کد خبر: ۵۸۸۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳

فکر خودکشی هم خطرناک است؟

یک روانشناس بالینی گفت: خانواده‌ها نباید خودکشی را کم اهمیت بپندارند و از کنار این مسئله بی تفاوت گذر کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
حامد سجادپور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه پدیده خودکشی در ۶۰ سال گذشته در جهان در حال گسترش است، اضافه کرد: کشور ما نیز از این قائده مستثنی نبوده است.

وی با بیان اینکه هر فردی که افکار خودکشی دارد، لزوماً اقدام کننده نیست، اظهار کرد: بنابراین محققان، شناختن متغیرهای مرحله فکر تا اقدام به خودکشی را بسیار ضروری دانسته‌اند و به اعتقاد محققان هر شخصی که به خودکشی فکر می‌کند، به طور قطع خودکشی نمی‌کند.

سجادپور در رابطه با تحقیقات انجام شده در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد، بیان کرد: بررسی‌های ما در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد نشان می‌دهد که بیشتر اقدام کننده ها تکانشی (لحظه‌ای)، رفتار خودکشی را انجام می‌دهند و افکار طولانی مدت و همیشگی خودکشی را ندارند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه معمولاً این افراد به دنبال مشاجره‌های خانوادگی اقدام به خودکشی می‌کنند، افزود: این افراد خشم خود را به جای دیگران بر روی خود متمرکز می‌کنند و همین امر موجب می‌شود تا دست به خودکشی بزنند.

به گفته وی، رفتار خودجرحی نیز در این افراد به وفور مشاهده می‌شود و بیشتر آنها تشخیص اختلال شخصیت مرزی را دریافت می‌کنند.

سجادپور در رابطه با راهکارهای پیشگیری از این آسیب اجتماعی، عنوان کرد: آموزش حل مساله و ارتقای مهارت‌های مقابله با مشکلات برای اینگونه افراد و همچنین افزایش تحمل ناکامی می‌تواند گام مهمی در پیشگیری این افراد از اقدام به خودکشی باشد.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: یک نکته حیاتی در خصوص خودکشی وجود دارد و آن این است که افراد اقدام کننده معمولاً سابقه بیان فکر خود را دارند و نزدیکان به هیچ وجه نباید فکر خودکشی را کم اهمیت بپندارند و حتماً باید این افراد را به روانپزشکان و روانشناسان بالینی ارجاع دهند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین