کد خبر: ۵۸۸۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰

آمار مبتلایان به آسم طی یک دهه آینده ۲۵ درصد افزایش می‌یابد

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: پیش بینی می‌شود طی یک دهه آینده حدوداً ۲۵ درصد به آمار مبتلایان به آسم افزوده شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 سید محسن نژادقادری ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر در ریه است که علت دقیق و اصلی آن هنوز مشخص نیست.

وی افزود: اگر در خانواده یک فرد سابقه یکی از انواع بیماری آلرژیک وجود داشته باشد احتمال بروز آسم در این فرد و خانواده اش بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: تماس با بعضی از مواد حساسیت ساز و محرک ممکن است سبب افزایش احتمال ابتلاء به آسم شود به نحوی که برخی افراد مانند کارگران نانوایی، چوب بری، رنگ سازی و… به دلیل تماسهای شغلی ممکن است دچار آسم شوند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به مهمترین عوامل تشدید کننده آسم، بیان کرد: گرده‌های گل و گیاه، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی به خصوص هوای خشک و سرد، تغییرات هیجانی شدید مثل استرس، عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، حساسیت‌های غذایی و عدم تغذیه با شیر مادر از جمله عوامل تشدید کننده آسم هستند.

نژادقادری یادآور شد: علائم و نشانه‌های بیماری آسم شامل سرفه، خس خس، تنگی نفس، تنفس سریع و سطحی و درد قفسه سینه می‌باشند، داروها تنها راه کنترل آسم نیستند بلکه پرهیز از عوامل محرکی که سبب التهاب مجاری هوایی و تشدید آسم می‌شوند بسیار اهمیت دارند.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به آسم قادر به انجام تمام ورزشها هستند و در صورتی که بیماری آسم قابل کنترل باشد نه تنها نباید بیمار مبتلا به این بیماری را از انجام ورزش منع کرد بلکه باید به ورزش تشویق کرد.

نژادقادری ادامه داد: البته ورزش کردن یک فرد مبتلا به آسم در هوای سرد و خشک باید با رعایت شرایط خاص و با احتیاط انجام شود. ورزشهایی مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری ارجح هستند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه با اشاره به مهمترین اقدامات پیشگیرانه برای کنترل آسم، اظهار داشت: برای مقابله با گرد و خاک خانه‌ها باید بالشها و تشک‌ها در پوشش غیرقابل نفوذ مثلاً پوشش پلاستیکی قرارگیرد و تمامی ملحفه‌ها هفته‌ای یکبار با آب داغ شسته و در آفتاب خشک شوند.

نژادقادری با بیان اینکه سطح رطوبت خانه کاهش یابد و بهتراست در زمان نظافت منزل فرد مبتلا در خانه نباشد، عنوان کرد: از نگهداری حیوانات خانگی در محیط داخل منزل خودداری شود. از به کار بردن بالش یا تشک حاوی پر، پشم و کرک اجتناب گردد.

وی ادامه داد: سوسک‌ها یکی از عوامل حساسیت زا هستند که با روش‌های مناسب باید برای دفع آنها از محل زندگی اقدام شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با تأکید بر اینکه مبتلایان به آسم باید از مصرف دخانیات و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنند، تصریح کرد: بیماران مبتلا به آسم باید از عوامل محرک مثل بوهای تند، بوی رنگ، اسپری، عطر، ادوکلن، سفیدکننده‌ها، جوهر نمک و.... درامان باشند. همچنین مصرف دارو در بیمار آسمی باید بطور منظم و روزانه و زیر نظر پزشک استفاده شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه متأسفانه شیوع بیماری آسم در جهان رو به افزایش است، افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۳۳۴ میلیون در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند.

نژادقادری اضافه کرد: پیش بینی می‌شود طی یک دهه آینده حدوداً ۲۵ درصد به آمار مبتلایان به آسم افزوده شود. ضمن اینکه بر اساس آخرین مطالعات، شیوع آسم در بالغین حدود ۹ درصد و درکودکان ۱۱ درصد است.

مهر 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین