کد خبر: ۵۸۷۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰

انتقاد از دولت و وزیر کشور بخاطر سهمیه‌بندی بنزین

تکذیب آغاز مرحله سهمیه‌بندی بنزین مانع از شیوع نگرانی و دامن زدن به تب و تاب مردم و بازار نشد. چنان که روز گذشته تصاویر و کلیپ‌هایی از صف‌های شلوغ مردم در برابر پمپ بنزین‌ها گویای همین ادعاست.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه ایران نوشت: از عصر سه‌شنبه که خبرگزاری‌های منتقد دولت تسنیم و فارس مدعی آغاز سهمیه‌بندی بنزین از روز پنجشنبه شدند، تنها مقام دولتی که آن را تکذیب کرد، سخنگوی شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردهای نفتی بود.

با این حال این تکذیب و خبرها و اظهار نظرهای دیگر حاکی از منتفی بودن چنین تصمیمی نبود و گفته شده که اجرای آن به تعویق افتاده است. چنان که بیژن زنگنه، وزیر نفت هم دیروز در جمع خبرنگاران خبر آغاز سهمیه بندی بنزین از پنجشنبه را دروغ دانست و وعده داد که توضیحات بیشتری در این خصوص خواهد داد.

آن گونه که جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به ایسنا گفته، «تصمیم‌گیری در این زمینه نه در مجلس و دولت بلکه توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی گرفته شده است.» بحث‌های کارشناسی در این زمینه هم از مدت‌ها قبل در جریان است و زمزمه‌های سهمیه‌بندی شدن آن هم وجود داشت. مضاف بر اینکه به لحاظ اقتصادی و حجم بالای مصرف بنزین و همچنین قاچاق آن برخی کارشناسان هم از چنین تصمیمی دفاع می‌کنند.

با این حال سخن این مجال کم و کیف سهمیه‌بندی بنزین و زمان اجرای آن یا منتفی شدن آن نیست بلکه کیفیت اطلاع‌رسانی دولت و ارتباط آن با رسانه‌هاست. همین ضعف اساسی است که در بزنگاه‌هایی مثل شرایط فعلی شرایط میدان داری رسانه‌های منتقد و مخالف دولت را فراهم می‌آورد و دولتی‌ها در موقعیت واکنشی قرار می‌گیرند.

در حالی که انتظار می‌رود مسئولان دولتی برای اجرای تصمیم‌های مهم  همچون سهمیه‌بندی پیوست‌های رسانه‌ای هم داشته باشند و در دیدار با رسانه‌ای‌ها استدلال‌ها و ضرورت‌های منجر به تصمیم یاد شده را تبیین کنند تا از این طریق جامعه هم بتدریج در جریان مزایا و آسیب‌های احتمالی آن قرار گیرند. نه اینکه به یکباره اعلام شود فلان تصمیم از فردا اجرا می‌شود. اگر چه توازن و تناسب منطقی بین رسانه‌های حامی و منتقد دولت وجود ندارد اما به هر روی دولت هم بی رسانه نیست ولی به نظر می‌رسد مشکل از همان نگاه دوستان دولتی به رسانه و نقش آن است.

گفته شد تصمیم سهمیه‌بندی بنزین محصول جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی است. حال آنکه بنا بر اهمیت این تصمیمات و بخصوص مواجهه با جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمن، شورای یاد شده، «ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» را تشکیل داد و رئیس جمهوری 7 مهر سال گذشته در حکمی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور را به عنوان رئیس این ستاد منصوب و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای و نظارت بر اجرای آنها برای ایفای نقش فعال و مؤثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی و مقابله با هرگونه التهاب آفرینی در بازار و اقتصاد کشور را به عنوان وظایف رئیس این ستاد، به وی ابلاغ کرد.

اما به نظر می‌رسد این ستاد هم از حد برگزاری جلسات فراتر نرفته و پای اطلاع‌رسانی داخلی آن می‌لنگد، مواجهه مؤثر در برابر جنگ روانی دشمن که پیش کش. اینکه ماه‌هاست دولت سخنگو ندارد هم مزید بر علت شده. ماجرای سهمیه بندی بنزین هر چه بود، رسانه‌های منتقد دولت  با استفاده از بی توجهی‌های دولتی‌ها مانور خود را دادند و جامعه را به ضرر دولت ملتهب کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین