کد خبر: ۵۸۸۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
انتشار کتاب هفته گرامیداشت تئاتر

شرح حال خانه 4000 نفره در یک ضیافت هنری

کتاب جامع شانزدهمین دوره از هفته گرامیداشت تئاتر همزمان با برپایی این رویداد مهم فرهنگی، هنری و صنفی تهران چاپ شد.
آفتاب‌‌نیوز :
کتاب جامع شانزدهمین دوره از هفته گرامیداشت تئاتر همزمان با برپایی این رویداد مهم فرهنگی، هنری و صنفی تهران چاپ شد. این کتاب به مدیر مسئولی دکتر محمود رضا رحیمی، استاد رشته بازیگری دانشکده‌های تهران و دبیر این رویداد هنری منتشر شده است. 

امید بی‌نیاز، نویسنده و منتقد تئاتر و سینما، سردبیر این کتاب است. همچنین بهزاد مرتضوی، روزنامه‌نگار و مدیر روابط عمومی خانه تئاتر و احسان حاجی‌پور، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و معاون اجرایی هفته بزرگداشت تئاتر از دیگر هنرمندانی هستند که در تهیه و تدوین این اثر نقش داشته اند.  

شرح حال خانه 4000 نفره در یک ضیافت هنری

بر پایه این گزارش، عباس فراهانی، هاتف جلیل‌زاده و داریوش نصیری به عنوان مشاور و امیر رضا امینی و فاطمه تیموری طراحی و گرافیک کتاب را بر عهده داشته اند. مریم جعفری‌ حصارلو (دبیر تحریریه) ابراهیم حسینی و علی زارعی (مدیر فنی و ناظر چاپ) اختر تاجیک (دبیر عکس) سپهر ادیب‌زاده، طناز تاجیک (عکاس تحریریه) مجید غفاری (عکاس پرتره) محبوبه بیات (دبیر خوانش و ویرایش) بهداد منصوری (ویراستار) نسرین کاظمی، مانلی کیایی (صفحه آرایی) و محمد بی نیاز به عنوان دبیر و ویراستار انگلیسی از دیگر روزنامه‌نگارانی هستند که در تهیه و آماده‌سازی محتوایی کتاب سهم داشته‌اند. 

این اثر، همچنین با نوشته‌های خبرنگارانی از جمله داریوش نصیری، هومن نجفیان، فاطمه تیموری، فریده آگاه، محبوبه بیات، بهداد منصوری، خلیل کاشانی، مهرداد ناصری، سید علی حمزه پهنه کلایی، خدیجه جعفری حصارلو، علی رضایی فرح آبادی، کوروش برزی، سید ضیاالدین صفویان، زهره حقی نوری، ملیکا نصیری، فرزاد جمشید دانایی و... همراه است.

شرح حال خانه 4000 نفره در یک ضیافت هنری

کتاب بزرگداشت هفته تئاتر در حدود 400 صفحه، تمام رنگی و بر روی کاغذ تحریر صد گرم، با قطع خشتی چاپ و میان هنرمندان سرشناس حوزه تئاتر و سینما در مراسم پایانی ضیافت تئاتری‌ها توزیع شد. این کتاب اگرچه شاید به دلیل تعداد صفحات بالا، ارائه به چاپخانه، با محدویت زمانی روبه رو بوده، اما از لحاظ محتوایی کاری متفاوت، دارای ویژگی ارجاع و سندیت برای اصحاب فن است. 

عمده افرادی که این اثر را دیده اند، یا گاهاً با دیدی نقادانه به آن نگریسته‌اند، بر خاص بودن آن انگشت گذاشته‌اند. بسیاری هم بر این باورند که کتاب شانزدهمین هفته گرامیداشت تئاتر، بسیار متفاوت‌تر از کتاب‌های چاپی، کاتالوگ یا نشریات مختلف چاپ شده در رویدادهای تئاتر ایران منتشر شده است. چرا که این اثر با لحاظ کردن اصول حرفه‌ای گرافیک، سه سند مدون را در کتاب آورده است. پیش‌نویس سند مطالعاتی راهبردی خانه تئاتر به قلم دکتر شهرام گیل‌آبادی، دکتر احسان سلطانی‌فر، دکتر فرزاد خلفی، مجید گیاهچی و امیر اسمی، نخستین سند راهبردی خانه تئاتر ایران است که در این کتاب آمده است. این سند دربر گیرنده تاریخچه و فلسفه ی وجودی این سازمان، جمع بندی بر روی چشم انداز خانه تئاتر، فرصت ها و چالش هاست که در حد مقالات درجه الف فرهنگی- هنری و متناسب با چاپ در قالب مجموعه کتاب های سری و سریالی تالیف شده است. اما به دلیل شکل گرافیکی و بافت آرایشی صفحات، میان تیترها، سو تیترها، جداول، سفیدی ها و تنفس های دیداری صفحه، به شکلی حرفه ای در هارمونی با دیگر صفحات آمده است. همچنین، «رهیافتی نوین برای برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان‌های صنفی هنری؛ مطالعۀ موردی خانۀ تئاتر» به قلم دکتر احسان سلطانی‌فر و دکتر شهرام گیل‌آبادی دومین سند چاپ شده در این کتاب است. 

اما سند سوم، «آئین‌نامه تماشاخانه‌های خصوصی» و در واقع پیش‌نویس پیشنهادی خانه تئاتر به اداره کل هنرهای نمایشی است که ارائه شده در تاریخ 25 شهریور 1397 است. 

علاوه بر این سه سند مهم، 8 مقاله برگزیده سمینار، آثار انجمن عکاسان تئاتر در دیگر بخش های کتاب آمده است. آثار گریم و طراحی لباس هم برای نخستین بار چاپ شده و در طول کتب و نشریات مراسم هنری و جشنواره های تئاتر بی سابقه بوده است. علاوه بر این باید به موخره کتاب پرداخت که اسامی 4 هزار عضو خانه تئاتر ایران آمده است و آوردن اسامی تک تک اعضا یک صنف در طول جشنواره ها تا کنون سابقه نداشته است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین