کد خبر: ۵۸۸۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

تداوم ریزش لیر ترکیه

تصمیم ترکیه به برگزاری انتخابات مجدد در استانبول به ریزش لیر شدت بخشید.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از سی ان بی سی، با قبول درخواست حزب حاکم ترکیه برای برگزاری مجدد انتخابات شهرداری در استانبول، لیر در معاملات امروز بازارهای ارزی شاهد یک ریزش دیگر بود، به گونه‌ای که هر دلار به ازای ۶.۱۹۴۴ لیر مبادله شد و بالاترین سطح خود در برابر همتای ترکش در طول ۷ ماه اخیر را به ثبت رساند.

قرار است انتخابات بین بن علی ییلدیریم، نخست وزیر و رئیس سابق مجلس ترکیه و اکرم امام اوغلو، کاندیدای اپوزوسیون در روز بیست و سوم ژوئن تکرار شود. لیر ترکیه که به دلیل کاهش محسوس ذخایر ارزی بانک مرکزی و بحران بدهی این کشور در جایگاه ضعیفی قرار دارد، نسبت به تحولات سیاسی دچار واکنش آنی شده است.

آگات دماریس، مدیر بخش پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی جهانی در واحد اطلاعات اکونومیست گفت: سرمایه‌گذاران خارجی بار دیگر نگران بی‌ثباتی‌های سیاسی رو به افزایش ترکیه شده‌اند و سرمایه خود را به مقاصد امن‌تر منتقل کرده‌اند.

تصمیم هیأت انتخابات ترکیه و ریزش‌های اخیر لیر باعث شده است بسیاری از مردم این کشور متقاضی خرید ارزهای امن خارجی شوند. دماریس افزود: لیر از دخالت‌های دولت دچار آسیب‌های زیادی شده است.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تقصیر شرایط فعلی را به گردن بازیگران خارجی انداخته است. تیموتی اش، استراتژیست بازارهای نوظهور در مؤسسه " بلو بی است منیجمنت" گفته است: فکر نمی‌کردم اردوغان بخواهد در زمانی اقتصاد ترکیه این چنین شکننده شده، ریسک تغییر قیمت ارز را قبول کند اما او ثابت کرد که اشتباه می کرده‌ام.

نگرانی‌ها از اوضاع سیاسی ترکیه روی رتبه اعتباری این کشور نیز اثر منفی گذاشته است، به گونه‌ای که مؤسسه رتبه‌بندی "فیچ" در گزارش جدید خود، چشم‌انداز ترکیه را منفی و رتبه اعتباری این کشور را "BB” ارزیابی کرد که رتبه پایینی است.

بحران ارزی ترکیه هم‌چنین تورم را تهدید کرده است که اخیراً اندکی از سطح ۲۰ درصدی فاصله گرفته است. بانک مرکزی ترکیه و شرکت‌های بزرگ این کشور نیز که باید ده‌ها میلیارد دلار بدهی خود به طرف‌های خارجی را پرداخت کنند اصلاً از این خبر خوشحال نیستند. اقتصاد نیز وارد رکود شده است و رشد اقتصادی منفی می‌تواند با کاهش ارزش لیر بیش از پیش ماندگار شود.

در معاملات امروز، هر یورو به ازای هر یورو به ازای ۶.۹۰۴ لیر و هر پوند به ازای ۶.۹۰۴ لیر مبادله شد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین