کد خبر: ۵۸۸۴۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
"واشنگتن و تهران در مسابقه ژئوپولیتیک درازمدتی در خاورمیانه به سر می‌برند"

نشریه آمریکایی: ایران با این 4 سلاح می‌تواند در جنگ علیه آمریکا اقدام کند

ایران احتمالا از رادارهای ساحلی، پهپادها و کشتی‌های غیرنظامی خود استفاده خواهد کرد. ایران همچنین می‌تواند موشک‌های خود را به سوی نیروهای امریکایی شلیک کند. ایران همچنین احتمالا با مین‌گذاری در خلیج فارس ناوهای امریکایی را به سوی میدان مین هدایت می‌کند تا منفجر شوند. ایران می‌تواند از نیروهای شبه‌نظامی خود برای حمله به پایگاه‌های هوایی و دریایی امریکایی استفاده کند. ایران تلاش خواهد کرد تا تنگه هرمز را مسدود کند. در اینجا استفاده از زیردریایی‌ها و مین‌گذاری را در دستور کار قرار خواهد داد. ایران بدون شک از توانایی‌های بالای نظامی برخوردار است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه نظامی – دفاعی "نشنال اینترست" آمریکا در گزارشی با اشاره به اینکه آمریکا ناو و بمب‌افکن‌های خود را به منطقه اعزام خواهد کرد، این پرسش را مطرح کرده که پس از آنچه اتفاقی خواهد افتاد؟ و در پاسخ می‌نویسد: "واقعیت ساده است: واشنگتن و تهران در مسابقه ژئوپولیتیک درازمدتی در خاورمیانه به سر می‌برند و یک بن بست در این مسابقه ایجاد شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در ادامه این گزارش آمده است: امریکا رقابت مشابهی را نیز با چین سال‌ها برای نفوذ در مناطق آسیا، هند و اقیانوس آرام داشته است. ایران کشوری است که همانند چین احساس می‌کند که تاریخ نباید در دست غربی‌ها باشد. تهران درصدد ایجاد یک امپراتوری در سرتاسر خاورمیانه نبوده است. با این حال، بر روی گسترش منافع و نفوذ خود در منطقه تمرکز کرده است؛ همانند هر قدرت رو به رشد دیگری که چنین سیاستی را دنبال می‌کند. در نتیجه، ایران به سوی تبدیل شدن به یک هژمون منطقه‌ای در خاورمیانه حرکت می‌کند و این ترس امریکا و متحدان آن در منطقه است. 

نشریه نظامی – دفاعی آمریکایی: ایران با این 4 سلاح می تواند در جنگ علیه امریکا اقدام کند

در صورت وقوع درگیری نظامی، ایران احتمالا از رادارهای ساحلی، پهپادها و کشتی‌های غیرنظامی خود استفاده خواهد کرد. ایران همچنین می‌تواند موشک‌های خود را به سوی نیروهای امریکایی شلیک کند. ایران همچنین احتمالا با مین‌گذاری در خلیج فارس ناوهای امریکایی را به سوی میدان مین هدایت می‌کند تا منفجر شوند. ایران می‌تواند از نیروهای شبه‌نظامی خود برای حمله به پایگاه‌های هوایی و دریایی امریکایی استفاده کند. ایران تلاش خواهد کرد تا تنگه هرمز را مسدود کند. در اینجا استفاده از زیردریایی‌ها و مین‌گذاری را در دستور کار قرار خواهد داد. ایران بدون شک از توانایی‌های بالای نظامی برخوردار است. در نتیجه، ممکن است از شبه‌نظامیان و گروه‌های مورد حمایت خود در منطقه بخواهد در نقاط دیگر اقداماتی را انجام دهند تا توجه افکار عمومی به آن مناطق معطوف شود". 

این نشریه در ادامه نوشته است: عمده توان ایران برای مقابله با امریکا در سه حوزه است: دارا بودن زرادخانه موشک‌های بالستیک، جنگ دریایی نامتقارن (به ویژه با تهدید بستن تنگه هرمز) و ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی غیردولتی. 

نشنال اینترست به چهار سلاحی اشاره می‌کند که ایران از طریق آن می‌تواند در صورت رویارویی نظامی با امریکا به مقابله با امریکایی‌ها بپردازد: 

موشک سجیل

کاربردی‌ترین سلاح در دکترین نظامی ایران دارا بودن زرادخانه‌های عظیم حاوی موشک‌های بالستیک است. این موشک‌ها، موشک‌های بالستیک از خانواده شهاب هستند. با این حال، امریکایی‌ها باید از سجیل 1 و سجیل 2 بیشتر بترسند. موشک سجیل یک موشک میان‌برد دو مرحله‌ای است که ایران در سال 2008 میلادی آن را آزمایش کرد. برخلاف موشک‌های شهاب، سجیل 1 با سوخت جامد کار می‌کند که زمان شلیک آن را کاهش می‌دهد و باعث افزایش قابلیت جابجایی و تحرک موشک می‌شود. "رابرت گیتس" وزیر دفاع امریکا در نوامبر 2009 میلادی در جلسه استماع کنگره گفته بود که موشک سجیل بردی در حدود 2000 تا 2500 کیلومتر را دارد. این محدوده‌ای است که می‌تواند اسرائیل و حتی بخش‌هایی از جنوب شرقی اروپا را هدف قرار دهد. سجیل 2 در سال 2009 میلادی ازمایش شد و هنوز در حال تکمیل و توسعه است و دارای قابلیت حرکت در محدوده‌ای 2510 کیلومتری است. این موشک می‌تواند کلاهک‌های سنگین‌تری را نیز حمل کند. 

بزرگترین مزیت سجیل 2 در دقت هدف‌گیری آن است که موشک‌های بالستیک سنتی فاقد آن امتیاز هستند.  مقام های ایرانی می‌گویند سجیل 2 در مقایسه با سجیل 1 دارای سیستم هدف‌گیری دقیق‌تر و پیشرفته‌تر است. 

زیردریایی غدیر 

مهمترین عامل تهدیدکننده از جانب ایران توانایی آن کشور در مسدودکردن مسیر حمل و نقل در تنگه هرمز است. ایران زیردریایی‌هایی دارد که می‌توانند مسیر تنگه هرمز را مسدود کنند. زیردریایی 150 تنی غدیر در این راستا مهمترین زیردریایی است که در هر درگیری نظامی مرگباری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این زیردریایی‌ها اندازه کوچکی دارند و همین موضوع ردیابی و شناسایی آن را دشوار می‌سازد. دو لوله 553 میلی‌متری برای شلیک اژدرها در این زیردریایی در نظر گرفته شده است. 

این زیردریایی‌ها در بستر قابلیت‌های دریایی ایران و در سطح توانایی‌های ایران سلاح‌های قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شوند. از نظر کمی ایران دستکم 20 فروند از این زیردریایی را در اختیار دارد. این زیردریایی یکی از بی‌سر و صداترین زیردریایی هاست. 

موشک خلیج فارس 

موشک ضدکشتی خلیج فارس یکی دیگر از ابزارهای ارزشمند ایران در حوزه قابلیت‌های آن کشور برای جنگ نامتقارن دریایی است. از این موشک به عنوان موشک قاتل نیز یاد می‌شود. یک موشک با سوخت جامد و ضدکشتی که بردی 300 کیلومتری را طی می‌کند و می‌تواند کلاهک 650 کیلوگرمی را حمل کند. این موشک براساس موشک مدل فاتح 110 ساخته شده که موشکی تک مرحله ای و زمین به زمین است که ایران آن را در سال 2002 میلادی آزمایش کرد و براساس مدل DF-11A چینی ساخته شده است. 

رسانه‌های ایران از موشک خلیج‌فارس به عنوان پیشرفته‌ترین و مهم‌ترین سلاح نیروی دریایی سپاه یاد می‌کنند. ویژگی متمایز این موشک در سرعت و مسیر حرکت آن است. موشک خلیج فارس می‌تواند برخلاف سایر موشک‌ها پس از شلیک به صورت عمودی و با سرعت بالا حرکت کند. این موشک هدف را شناسایی کرد و از طریق برنامه‌ای هوشمند بر روی آن قفل شده و به هدف اصابت می‌کند. این موشک برای نخستین‌بار در سال 2011 میلادی آزمایش شد و پس از آن بارها آزمایش شده است. 

حزب الله لبنان
 
حزب الله لبنان در دهه 80 میلادی با کمک نیروهای سپاه در لبنان برای مقابله با اسرائیل ایجاد شد. در آن زمان ایران نفوذی در لبنان نداشت و درگیر جنگ با صدام حسین رهبر وقت عراق بود. اکنون اما حزب‌الله هدیه‌ای برای ایران در لبنان محسوب می‌شود و باعث افزایش نفوذ ایران در آن کشور و منطقه شده است. اقدامات حزب الله فراتر از لبنان است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
2
4
عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
1
1
بفکر مردمان خودتان باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
2
4
ماشاالله به ایران و ایرانی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین