کد خبر: ۵۸۷۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

گروه لیما، مادورو را به حفاظت از "گروه‌های تروریستی" در کلمبیا متهم کرد

گروه منطقه‌ای لیما دولت ونزوئلا را به حفاظت از گروه‌های تروریستی در کلمبیا متهم کرد؛ اتهاماتی که چند روز پس از کودتای نظامی نافرجام برای سرنگونی رییس جمهور ونزوئلا از قدرت مطرح شد و فشارها را افزایش داد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه لیما که متشکل از چندین کشور آمریکایی است که مرتباً برای مذاکره حول محور ونزوئلا تشکیل جلسه می‌دهد، جزییاتی را درخصوص گروه‌های تروریستی در کلمبیا مطرح نکرد؛ گروهی که براساس ادعای گروه لیما نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا از آنها حمایت می‌کند، اما این گروه منطقه‌ای در بیانیه مشترک خود اعلام کرد که هرگونه تلاش برای ترور ایوان دوکو، رییس جمهور کلمبیا یا متزلزل کردن امنیت منطقه‌ای را رد می‌کند.

دوکو چند روز پیش در صفحه توییتر خود اعلام کرده بود که بمب‌هایی در یکی از پایگاه‌های نظامی کشورش منفجر شده که این حمله از سوی ونزوئلا رهبری شده است. وی همچنین مدعی شد که مادورو از شورشیان ارتش آزادی‌بخش ملی کلمبیا حفاظت می‌کند.

این در حالی است که دولت مادورو هنوز نسبت به این مساله هیچ اظهارنظری نکرده است. مادورو اغلب دوکو، گروه لیما و آمریکا را به توطئه چینی برای سرنگونی دولت سوسیالیست‌اش متهم کرده است.

گروه لیما که شامل کانادا، برزیل، آرژانتین و شیلی هم است روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که با هرگونه مداخله نظامی برای سرنگونی مادورو از راس قدرت مخالف است و ونزوئلایی‌ها را به ادامه‌ تلاش برای مبارزه در راستای به دست آوردن دموکراسی ترغیب می‌کند.

نستور پوپولیتزیو، وزیر امور خارجه پرو پس از دیدار با همتایان خود در نشست گروه لیما در این کشور به خبرنگاران، گفت: این روند باید به صورت صلح‌آمیز و با رعایت احترام به نظم قانونی در ونزوئلا انجام شود.

گروه لیما از تلاش خوآن گوآیدو رهبر اپوزسیون ونزوئلا برای سرنگونی مادورو در روز سه‌شنبه حمایت کرد؛ تلاشی که در جلب حمایت مقامات ارتشی که امری لازم  برای به دست گرفتن کنترل نهادهای کلیدی است، ناکام بود.

گروه لیما ضمن اعلام اینکه از کوبا که متحد مادورو محسوب می‌شود می‌خواهد تا به تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سیاسی ونزوئلا بپیوندد، خواستار برگزاری نشست فوری با گروه بین‌المللی تماس تحت حمایت اتحادیه اروپا شد؛ گروهی که به شدت بر مذاکره برای دستیابی به یک راه‌حل تاکید دارد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین