کد خبر: ۵۸۷۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
"آمریکا صرفاً ادعا می‌کند حامی ملت ایران است و تنها با نظام و دولت ایران مشکل دارد"

روحانی:‌ شرایطی که دشمنان در سال ۹۷ و ۹۸ به وجود آوردند، بسیار سخت است| راهی جز ایستادگی وجود ندارد| برای روابط با همسایگان منطقه‌ای و دفاع از خود از دیگران اجازه نخواهیم گرفت

رئیس‌ جمهور با قدردانی از تمام دست‌اندکاران و بویژه استاندار کرمانشاه به خاطر اقدامات عظیم در بازسازی مناطق زلزله‌زده، کرمانشاه را استان قهرمان‌پرور در دفاع و توسعه کشور دانست و تاکید کرد: ساخت و تحویل ۲۹ هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده از زلزله باعث افتخار کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن روحانی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با اشاره به افتتاح طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای در استان به ویژه در حوزه آب اظهار داشت: دولت ۶,۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح عظیم توسعه آب‌های گرمسیری غرب هزینه کرده است.

رئیس‌جمهوری با بیان این که امروز یکی از بزرگترین طرح‌های توسعه منابع آب در تاریخ کشور افتتاح شد، از زحمات همه دست‌اندرکاران، مهندسان و قرارگاه خاتم در تکمیل پروژه آب‌های گرمسیری غرب تشکر کرد.

روحانی:‌ شرایطی که دشمنان در سال ۹۷ و ۹۸ به وجود آوردند،بسیار سخت است/ راهی جز ایستادگی وجود ندارد

روحانی با تأکید بر این که امروز دشمنان جنگ بزرگ اقتصادی و روانی را علیه ملت ایران آغاز کرده‌اند، اظهار داشت: آن چه دشمنان ملت ایران می‌خواهند چیزی نیست که برای یک ایرانی غیور قابل قبول باشد و باید برابر سخنان ناروا، غیر منطقی، زورگویی و یاوه‌گویی‌ها ایستادگی کنیم و راهی جز ایستادگی وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری گفت: به عنوان فردی که از روز اول انقلاب یعنی از سال ۴۲، به عنوان یک سرباز در کنار انقلاب بودم و در ۸ سال دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان مسئولیت داشتم و در حوادث بعدی نیز حضور داشتم، شرایطی که دشمنان در سال ۹۷ و ۹۸ به وجود آوردند، شرایط بسیار سخت و دشواری است.

روحانی با تأکید بر این که همه بدانند دولت منتخب مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران آغازگر درگیری اقتصادی که دشمنان آغاز کردند، نبوده است، گفت: در جنگ تحمیلی نیز ما آغازگر حمله نبودیم و دفاع و مقاومت کردیم که البته دوران سخت و دشواری بود، اما اجازه ندادیم دشمن پیروز شود و حتی یک وجب از خاک‌مان در اختیار دشمن قرار بگیرد و با پیروزی توانستیم از آن دوران و مشکلات بزرگ و پرمشقت عبور کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان این که در سایه فداکاری، اتحاد و باور به شرایط توانستیم در جنگ تحمیلی پیروز شده و دشمن را شکست دهیم، تصریح کرد: امروز هم باید باور کنیم که در شرایط عادی قرار نداریم.

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تلاش‌های فراوانی انجام شد که موانع را از پیش پای مردم برداریم و این کار را انجام دادیم. البته برخی تصور می‌کنند که جنگ دشوار و مذاکره آسان است اما به عنوان کسی که هر دو عرصه را تجربه کردم، بی‌تردید مذاکره کار آسانی نیست و پیچیدگی‌های خود را دارد.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: همان طور که در جنگ ۸ ساله دشمنان زیادی از صدام حمایت می‌کردند، در مذاکره هم در برابر ۶ قدرت بزرگ جهانی تنها بودیم اما توانستیم در این مذاکره پیروز شویم. البته دشمنان به دروغ می‌گویند که در این قرارداد سر آنها کلاه رفته و دولت آمریکا بدترین قرارداد تاریخی را امضا کرده است.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از روز اجرای برجام یعنی ۲۶ دی‌ماه ۹۴ تا به امروز با توجه به گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقض توافق نکرده است. بنابراین ما آغازگر این روند نبودیم.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر این که مردم ایران باید به خوبی بدانند که ایران آغازگر این درگیری نبوده و پای تعهدات ایستاده است، گفت: دولتی در آمریکا سر کار آمده که تمام تعهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و برای همه جهان مشکل درست کرده و علیه ملت‌های مسلمان و در حال توسعه در حال تلاش است و بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌ها بخاطر اقدامات این دولت در رنج و مشقت قرار گرفته‌اند.

روحانی گفت: طرف‌های مذاکره نسبت به توافق هسته‌ای با ایران تخلف دارند و در رأس آنها آمریکا قرار دارد که تمام توافق را زیر پا گذاشته و بعد اروپایی‌ها که در زبان خوب هستند اما در عمل عملکرد خوبی نداشتند و به نوعی همه ۶ کشور طرف مذاکره آن مقدار که تعهد کرده بودند، به تعهد خود عمل نکردند.

رئیس‌جمهوری با بیان این که دشمنان توطئه‌ای علیه ملت ایران طراحی کرده‌اند، اظهار داشت: آنها مدعی هستند که ایران باید در مسائل منطقه‌ای، دفاعی و فناوری‌های پیشرفته در چارچوبی که آنها می‌گویند حرکت کند و آیا این ادعا می‌تواند برای کسی قابل قبول باشد؟ این که در اقدامات منطقه‌ای می‌خواهیم با دوستان خود تعامل کنیم و در فناوری‌های پیشرفته از جمله هسته‌ای و در مسائل مربوط به دفاع خواهان تأمین نیازمندی‌های خود هستیم، باید از آنها اجازه بگیریم؟ ما برای توانمندی دفاعی خود از کسی اجازه نمی‌گیریم.

روحانی با تأکید بر این که در مقابل خواسته‌های ناروا، غیر منطقی و یاوه‌گویی‌های دشمنان راهی جز ایستادگی وجود ندارد، اظهار داشت: البته در عین حال باید شرایط را به خوبی درک کرده و توقعات خود را با شرایط تطبیق دهیم. در چنین شرایطی بایستی اتحاد و تلاش خودمان را تقویت کنیم.

رئیس‌جمهوری گفت: این که در سال گذشته علیرغم سختی‌ها توانستیم ۴۳ میلیارد صادرات غیر نفتی داشته باشیم، نشان‌دهنده تلاش و در کنار هم بودن است و با اتحاد و همدلی و بهره‌گیری از استعداد و ظرفیت‌های خود می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

روحانی افزود: امروز اگر با فشار دشمنان بخشی از درآمدهای نفتی کاسته می‌شود، باید صادرات را غیر نفتی را افزایش دهیم و با قاچاق مبارزه کنیم. با جلوگیری از هدررفت ارز از طریق مبارزه با قاچاق می‌توان قیمت دلار و ارز خارجی را کنترل کرد.

روحانی گفت: امروز افزایش صادرات و تقویت تولید یک وظیفه بزرگ و ملی محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اشتغال اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال‌های اخیر حدود ۳۰۰ هزار اشتغال در سایه فضای مجازی در کشور ایجاد شده است و در سال‌های اخیر علیرغم این که نرخ بیکاری در شرایط مطلوبی نیست، اما شاهد افزایش اشتغال هستیم و امسال هم حتماً رقم اشتغال خالص افزایش خواهد یافت.

روحانی خاطرنشان کرد: این که امروز در بخش گندم برای چهارمین سال متوالی خودکفا خواهیم بود، به معنای تلاش و فعالیت کشاورزان است و این که بخش اعظمی از مواد غذایی را در داخل کشور تولید می‌کنیم، نشانگر روحیه کار و تلاش مردم و کارآفرینان است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: باید تولید را افزایش دهیم و جلوی هدررفت ارز را بگیریم و با تلاش خستگی‌ناپذیر توطئه دشمن را در همه زمینه‌ها خنثی سازیم.

روحانی خاطر نشان کرد: آمریکا در زمینه سیاسی و اقناع افکار عمومی دنیا کاملاً شکست خورده و ناموفق بوده است. البته در زمینه اقتصادی با فشارهای ظالمانه شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده و این موضوع آشکارا نشان‌دهنده آن است که آمریکا صرفاً ادعا می‌کند، حامی ملت ایران است و تنها با نظام و دولت ایران مشکل دارد. دولتی که برای ورود دارو، مواد غذایی و نیازمندی‌های اولیه مردم مشکل ایجاد می‌کند، یعنی دشمن مردم ایران است. آمریکا که مردم فلسطین و سوریه را تحت فشار قرار داده و تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و نیروی رسمی و فداکار یک کشور «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را به اصطلاح خود در ردیف گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد، نمی‌تواند حامی و مدافع کسی باشد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما قادریم از این مشکلات عبور کنیم؛ به شرط این که وحدت و اتحاد خود را هر چه بیشتر تقویت کرده و با تلاش مضاعف صادرات را افزایش داده و شرایط حاکم را به خوبی درک کنیم. البته برخی اوقات مقالات و تیترهایی زده می‌شود که تصور می‌کنند در شرایط عادی قرار داریم. همه باید بدانند که امروز در شرایطی هستیم که دشمن همه توان خود را علیه ملت ایران به کار گرفته است و به قدری به تلاش‌های خود امیدوار بوده که صراحتاً اعلام کرد که ملت ایران ۲۲ بهمن ۹۷ را نخواهد دید.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر این که پروژه‌هایی که امروز در سطح استان کرمانشاه افتتاح شد، نشان می‌دهد که ملت ایران شکست نمی‌خورد، اظهار داشت: امروز در کرمانشاه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح شد و در سال ۹۷ نیز توانستیم بزرگترین پالایشگاه بنزین را افتتاح کرده و در بنزین، گازوئیل و نفت گاز خودکفا شویم و همچنین توانستیم در پارس جنوبی، ۶ فاز را افتتاح کنیم و این همه به معنای آن است که ملت ایران در مسیر توسعه و تولید قرار دارد.

روحانی تأکید کرد: باید شرایط خودمان را کاملاً احساس و درک کنیم و با نشاط در صحنه حضور داشته باشیم و مطمئن باشیم که اگر دست در دست یکدیگر به صورت متحد حرکت کنیم، خداوند نیز وعده پیروزی داده و در وعده خود تخلف نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: بهترین روزها و شب‌ها و ساعات معنوی پیش رو داریم و باید با دعا و توسل و با زدودن کینه‌ها از سینه‌ها و با امید به آینده درخشان در مسیر تعالی و پیشرفت گام برداریم؛ مخصوصاً امسال که انتخاب مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم. انتخابات بزرگ‌ترین رحمت الهی است. البته برخی مواقع عده‌ای بداخلاقی می‌کنند و برای مردم زحمت ایجاد می‌شود و به مانند باران هم رحمت است و هم می‌تواند برای برخی زحمت ایجاد کند اما به فضل الهی انتخابات امسال به طور کامل رحمت خواهد بود و بهترین‌ها برگزیده شده و مجلس شورای اسلامی در مسیر تکامل خود قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: بی‌تردید در برابر دشمنان مقاوم خواهیم بود و از تحریم‌ها عبور خواهیم کرد و ملت ایران در مسیر پیشرفت و تعالی خود گام‌های جدیدی را خواهد پیمود.

روحانی در بخشی از سخنان خود به توسعه و آبادانی روزافزون استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دشمنان می‌خواهند القا کنند کشور به بن‌بست رسیده و تحرک وجود ندارد و مردم در شرایط بسیار دشواری گرفتار شده‌اند، امروز یکی از بزرگترین طرح‌های کشور یا شاید بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک در تاریخ ایران در استان کرمانشاه افتتاح شد که مایه خرسندی ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: البته بسیاری از مردم با شرایط زندگی دشواری مواجه شدند اما تصوراتی که دشمنان نسبت به ملت ایران دارند، واهی و خیالی است. دولت از آن ملت ایران است و خادم مردم بوده و تمام توان خود را برای رفع مشکلات آنان به کار خواهد گرفت و امروز بیش از همیشه شاهد وحدت و همدلی در کشور هستیم.

روحانی به زلزله سال گذشته استان کرمانشاه اشاره کرد و با قدردانی از همه مسئولان و دستگاه‌های امدادی و نظامی که برای رفع مشکلات مردم وارد صحنه شدند، گفت: در این حادثه بزرگ همه مردم و دستگاه‌های اجرایی و علما و بزرگان در کنار هم بودند و توانستیم اقدامات ارزشمندی را انجام دهیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مشکلاتی مانند سیل، زلزله و سونامی در اروپا، آمریکا و سایر کشورها نیز اتفاق می‌افتد اما روند جبران خسارت‌ها و بازسازی‌ها در این کشورها بسیار طولانی است اما در کشور ما همه تلاش می‌کنند که روند بازسازی و جبران خسارت‌ها در کمترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.

روحانی با بیان این که استان کرمانشاه در ۸ سال دفاع مقدس در خط مقدم قرار داشته است، اظهار داشت: این استان شهدای عزیزی را تقدیم انقلاب کرده که یاد و نام همه آنها از جمله شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی را گرامی می‌داریم. همه مردم ایران در دوران دفاع مقدس بسیار پرتلاش و پای کار بودند و امروز هم برای آبادانی استان و کشور آماده ایثار و فداکاری هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: برای ما افتخارآمیز است که امروز ۲۹ هزارمین واحد مسکونی بازسازی تکمیل شده و ۶۶ هزار واحد مسکونی تعمیر و در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته شده که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اتصال کرمانشاه به راه‌آهن سراسری گفت: از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم تلاش در زمینه راه و راه‌آهن است و کارهای بسیار بزرگی در همه این زمینه‌ها انجام شده و شاهد اتصال همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت به راه‌آهن سراسری بودیم که همه این اقدامات نشان می‌دهد کارهای بسیار عظیمی در این دوران انجام شده است.

روحانی اظهار داشت: طرحی که امروز در کرمانشاه به افتتاح رسید، چارچوب آن از سال ۸۲ تصویب و از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تصویب و ابلاغ شده است و از آغاز دولت یازدهم از پروژه‌هایی که به طور منظم پیگیری می‌کردم، طرح توسعه غرب کشور مخصوصاً مناطق گرمسیری و بویژه استانی کرمانشاه و ایلام بود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این که امروز در استان کرمانشاه پروژه‌هایی با ارزش ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان افتتاح شد، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع ۸ میلیارد دلار در استان کرمانشاه هزینه کرده است که رقم بسیار بزرگی است که موجب تحول استان کرمانشاه شده و خواهد شد.

روحانی با تأکید بر این که نباید اجازه دهیم استان کرمانشاه از لحاظ اشتغال مشکل داشته باشد، گفت: اگر چه در ۲ الی ۳ سال اخیر از نرخ بیکاری استان کاسته شده است اما همه باید تلاش کنیم که استان کرمانشاه بیکار نداشته باشد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این که استان کرمانشاه استعداد و ظرفیت بزرگی از لحاظ کشاورزی، دامپروری، صنعتی و گردشگری دارد، گفت: کرمانشاه با همه ظرفیت‌های طبیعی در کنار مردم غیور، ایثارگر و متحد و پرتلاش خود می‌تواند به طور شتابان در مسیر توسعه و آبادانی گام بردارد.

روحانی خاطر نشان کرد: اتصال کرمانشاه به راه‌آهن سراسری، اجرای بزرگترین طرح در زمینه آب و خاک برخورداری از روابط دوستانه با کشور همسایه‌ای مانند عراق همگی زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی برای استان به منظور توسعه شتابان است.

رئیس‌جمهوری طبیعت زیبا و حاصلخیز استان کرمانشاه را از جمله ظرفیت‌های گردشگری استان دانست و گفت: تقویت و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان می‌تواند از لحاظ اشتغال نیز کاملاً چهره استان را متحول کند.

روحانی در ادامه با تأکید بر این که دولت به مسأله کارگری توجه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: دولت مصمم است مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف کرده و زمینه مناسبی برای کار و فعالیت کارگران فراهم کند.

رئیس‌جمهوری در ادامه به مشکلات ناشی از سیل طی ماه‌های اخیر اشاره و تأکید کرد: مردم سیل‌زده به رغم خسارت‌های فراوانی که دیده بودند، با روحیه بالا و صبوری با این مشکل برخورد کردند و صبوری آنها قابل تحسین است و دولت مصمم است خسارت‌های سیل را به طور کامل پرداخت کند. اگر چه رقم خسارت‌ها بسیار بالا است و به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما به فضل الهی همه خسارت‌ها را جبران خواهیم کرد. با برنامه‌ریزی و تقسیم کاری که در زمینه جبران خسارت‌های ناشی از سیل انجام شده، امیدواریم بخش عمده مشکلات مردم آسیب‌دیده را مرتفع کنیم.

در این جلسه، آیت‌الله علما نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات دولت در عرصه‌های مختلف، اقدامات دولت در مواجهه با مشکلات استان کرمانشاه در حوزه زلزله و سیل را درخشان توصیف کرد و گفت: با همت مسئولین دولتی و بویژه با مدیریت استاندار پرتلاش استان کرمانشاه و با همکاری سپاه و ارتش کمترین خسارت را در سیل اخیر داشتیم.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: امروز مسئولین اجرایی و مردم استان دست در دست یکدیگر مصمم هستیم تا مشکلات را برطرف کنیم و با روحیه امید به آینده قادر خواهیم بود از تحریم آمریکا که به خاطر اقتدار و عظمت ملت بزرگ ایران است، با قوت عبور کنیم.

استاندار کرمانشاه نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای توسعه و آبادانی هر چه بیشتر استان کرمانشاه پیشنهادات و مطالبات استان را برای ایجاد شتاب در توسعه استان ارائه کرد.

هوشنگ بازوند با اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ رئیس‌جمهوری و هیأت دولت از استان کرمانشاه بویژه در حادثه زلزله اظهار داشت: در حادثه زلزله حدود ۱۲۵ هزار واحد دچار خسارت شدند که از این تعداد ۱۰۴ هزار واحد مسکونی و ۲۱ هزار واحد تولیدی دچار خسارت شدند و از ۱۰۴ هزار واحد خسارت دیده ۳۸ هزار واحد به طور ۱۰۰ درصد تخریب شدند و امروز با اقدامات انجام شده ۲۹ هزار واحد از آنها تکمیل شده و تعمیرات ۶۶ هزار واحد آسیب دیده از زلزله نیز به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حادثه زلزله بیش از ۳.۵ میلیون متر مربع در کمتر از ۱۴ ماه ساخته شده که رکورد بی‌سابقه‌ای در کشور محسوب می‌شود؛ ضمن این که برای مواجهه با این حادثه فقط در حوزه مسکن ۴ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است. در بخش کشاورزی، صنعت، اسکان موقت و اضطراری و امهال وام‌ها در ۹ شهرستان زلزله زده استان نیز اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده و در مجموع این حادثه ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشته است.

بازوند اظهار داشت: کل اعتبارات عمرانی استان کرمانشاه در سال ۹۶، یکهزار و ۵۶ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۷ به یکهزار و ۵۹۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.

استاندار کرمانشاه بیکاری را یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی استان برشمرد و گفت: البته بخش مهمی از این بیکاری ناشی از انباشت نرخ بیکاری از سنوات گذشته بوده اما با وجود این اقدامات خوبی در این زمینه شروع شده است؛ به نحوی که نرخ بیکاری استان در سال ۹۶، ۲۱.۹ بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۱۸.۷ کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که در سال ۹۷، نه تنها رشد صعودی نرخ بیکاری استان متوقف شده، بلکه ۲.۵ درصد نیز کاهش داشته است.

وی افزود: صادرات غیر نفتی استان در سال ۹۶، ۲ میلیارد و ۲۴ میلیون دلار بوده و در سال ۹۷، به ۲ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار رسیده است و چنانچه زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی مهیا باشد این رقم می‌تواند تا ۲ برابر افزایش یابد.

در این جلسه همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در سخنانی پیشنهادات و نظرات خود را در زمینه مشکلات و نیازهای استان در بخش‌های مختلف با رئیس‌جمهوری در میان گذاشت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین