کد خبر: ۵۸۷۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱

ابراز نارضایتی وزیر بهداشت از شاخص‌های بهداشت دهان و دندان در کشور

وزیر بهداشت گفت: در طول دهه‌های پس از انقلاب اسلامی در عرصه سلامت، دستاوردهای ارزشمندی داشته‌ایم، اما امروز مسائل بهداشتی وارد مرحله جدیدی شده که حل آنها نیازمند مشارکت همه بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی است. البته بهترین محیط برای تغییر رفتارها و پیشگیری از بیماری‌ها مدارس هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر سعید نمکی در جشن ملی مدارس ابتدایی عاری از پوسیدگی دندان در نمین اردبیل، اظهار داشت: خوشبختانه دستاوردهای نظام سلامت از جمله کاهش مرگ و میر مادران باردار و کودکان کمتر از یک و پنج سال در کشور قابل توجه بوده و در زمینه تربیت پزشک و متخصص نیز افتخارات ارزشمندی داشته‌ایم؛ به طوری که در علم پزشکی بی نیاز هستیم، اما از نظر شاخص‌های بهداشت دهان و دندان وضعیت کشور مناسب نیست و بنابراین نیازمند توجه و تمرکز بر پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان هستیم.

وی یادآور شد: همیشه به مدیران و سیاستگذاران کشور می‌گویم که سرمایه‌های این مملکت منابع نفت و زیرزمینی نیست، بلکه دانش آموزان، معلمان، پدران و مادرانی هستند که فرزندان خود را به خوبی تربیت می‌کنند و اگر بخواهیم دیابت، فشار خون، چاقی، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد را در جامعه کم کنیم، حتما باید به سراغ مدارس برویم تا شیوه صحیح زندگی به دانش آموزان آموزش داده شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح نماد در مدارس سراسر کشور، گفت: چند سال پیش، زمانی که در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتم در مورد کاهش آسیب‌های اجتماعی مباحثی مطرح شد که اعتقاد داشتم باید کاهش این آسیب‌ها را از مدارس آغاز کرد و طرحی تحت عنوان نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان یا نماد را نوشتیم و در کشور اجرایی شد که دستاوردهای ارزشمندی نیز به همراه داشته است.

نمکی با بیان اینکه در شاخص‌های بهداشتی وضعیت مناسبی در بین کشورهای مدیترانه شرقی داریم، از نامناسب بودن شاخص‌های مربوط به بهداشت دهان و دندان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این شاخص در کشور مناسب نیست و در استان اردبیل نیز این شاخص بالاتر از متوسط کشوری قرار داشته است، اما با کمک معاونت بهداشت وزارت بهداشت و آموزش و پرورش استان اردبیل، طرح مدارس بدون پوسیدگی دندان در اردبیل اجرا شد و در ماه‌های آینده در کل استان و نیز در کل کشور اجرایی خواهد شد.

بنابر اعلام وبدا، وی خاطرنشان کرد: ۳۲۰۰ دندانپزشک در شبکه های بهداشت و درمان و ۳ هزار و ۶۰۰ یونیت دندان پزشکی در کشور وجود دارد و از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد تا در سال ۹۸ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز پایه ششم ابتدایی را عاری از پوسیدگی دندان کنیم. همچنین با استفاده از این ظرفیت سایر گروه‌های آسیب‌پذیر را نیز تحت پوشش خدمات دندانپزشکی قرار خواهیم داد. 

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: از معلمان و والدین تقاضا دارم که آموزش مسواک زدن صحیح را به فرزندان خود بیاموزند که این کار به سلامت دهان و دندان و پیشگیری از هزینه های سنگین دندانپزشکی در آینده کمک می‌کند.

بنابر اعلام وبدا، وزیر بهداشت گفت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی در کشور وجود دارند که این سن و مقطع، بهترین زمان برای مرمت دندان‌ها است؛ چراکه دندان‌های شیری، جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند.

نمکی در حاشیه جشن ملی مدارس عاری از پوسیدگی دندان در نمین اردبیل، اظهار داشت: خوشبختانه در استان اردبیل علاوه بر پایه ششم ابتدایی، تمامی مقاطع تحصیلی تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه دندان قرار گرفته‌اند و در ماه‌های آینده این طرح را در کل استان اردبیل و کشور اجرایی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که آموزش‌های لازم جهت مراقبت‌های دهان و دندان به دانش آموزان داده شود و دندان‌های پوسیده آنها را مرمت کنیم؛ که دچار مشکلات بیشتر نشوند.

وزیر بهداشت از تکمیل پروژه در حال ساخت تروما و سوختگی اردبیل در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: طرح ملی بسیج کنترل فشار خون در اردبیل به عنوان یکی از استان‌های پیشرو از اردیبهشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و بسیج جامعه پزشکی، اجرا می‌شود.

به گفته دکتر نمکی، در سفر تیرماه رییس جمهور به استان اردبیل، بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام، افتتاح می‌شود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین