کد خبر: ۵۸۸۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۱

سومین عامل مرگ‌ و میر در دنیا چیست؟

رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت معضل اصلی نظام سلامت در دنیا را بیماری‌های غیر واگیر قلبی و عروقی، دیابت و سرطان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، بیماری‌های مزمن تنفسی سومین عامل بروز مرگ و میر هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
مهدی نجمی، رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در بیست و دومین همایش روز جهانی آسم اظهار داشت: معضل اصلی نظام سلامت در دنیا را بیماری‌های غیر واگیر، از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، بیماری‌های مزمن تنفسی سومین عامل بروز مرگ و میر هستند و  در گذشته چهارمین بیماری در بروز مرگ و میر محسوب می‌شدند، افزود: ۷ درصد علل مرگ و میرها و ۴ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های مزمن تنفسی است.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: در دنیا یک پنجم افراد به این بیماری‌ها دچار هستند و در سال ۲۰۰۵ میلادی رتبه ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی ۱۳ بوده و در سال ۲۰۱۶، رتبه این بیماری به ۵ رسید. همچنین، بیماری‌های مزمن تنفسی، از نظر بروز ناتوانی‌های جسمانی، رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده است. 

نجمی افزود: در جمعیت بالغ کشور، میزان ابتلا به آسم براساس یک مطالعه چهار ساله، ۹ درصد و در جمعیت کودک و نوجوان ۱۱ درصد اعلام شده است.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت  با تاکید بر لزوم آموزش همگانی در راستای آشنایی با بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم، گفت: متاسفانه، کمترین میزان مالیات برای دخانیات در نظر گرفته شده است و این در حالی است که دخانیات و مصرف آن می‌تواند شدت عوارض مبتلایان به آسم را بیشتر کند و یا در مورد آلودگی هوا بسیاری از قوانین و مقررات وضع شده اجرا نمی‌شود.

وی افزود: به منظور اعلام مضرات مصرف دخانیات و آلودگی هوا، از طریق برگزاری همایش‌ها و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی می‌توانیم از بروز بیماری‌های تنفسی جلوگیری کنیم.

نجمی با بیان اینکه آموزش به پزشکان خانواده، پزشکان عمومی و پرستاران در درمان آسم می‌تواند در کنترل و کاهش عوارض این بیماری موثر باشد، بیان داشت: در کشور ما براساس نظام مراقبت‌های اولیه، می‌توانیم تشخیص و درمان بیماری آسم را به سطوح اولیه برسانیم.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: در بسته آموزش استاندارد برای پزشکان عمومی و بهورزان سطوح اول، نظام مراقبت‌های اولیه در رابطه با بیماری‌های مزمن تنفسی تدوین و تهیه شده است. این برنامه در ۴ شهر به صورت پایلوت از دو سال گذشته در قالب برنامه «ایراپن» انجام شده است و از ابتدای امسال ۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز به این برنامه اضافه شده‌اند.

نجمی بر ضرورت همکاری‌های بین بخشی و جلب مشارکت سازمان های ذیربط تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین