عوامل باعث شده است که نخبگان سیاسی و فعالان هنوز درگیر مسائل غیرانتخاباتی باشند و نمی‌دانند کشور به کدام سو پیش می‌رود. تا فضای انتخاباتی شکل نگیرد نمی‌شود قضاوت کرد که جریان‌های سیاسی چه برخوردی خواهند داشت و عملکرد آنها چگونه خواهد بود. 

من معتقدم که هر دو جریان برای حفظ نظام جمهوری اسلامی مجبور به مشارکت در انتخابات هستند. چرا که عدم مشارکت خود به خود موجب کاهش مشارکت عمومی می‌شود که این خواسته دشمن است و هیچ یک از طرفین (اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) مایل به ایجاد خطر و تهدید برای کشور نیستند.

**ائتلاف در حین عمل شکل می‌گیرد

این فعال سیاسی افزود: با توجه به مشکلاتی که برای کشور به وجود آمده است هنوز برای قضاوت در رابطه با رویکرد جریان‌ها نسبت به انتخابات زود است. در کشور ما ائتلاف معمولا در دو ماه آخر شکل می‌گیرد. چرا که زمانی ما یک حزب فراگیر نداریم و در کنار آن احزاب به معنای واقعی فعال نیستند مسلما ائتلاف زمانی شکل می‌گیرد که نیروها به یک وزن سیاسی در کشور رسیده باشند. تا زمانی که جریان‌ها قدرت تاثیرگذاری نداشته باشند کسی وارد ائتلاف با آنها نمی‌شود. ائتلاف حاصل مذاکره و معامله است. ابتدا باید وارد صحنه انتخابات شوند بعد از آنکه قدرت آنها مشخص شد طیف یا اشخاص وارد مذارکره و ائتلاف با آنها می‌شوند.

منبع: روزنامه ابتکار
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین